Televizorul, manipularea şi controversele

 

 

SUNTEM INFORMAŢI CORECT?

Începând cu această ediţie, vă propunem să deschidem calea unor dezbateri publice, având ca subiect cele mai controversate situaţii de pe plan naţional şi local, pornind de la încercarea de a înţelege cât de importantă este informarea corectă pentru asumarea unei opinii pertinente. Pornind de la aceeaşi idee, vom încerca să înţelegem cât de „nocive“ sunt mass-media audio-vizuale şi, de ce nu, să conştientizăm cât de uşor putem fi manipulaţi „cu televizorul“. Cel mai bun exemplu pentru debutul acestei rubrici este cu siguranţă cel mai controversat subiect de pe plan naţional, care, cel puţin aparent, a ieşit din atenţia jurnaliştilor, în ultima vreme: exploatarea de aur de la Roşia Montană, proiect al companiei canadiene Roşia Montană Gold Corporation. Vă invităm să citiţi, în rândurile ce urmează, un interviu realizat cu Andreea Năstase, vicepreşedinte al Departamentului de Comunicare din cadrul RMGC.
Info Sud-Est: Cât de importantă este informarea corectă, de la sursă, având în vedere că cei mai mulţi dintre noi ne ghidăm doar după ce auzim „la televizor”?
Andreea Năstase: Fiecare om are dreptul la o opinie. La fel de adevărat este însă că o opinie formată superficial, doar „din auzite” nu poate avea pretenţia de opinie în cunoştinţă de cauză. Un om informat îşi poate argumenta opinia şi poate deveni chiar un pol de informare pentru cei din jurul său. Un om neinformat dar cu o opinie fermă, pe care o repetă de câte ori are ocazia, sfârşeşte prin a face rău, chiar dacă nu îşi propune acest lucru. Spre exemplu, oare câţi dintre cei care spun neadevăruri despre proiectul minier se gândesc la faptul că în fond e vorba despre locurile de muncă şi vieţile de zi cu zi ale sutelor de oameni care lucrează în prezent la compania minieră? Oameni cu copii de crescut, cu probleme, cu speranţe, ca noi toţi. Oamenii aceştia trebuie să trăiască mereu cu amărăciunea că sunt unii români, ca şi ei, care nu ştiu nimic despre viaţa lor, despre Roşia Montană sau despre minerit şi totuşi au opinii foarte puternice referitoare la cum ar trebui roşienii să trăiască şi ce ar trebui să facă.
I.S.E.: Cum catalogaţi activitatea celor de la centrul de informare din RM?
A.N.: Colegii de la centrul de informare au un rol extrem de important în informarea turiştilor şi în general a tuturor celor cu adevărat interesaţi de aspectele atât de variate şi complexe ale acestui proiect minier. În aceşti zece ani, ei au reprezentat practic atât compania, cât şi comunitatea locală, în ochii miilor de vizitatori. Ei sunt cu atât mai importanţi cu cât sunt chiar oameni din comunitate, trăiesc permanent la Roşia Montană şi vorbesc din experienţa proprie, cunosc istoria locului şi problemele oamenilor.
I.S.E.: Ce le transmiteţi celor care sunt împotriva exploatării de către RMGC, dar care refuză să asculte şi punctul de vedere al companiei?
A.N.: Cum spuneam, oricine are dreptul la o opinie. Compania a comunicat foarte transparent în ultimii ani, suntem mereu deschişi să răspundem la întrebări, să clarificăm orice detalii despre proiectul minier, despre planurile companiei, despre cum se face minerit în alte ţări. Celor care se opun dar nu doresc să ne asculte pe noi le sugerez să caute alte surse de informare, pe care le consideră mai demne de atenţie, despre mineritul modern la ora actuală în lume, despre Statele Unite, Australia sau Canada, care sunt printre cei mai mari producători de aur din lume. Să caute informaţii despre Suedia şi Finlanda, două ţări europene cu mare grijă faţă de mediu şi oameni în egală măsură, dar şi dezvoltate din punct de vedere economic, care practică mineritul cu mare succes, folosind aceleaşi tehnologii precum cele propuse la Roşia Montană, şi sunt în acest moment cei mai mari producători auriferi din Uniunea Europeană. Şi mai ales, îi invit să meargă la Roşia Montană, să vadă cu ochii lor realitatea de acolo. Cei mai mulţi oameni care sunt împotrivă nici măcar nu au fost vreodată la Roşia Montană. Nu putem influenţa bunăvoinţa oamenilor de a se informa, dar atunci când această bunăvoinţă există, surse de informare sunt la tot pasul.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții:

Publicitate electorală
publicitate electorală