“POATE”, cuvântul din lege care a aprins gâlceava între Asociația Elevilor și Consiliul Județean Constanța. Care sunt argumentele ambelor tabere și cine are dreptate

Imagine de la protestul elevilor din fața Consiliului Județean Constanța (stânga), Horia Țuțuianu, președintele CJC (dreapta)

Asociația Elevilor din Constanța a protestat, joi și vineri, în fața Consiliului Județean Constanța, pentru a cere subvenționarea cu 50% a transportului pentru liceenii navetiști.

Reprezentanții elevilor constănțeni susțin că CJC poate acorda, conform legii, aceste reduceri. Horia Țuțuianu, președinele Consiliului Județean Constanța, spune că legislația în vigoare nu îi permite acest lucru, iar acordarea subvențiilor înseamnă o încălcare a prevederilor legale.

Pe lângă argumentele cu trimiteri la articole din legi și multe justificări juridice venite din ambele tabere, cearta se rezumă la interpretarea unui cuvânt din legea transportului public local:

Publicitate electorală
publicitate electorală

“A PUTEA” nu impune obligația, ci o posibilitate de subvenționare, consideră reprezentanții CJC, în timp ce Asociația Elevilor crede că oportunitatea exprimă un element al legalității, asftel acest termen impunând aplicarea reducerii de 50%.

PUNCTUL DE VEDERE AL CJC

– Referitor la Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, modificată și completată prin Legea nr. 328/2018 au fost analizate cele două articole invocate de către reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța, precum și întregul conținut al prezentului act. În conținutul art. 19^1 se observă faptul că legiutorul folosește indicativul prezent al verbului a putea „autoritățile publice locale pot acorda …”, ceea ce arată că, din acest text de lege, nu se impune obligația ci o facultate, o posibilitate de subvenționare a transportului;
– Conform prevederilor art. 42 alin. 4 din aceeași lege „subvenția pentru facilitățile prevăzute la art. 19^1 se acordă operatorului de transport public din bugetul local pentru transportul local și din bugetul județean pentru transportul județean, în condițiile legii”. Exprimarea legiuitorului „… în condițiile legii…” impune analizarea și corobarea întregului cadrul legislativ referitor la subvenționarea transportului elevilor;
– În acest sens, este necesar să menționăm faptul că activitatea de transport public local sau județean de persoane este un serviciu comunitar, potrivit prevederilor art. 1 alin/2 lit. h) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006. Astfel, având în vedere ultimele modificări legislative se prevede că anterior acordării subvențiilor de transport trebuie parcurse mai multe etape:

1. În termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a Legii nr. 328/2018 (31.12.2018) Președintele Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice va elabora și aproba prin ordin contractul – cadru de delegare a gestiunii serviciilor publice de transport local și județean de persoane;
2. După aprobarea contractului – cadru menționat, Consiliul Județean Constanța va atribui, în conformitate cu prevederile legislației privind achizițiile publice, contractele de delegare a gestiunii către operatorii de transport;
3. Următorul pas va fi aprobarea, prin Hotărâre de Consiliu Județean, a tarifelor de călătorie în baza cărora se va acorda subvenția.

Procedurile enumerate mai sus sunt obligatorii. Nerespectarea oricărei prevederi sau eliminarea oricăreia dintre etape semnifică încălcarea, cu bună știință a legii.

PUNCTUL DE VEDERE AL AEC

1. Elevii au încă din 1995 dreptul la transport redus între localitățile județului. Ca în orice alt raport juridic, acestui drept subiectiv în corespunde, bineînțeles, și o obligație corelativă. Interpretând sistematic legislația din domeniul educației cu cea a transporturilor (legea nr. 92/2007), precum și cu Regulamentul Uniunii Europene nr. 1370/2007, observăm faptul că în acest raport juridic de creanță titularul obligației este Consiliul Județean, autoritate publică care are sarcina de a gestiona transportul public de călători pe rutele din interiorul județului . Natura obligației Consiliului Județean este una pozitivă, de a face, iar prin inacțiunea sa sunt aduse grave prejudicii tuturor titularilor dreptului.
2. Inexistența normelor de aplicare ale Legii 328/2018 este unul nefondat. În sistemul de drept românesc, unul dintre principiile fundamentale cu privire la actele normative este că acestea sunt de directă și imediată aplicare , în afară de situațiile în care se specifică expres condiționarea intrării în vigoare de existența unor norme de aplicare.
3. Consiliul Județean Constanța înțelege că termenul “poate” din legislația transporturilor îi conferă o facultate de a subvenționa transportul elevilor, nicidecum că îi incumbă o obligație. Din punct de vedere juridic, aceștia se află într-o eroare, însăși doctrina subliniind faptul că sintagme ce conferă o posibiltate autorităților locale (“poate”; “ar trebui” etc.) trebuie interpretate în limitele legii, nu în afara acesteia . În acest sens, amintim observațiile profesorului Antonie Iorgovan, care în doctrina sa afirma faptul că “ oportunitatea exprimă un element al legalității, care derivă din posibilitatea autorității de a alege dintre mai multe soluții [notă: aflate în limita legii] ”. Astfel, autoritățile locale și județene pot face aprecieri doar în limita legii, în niciun caz aducând atingere dreptului subiectiv pus în discuție. Cu titlu de exemplu, mențiunea poate dă Consiliului Județean posibilitatea de a alege între a acorda reducere cu 50%, 75% sau mai mult, nu dacă să acorde reducere sau nu, 50% fiind un minimum impus de către legiuitor, în afară posibilității de interpretare a Consiliului Județean.
4. La nivelul județului Ilfov și al municipiului București, elevii beneficiază de transport redus cu 50% între localităti, în urma unei hotărâri de consiliu general, autoritățile de acolo înțelegând atât obligativitatea de a acorda reducerile, cât și importanța lor. Aplicarea fără probleme de ordin birocratic în alte locuri din țară ne arată așadar că legea este suficient de clară pentu a putea fi respectată.

„Consider că protestul a reprezentat o exagerare, o modalitate total eronată prin care Asociația Elevilor a încearcat să forțeze o autoritate în asumarea unei decizii. Am fost și sunt alături de elevii constănțeni, însă nu pot să fiu de acord să încalc cu bună știință legislația unei țări, doar pentru a nu mai avea scandal cu acești tineri. În primul rând, așa cum le-au explicat colegii mei de specialitate, legea pe care o avansează acești tineri are în conținut anumite termene care trebuiesc respectate. Aceste proceduri sunt obligatorii și se derulează pe mai multe luni. Prin urmare nu putem adopta nicio decizie acum. În al doilea rând, există o acțiune în instanță, Consiliul Județean Constanța fiind dat în judecată pe acestă chestiune. Este normal să așteptăm decizia instanței. Prin aceste mișcări de stradă, proteste sau cum doresc dumnealor să le numească, Asociația Elevilor din Constanța crează tensiuni  în mod nejustificat și cu siguranță nu aceasta este calea de a obține ceea ce-și doresc.  Ca întotdeauna sunt deschis la dialog, dar, repet, îmi doresc ca lucrurile să se întâmple în mod civilizat și cu respectarea cadrului legal”, a declarat președintele Consiliului Județean Constanța, Marius Horia Țuțuianu, în urma protestului organizat de elevii constănțeni.

Ca răspuns la această declarație, reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța consideră că prin aceste aprecieri Horia Țuțuianu încearcă să discrediteze AEC:

“Protestul organizat ieri, în fața Consiliului Județean, de către reprezentanții AEC în semn de solidaritate față de colegii noștri din mediul rural care nu-și permit să plătească transportul până la școala/liceul la care învață. Din acest motiv, și ca urmare a abordării avute de către reprezentanții Consiliului Județean, am recurs la acest instrument de comunicare, prezentându-ne în fața Palatului Administrativ cu mesaje și pancarte pentru a determina Consiliul Județean să respecte legea și să acorde elevilor reducere de 50% la transportul județean. Atragem atenția asupra modalității în care conducerea CJC s-a raportat la acțiune, președintele Marius-Horia Țuțuianu numind elevii “imaturi” și “fără cunoștințe legislative” și încercând să discrediteze AEC. Astfel de comportamente nu demonstrează, în opinia noastră, decât frica și neliniștea celor care conduc autoritatea publică locală față de faptul că informația încălcării legii timp de 24 ani de către Consiliul Județean Constanța a ajuns în sfârșit către publicul larg”.

Asociația Elevilor anunță continuarea protestelor în fața CJC, luni, 14 ianuarie a.c.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții: