Portul Constanța, a treia cea mai mare creștere procentuală a traficului de mărfuri în rândul porturilor din UE, în 2022 

portul constanta portul constanta
sursa foto: Inquam Photos/ George Calin
portul constanta
sursa foto: Inquam Photos/ George Calin

Portul Constanța a înregistrat în 2022 o creștere de peste 15% a cantității de marfă manipulată față de 2021, a treia cea mai mare creștere în rândul porturilor europene, conform datelor publicate marți de Oficiul European de Statistică (Eurostat).

Potrivit Eurostat, singurele două porturi din Uniunea Europeană care au înregistrat creșteri mai mari decât Constanța sunt Portul Gdańsk, din Polonia, cu o creștere de 40.3%, și Portul Cartagena, din Spania, cu o creștere de 17.3%.

La polul opus al clasamentului se află trei porturi care au manipulat mai puțină marfă decât în 2021: Portul Pireu, cel mai mare din Grecia, a înregistrat o scădere de 8,8%, urmat de portul Bremerhaven, din Germania, și portul spaniol Valencia, cu scăderi de 8,6%, respectiv 7,1%.

Publicitate electorală
publicitate electorală

Aceste date vin în contextul în care, în 2022, greutatea brută totală a mărfurilor transportate pe mare manipulate în toate porturile UE a fost estimată la 3,48 miliarde de tone, ceea ce reprezintă o creștere de 0,8% față de 2021 (3,45 miliarde de tone). Întreruperile cauzate de pandemii au dus la o scădere de 7,3% în 2020 (comparativ cu 2019), dar 2021 (+3,9%) a fost deja un an mai pozitiv, datele indicând o redresare parțială față de 2019, explică Eurostat.

În 2022, Țările de Jos au rămas în vârful clasamentului UE în ceea ce privește transportul maritim de mărfuri. Porturile olandeze (Rotterdam, Amsterdam și Zeeland) au manipulat 565 de milioane de tone de mărfuri (+9 milioane de tone față de 2021), ceea ce reprezintă 16% din volumul total de mărfuri transportate pe mare anul trecut în UE. 

Rotterdam în Țările de Jos (427 milioane de tone), Antwerpen-Bruges în Belgia (254 milioane) și Hamburg în Germania (103 milioane), toate situate pe coasta Mării Nordului, și-au menținut statutul de primele trei porturi din UE în 2022, atât în ceea ce privește greutatea brută a mărfurilor manipulate, cât și în ceea ce privește volumul de containere mari manipulate în porturi, care au reprezentat mai mult de o cincime din totalul european (22,5%).

Context

Porturile maritime din România au înregistrat un trafic de 75,55 de milioane de tone de mărfuri în 2022, cel mai mare din istoria lor,  dintre care 68,24 milioane de tone au trecut prin Portul Constanța, potrivit datelor transmise de Compania Națională “Administrația Porturilor Maritime” Constanța la începutul anului.

Aproape 80% din mărfurile care au tranzitat porturile maritime în 2022, adică 60,1 milioane de tone, au făcut-o pe cale maritimă, în vreme ce restul de 15,4 milioane de tone (20,5% din traficul total) au tranzitat pe cale fluvială.

Această creștere se datorează, în măsură semnificativă, cerealelor, care în 2022 au reprezentat aproape 30% din toată marfa care a trecut prin porturile maritime românești. 

Creșterea aceasta se menține și în 2023. Conform datelor publicate de autoritățile portuare în august, traficul de cereale din Portul Constanța a crescut cu 25% în primele șapte luni ale anului față de aceeași perioadă din 2022. 

Per total, traficul de mărfuri prin portul Constanța a crescut cu 10% anul acesta, o indicație că portul se îndreaptă spre un nou record de trafic în 2023, a declarat la acea vreme Florin Vizan, directorul general al CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții:

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.