Facultatea de Istorie și Științe Politice din cadrul Universității “Ovidius” organizează pentru al treilea an consecutiv concursul de discursuri publice “Puterea Cuvintelor”.
În acest an, tema concursului este “Un oraș pentru tine(ri): cum să fie?”.
La concurs pot participa elevii de liceu (în clasa a XI-a sau a XII-a) iar înscrierile se fac exclusiv online până la data de 6 martie, completând formularul disponibil aici.
În 2019, tema concursului a fost “Ce personalitate din ultimii 100 de ani te-a inspirat prin lupta sa pentru a promova o Românie democratică?”, iar premiul I a fost câștigat de Teodora Coroiu, elevă a Colegiului Național “Mihai Eminescu”, cu un discurs despre părintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa.
Prima ediția, în anul 2018, a fost câștigată de Constantin-Alexandru Manda de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” (Tema – „Ce îi (mai) unește pe români la 100 de ani de la Marea Unire?”).
Mai jos puteți citi ivitația integrală lansată de Facultatea de Istorie și Științe Politice, unde găsiți toate informațiile referitoare la concursul de discursuri publice:
Orice oraş este o aşezare umană cu o istorie, deci cu o poveste, care se scrie încă.
Privind spre trecut, povestea oraşelor poate fi mai veche sau mai recentă. Unele oraşe au fundaţii bătrâne, care coboară până în Antichitatea greacă. Altele au apărut din nevoi mai noi, cum este cazul oraşelor muncitoreşti din perioada comunistă. Oraşele stau mărturie pentru trecut, dar tot ele trebuie să se adapteze să facă loc viitorului. Unele fac salturi spectaculoase, altele stagnează dureros. În orice caz, oraşele sunt în continuă mişcare şi pot fi reinventate de fiecare nouă generaţie.
De aceea, privind spre viitor, te provocăm să îţi imaginezi cum ar trebui să arate oraşul tău astfel încât să îţi doreşti să rămâi în el. Imaginează-ţi un oraş prietenos cu tine si cu tinerii, în general. Cum ar trebui să fie?
Poţi alege să discuţi despre orice oraş din România care are relevanţă pentru tine. Te aşteptăm cu un discurs în care să ne prezinţi, într-un mod convingător şi argumentat, viziunea ta despre un oraş care să îndeplinească nevoile generaţiei tale, în primul rând.
Astfel, discursul tău trebuie să răspundă unor întrebări precum cele de mai jos:
Cum ar trebui să arate oraşul tău de mâine ? Cum arată un oraş ideal pentru tine(ri)? Ce proiect de viitor i-ai propune oraşului tău?
Te rugăm ca discursul tău să nu aibă un mesaj politic, întrucât ne dorim să găzduim o confruntare de idei echilibrată, fără părtinire sau culoare politică.
- Ce ne motivează?
Punem mare preţ pe idei şi pe rostirea lor. Avem convingerea că marii lideri au fost, în mod frecvent, şi mari oratori. Ideile bune, transmise convingător, îşi fac drum în istorie şi se răspândesc cu o viteză uimitoare. Ne dorim să îi premiem pe cei care învaţă să mânuiască şi să dea forţă cuvintelor!
- Cum pot participa?
Dacă eşti elev de liceu (în clasa a XI-a sau a XII-a) şi eşti pasionat de istorie, relaţii internaţionale, comunicare, actualitate politică, patrimoniu sau pur şi simplu îţi iubeşti oraşul, aceasta este provocarea care ţi se potriveşte! FISP abia aşteaptă să te cunoască în cadrul unui concurs de discursuri publice.
Înscriere online!
Înscrierile au loc exclusiv online, până la data de 6 martie 2020, prin completarea datelor necesare în lista de înscrieri disponibilă prin accesarea linkului Google Docs şi editarea tabelului disponibil aici: https://docs.google.com/document/d/1ekPQHhl0-YGlGIp1BESCZxFdtlg24YgaDcyjEuppgKM/edit
Dacă întâmpini dificultăţi privind înscrierea, poţi alege şi să ne trimiţi formularul de înscriere completat, la adresa de e-mail [email protected]. Pentru orice alte detalii, îţi stăm la dispoziţie la aceeaşi adresă de e-mail. Scrie-ne dacă ai întrebări!
- Ce câştigi tu dacă participi?
Beneficiezi de şansa de a vorbi în public, înveţi să convingi şi să devii o voce cu impact în comunitate. Atât elevii participanți la concurs, cât şi profesorii coordonatori vor primi diplome de participare. În plus, acestora li se vor adăuga şi premii-surpriză. Anunţarea câştigătorilor (locurile I, II şi III) va avea loc în aceeaşi zi, după o pauză pentru deliberare, la finalul susţinerii tuturor discursurilor.
- Ce câştigăm noi?
Ocazia de a cunoaşte o mulţime de tineri ca tine, dornici să devină repere ale generaţiei lor, să dezbată liber și argumentat despre ideile şi proiectele lor.
- Unde?
Concursul se va desfăşura în Campusul universitar – Corp A (Aleea Universităţii, nr. 1, zona Dobrogea) pe data de 11 martie 2020, de la ora 13:00. Toate datele cu privire la desfăşurarea competiţiei vor fi trimise ulterior prin e-mail celor înscrişi.
- Cum să arate discursul?
Discursurile vor avea o structură clară, vor oferi argumente în sprijnul afirmaţiilor enunţate, şi se vor încadra în maximum cinci minute. Ele vor fi cronometrate şi jurizate de o comisie formată din cadre didactice ale Facultăţii de Istorie şi Știinţe Politice, inspectorul școlar pentru istorie din partea Inspectoratului Școlar Județean Constanţa și reprezentanţi ai proiectului „Constanţa Capitala Tineretului din România 2020-2021‟.
Solicităm ca fiecare elev care doreşte să participe la concurs să se pregătească sub coordonarea unui cadru didactic, de preferat din domeniul disciplinelor socio-umane (limba română, istorie, filosofie, economie, cultură civică etc.). Este foarte important ca atât elevii, cât şi profesorii coordonatori, să se orienteze în elaborarea discursului în funcţie de criteriile de evaluare.
- Criterii de evaluare
Fiecare participant poate primi maximum 10 de puncte. Juriul va evalua atât conţinutul de idei şi modalitatea de argumentare a discursului, cât şi limbajul non-verbal. Depăşirea timpului alocat va atrage după sine depunctarea participantului. Fiecare minut peste limita admisă va fi depunctat cu câte 0,20 puncte. Nu se acceptă discursuri copiate sau citite integral. Premiem şi încurajăm exclusiv expunerile originale, libere, însoţite eventual de scurte notiţe.
Participanţii trebuie să aibă în vedere următoarele criterii de evaluare:
- Prezentare şi limbaj non-verbal (4 puncte)
Juriul va evalua capacitatea vorbitorului de a convinge şi de a-şi sprijini discursul pe limbajul non-verbal (gesturi, mimică, contat vizual, intonaţie etc.) şi pe mijloace retorice pentru a capta şi a menţine interesul publicului. Umorul, spontaneitatea, atitudinea degajată, naturaleţea ş.a.m.d. vor fi apreciate.
- Capacitatea de argumentare (4,5 puncte)
Juriul va evalua capacitatea vorbitorului de a oferi argumente interesante, într-un stil clar, coerent, oferind exemple convingătoare în sprijinul acestora. Vorbitorul va lua în considerare şi existenţa altor opinii decât a celor proprii, dar va susţine propriul punct de vedere, clar exprimat. Vor fi apreciate abordările originale, soluţiile ingenioase. Lipsa argumentelor relevante şi a exemplelor duc la depunctarea vorbitorului.
- Un discurs bine structurat (1,5 puncte)
Discursul trebuie să fie unul bine construit, uşor de urmărit în desfăşurarea argumentaţiei, care să conţină introducere, cuprins şi o concluzie clară. Cuprinsul trebuie evidenţiat sub forma a două-trei argumente-cheie, relevante. Dificultatea de a urmări argumentele expuse va duce la depunctarea discursului. Dincolo de aceste criterii standard, vorbitorul poate utiliza moduri de introducere şi încheiere memorabile şi poate face uz de diferite strategii discursive care să convingă şi să atragă publicul şi juriul.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: