Revoluția metaversului ar putea devora Meta (Financial Times)

sursa foto: Pixabay
sursa foto: Pixabay

Compania lui Zuckerberg suferă de dezavantajul primului venit când vine vorba de deținerea viitorului virtual.

Una dintre cele mai aprige lupte ale stăpânilor nostri digitali se dă pentru o tehnologie care nu există încă: metaversul. Atât de enamorat este fondatorul Mark Zuckerberg cu promisiunea acestuia încât a redenumit compania în Meta și și-a pariat întreaga afacere pe idee. În ciuda scepticismului larg răspândit, el și-a păstrat speranța, ajungând la 27 de miliarde de dolari în pierderi de operare în divizia metavers a companiei în ultimii trei ani. Săptămâna asta, Meta a lansat noua cască virtuală Quest Pro cu prețul de 1 500 de dolari și a anunțat un parteneriat cu Microsoft.

Publicitate electorală
publicitate electorală

Totuși, după cum a punctat Tim Cook, directorul executiv al Apple, nu este încă clar dacă oamenii obișnuiți știu ce reprezintă metaversul. Concepția Meta rămâne “ambiguă și ipotetică”, spune fondatorul Snap Evan Spiegel. Rivalii companiei vor fi mereu critici, dar au un argument solid. Investitorii Meta încep și ei să își piardă răbdarea: valoarea acțiunilor companiei a scăzut cu 62% anul acesta.

Ironia face ca Zuckerberg să aibă dreptate în privința faptului că se pot face averi în metavers, un sistem de lumi digitale imersive 3D despre care el crede că într-o bună zi va deveni modalitatea principală prin care ne trăim viețile și ne peterecem timpul. Problema este că se pare că Meta nu va fi beneficiarul principal. Hai să-i spunem dezavantajul primului venit.

Există trei motive bune pentru a ne îndoi că Meta va “deține” vreodată metaversul. Primul motiv este că compania a pariat pe hardware VR (Virtual Reality) axat pe consumator când primele profituri cel mai probabil vor veni din software axat pe întreprinderi. Cel mai recent sistem al său, Quest Pro, poate că este o îmbunătățire vizibilă a primelor modele, dar rămâne greoi, consumator de baterie și scump. Ofertei sale VR îi lipsește o aplicație grozavă care să stimuleze adoptarea sa în masă.

O notificare internă trimisă în septembrie de vice-președintele ramurii metavers a Meta a recunoscut că Horizon Worlds, experiența socială VR a comapniei, încă se străduia să atingă un punct de potrivire între produs și piață. “Simplul adevăr este, dacă noi nu îl adorăm, cum ne putem aștepta să îl adore utilizatorii noștri?”. Pentru moment, concentrarea Microsoft asupra încorporării realității virtuale cu gama sa de unelte software deja existente pare să fie o abordare mai pricepută. Recentul parteneriat dintre Meta și Microsoft pare să recunoască acest fapt.

În al doilea rând, ambițiile de metavers ale Meta trezesc suspciuni în rândul membrilor industriei, care urmăresc un viitor virtual mult mai decentralizat și democratic. Unul din cei mai aprigi critici ai companiei este Herman Narula, co-fondator al start-upului britanic Improbable și autor al noii cărți Virtual Society (Societatea Virtuală). Narula argumentează că metaversul trebuie să fie mult mai cuprinzător decât un VR cu alt nume și mult mai mare decât Meta. “Trăim în lumea asta bizară în care dezastrul reprezentat de influența Facebook asupra culturii noastre este văzut de mulți oameni ca o viziune a metaversului” a spus el în cadrul unei conferințe tech săptămâna trecută. “Cred că ceea ce învățăm este că probabil nu Facebook ar trebui să construiască metaversul.”

În al treilea rând, regulatorii guvernamentali nu sunt nici ei fani ai companiei lui Zuckerberg și par determinați să evite greșelile făcute cu internetul, care a permis câtorva actori dominanți să apară. Este încă o întrebare deschisă ce structuri de guvernare vor evolua în metavers pentru a rezolva dispute legate de drepturile la proprietatea intelectuală, taxare, cyberbullying și dezinformare. Unii oameni ar argumenta că comunități virtuale auto-guvernate ar trebui să-și facă propriile reguli sau să ajute la crearea unei entități de supervizare non-profit. Dar ce este sigur este că regulatorii vor fi mult mai atenți. “Era auto-regulării este cu siguranță la sfârșit” spune Conan D’Arcy, un director al firmei de consultanță Global Counsel, care colaționează punctele de vedere ale regulatorilor.

În mijlocul tuturor dubiilor care se învârt în jurul pariului strategic făcut de Meta, oportunitățile comerciale din viitorul metavers devin mai clare. Anul trecut, Microsoft a obținut o comandă pentru livrarea a 120 de mii de căști de realitate augmentată armatei Statelor Unite, în timp ce firma de consultare Accenture a cumpărat 60 de mii de căști de realitate virtuală pentru a își antrena cei mai recențti recruți. În educație, Universitatea din New York tocmai a lansat Collaborative Metaverse, răspunzând cererilor din partea studenților, primarilor orașelor și partenerilor din industrie să se pregătească pentru un viitor virtual. Metaversul este “incredibil de important pentru economia creativă” spune Angie Kamath, decanul școlii studiilor profesionale a Universității din New York.

În ciuda potențialului captivant al Metavers, suntem încă în stadiul „aruncăm bani și vedem ce rămâne” al dezvoltării, care este esențial pentru dezvoltarea majorității noilor tehnologii. Asta, totuși, este o strategie mai potrivită companiilor pe capital de risc înalt decât a firmelor publice, precum Meta.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții: