Pe Threads, aplicația de tip Twitter creată de Meta Platforms Inc., nimeni nu vorbește despre „marijuana”. De asemenea, oamenii nu menționează „crimă”, „opioide” sau cuvântul „slabă”. Cel puțin asta ar putea crede un utilizator care folosește instrumentul de căutare al aplicației pentru a căuta acești termeni, doar pentru a fi anunțat că nu există rezultate, explică revista Bloomberg.
Acest lucru ar putea suna bine la început, dar limitează semnificativ subiectele de actualitate care pot fi căutate pe platformă. Dacă vei căuta sintagma „Proud Boys”, de exemplu, nu vor apărea rezultate despre condamnarea recentă a unuia dintre liderii organizației în legătură cu protestele de la 6 ianuarie, din Statele Unite.
„Covid” și „vaccinuri” au fost, de asemenea, șterse din rezultatele căutărilor, după cum a relatat mai întâi Washington Post, ceea ce face dificilă găsirea discuțiilor despre infecții. Dacă mișcarea #MeToo ar fi început în același timp cu Threads, utilizatorii care căutau aceste povești pe site ar fi avut dificultăți majore în a le găsi – „agresiune sexuală” și „viol” se află și ele pe lista de rezultate interzise.
Aceste măsuri pot avea un efect negativ pentru o platformă online care este, practic, susținută de discuțiile formate în jurul subiectelor de zi cu zi, iar Meta a răspuns deja public la controversa generată.
„Tocmai am început să extindem luna aceasta funcția de căutare prin cuvinte cheie pentru Threads în alte țări”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei, citat de Bloomberg. „Funcționalitatea de căutare nu oferă temporar rezultate pentru cuvinte cheie care pot afișa conținut potențial sensibil. Oamenii vor putea căuta cuvinte-cheie precum `Covid’ în actualizările viitoare, odată ce vom avea încredere în calitatea rezultatelor.”
O asemenea decizie nu este neapărat surprinzătoare pentru o platformă precum Threads, care a început ca o extensie a Instagramului, folosită în mare măsură de celebrități, influenceri și brand-uri care nu și-ar dori ca imaginea lor să împartă aceeași platformă cu tipuri de conținut ofensator.
X, fostul Twitter, unul din cei mai mari competitori pe piața pe care Meta speră să o acapareze prin intermediul Threads, înfruntă dificultăți semnificative cauzate de proliferarea conținutului ofensator, care face platforma mai puțin prietenoasă pentru reclame, o sursă de venit vitală pentru compania cumpărată de Elon Musk.
Doar în august, notează CNN, X a pierdut colaborarea pentru conținut advertorial cu două entități importante: gigantul farmaceutic Gilead Sciences și Asociația pentru Internet și Televiziune din Statele Unite. Reprezentanți ai ambelor societăți au declarat același lucru: au făcut imediat o pauză din a cheltui bani pentru publicitate pe platformă atunci când au realizat că reclamele lor au apărut lângă postări făcute de un cont pro-nazist cu sute de mii de vizionări.
Limitarea conținutului care apare pe platformă este, totuși, o sabie cu două tăișuri. Potrivit The Washington Post, Meta a fost criticată de mai multe organizații din domeniul sănătății pentru adăugarea frazelor care fac referire la pandemia de Covid-19 pe lista termenilor interziși într-o perioadă în care numărul de cazuri înregistrează o creștere.
În acest context, trebuie menționat faptul că practica de a cenzura sau de a modera foarte strict anumite cuvinte este standardul pentru cele mai mari platforme de social media din lume. Acest fapt influențează de ani de zile modul în care utilizatorii interacționează pe internet, iar efectele încep să-și facă simțită prezența și în viața reală.
În 2022, o analiză The New York Times aborda subiectul așa numitului “algospeak”, un termen creat prin combinarea cuvintelor englezești “algorithm” (algoritm) și “speak” (a vorbi). Termenul se referă la folosirea de cuvinte diferite sau inventarea de cuvinte noi pentru a vorbi despre subiecte sensibile pe internet fără a fi redus la tăcere de un algoritm prea zelos.
The New York Times a cercetat termeni aparent fără noimă apăruți și folosiți în masă pe Tiktok – aplicația chinezească printre cele mai infame în ceea ce privește cenzura și moderarea conținutului.
Practicile companiei i-au determinat pe utilizatori să inventeze cuvinte precum “unalive” (neviu), care substituie cuvântul “mort”, să folosească cuvântul “panoramic” în loc de “pandemic” (pandemie) și așa mai departe.
În final, totuși, acești termeni noi au ajuns să fie atât de des folosiți în limbajul uzual al utilizatorilor Tiktok încât au căpătat o identitate cu totul nouă față de scopul lor inițial. Internauții au început să introducă aceste cuvinte în conversații chiar și când nu erau îngrijorați de cenzură, pentru a se distra.
Desigur, cea mai mare parte dintre acești termeni vor dispărea în mod natural din limbajul tinerilor, însă există întotdeauna posibilitatea ca unele cuvinte noi create pe internet să reziste testului istoriei.
După cum explică Nicole Holliday, profesor asistent de lingvistică la Pomona College, în California, atunci când cuvântul “cool” a început să fie folosit pentru a descrie orice lucru era bun sau la modă, foarte puțini oameni ar fi putut ghici că termenul va căpăta acest sens pentru mai toți vorbitorii de engleză din lume.
Pentru moment, totuși, îngrijorările Meta sunt pe teme mult mai presante. De exemplu, cum să împace nevoia nevoia marilor branduri pentru un mediu prietenos unde să cheltuiască bani pe reclame și dorința utilizatorilor pentru o piață liberă pe internet unde să facă neîngrădiți schimb de gânduri și idei.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: