Achiziții (ne)sănătoase. Radiografia cheltuielilor din sistemul de sănătate, raport publicat de Expert Forum

Una dintre concluzii se referă la firmele care au/avut legături cu partidele politice, au fost înființate de politicieni sau alte persoane cu putere asupra sistemului medical.
sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Expert Forum a publicat un raport care acoperă trei subiecte legate de achiziții publice: servicii IT, echipamente medicale și reparații de echipamente medicale.

Cercetarea se referă la perioada 2020-2024, însă unele dintre teme includ contracte semnate începând cu 2007. Scopul raportului este de a radiografia care sunt cele mai importante companii care sunt implicate în aceste proceduri și de a observa dacă profilul și istoricul acestora poate influența succesul la achiziții. În plus, o secțiune include concluzii despre experiențele legate de colectarea și procesarea de date și recomandări legate de modul în care autoritățile pot îmbunătăți calitatea acestora, se arată în raport.

Principalele concluzii ale raportului EFOR:

  • Calitatea slabă a datelor furnizate limitează posibilitățile de analiză și a condus la eforturi susținute de procesare, care reduc de fapt capacitatea de analiză a datelor. Considerăm că acest fapt reduce și transparența proceselor de achiziție, posibilitatea de identificare a neregulilor și acuratețea unor analize precum este cea de față. Notăm posibilitatea ca unele dintre statistici să nu fie foarte precise din cauza calității datelor. Considerăm că atât timp cât guvernul și-a asumat că va publica aceste date, ele trebuie să fie și utilizabile.
  • Deși există, în general, o diversitate de contracte pentru cele multe dintre firmele analizate, cu mai multe autorități contractante, în unele cazuri vedem cum societățile au un succes mai mare cu unele instituții decât cu altele. Cauzele pot fi diverse (capacitate crescută, produse specifice care sunt vândute, o relație de durată funcțională etc) și nu credem că se explică exclusiv prin posibile nereguli sau profilul lor politic.
  • Deși mare parte dintre firme au avut un număr de angajați care par a se corela cu activitatea lor economică, există câteva cazuri (descrise în raport) care s-ar încadra mai degrabă în categoria ”firme de apartament”. În aceste situații, nu pare foarte evident cum poți obține cu 1-2 angajați cifre de afaceri de milioane de lei.
  • Un număr relativ mare de firme analizate au/avut legături (au avut/au acționari sau alți factori de decizie, au fost fondate etc) cu partidele politice, au fost înființate de politicieni sau alte persoane cu putere asupra sistemului medical. Chiar dacă apartenența politică a unui asociat sau administrator nu creează în mod automat și succes pentru o societate comercială care participă la achiziții, poate ridica semne de întrebare. Au fost identificate mai multe firme legate de partide precum UNPR, PSD sau PNL. Deși analiza nu acoperă toate firmele, cele analizate au câștigat o parte bună din contractele publice, deci considerăm că observația este relevantă.
  • În unele cazuri, asociații sau acționarii sunt legați de mai multe firme care prestează servicii sau furnizează bunuri, ceea ce indică spre o influență crescută în domeniul sănătății. Cu alte cuvinte, există grupuri de firme, cu diferite tipuri de activități și care gravitează în jurul unei singure persoane, grup de persoane sau unei familii.
  • Existența unor firme ai căror asociați, administratori etc sunt implicați în dosare penale legate de achiziții arată că există un potențial de ”aranjare acestora” prin creșterea prețurilor sau furnizarea unor produse sau servicii neconforme.
  • Numărul contractelor legate de proceduri cu 1 și 2 oferte este ridicat, ceea ce poate indica o competiție scăzută.
  • Unele firme câștigă mult mai bine din cumpărări directe decât din contractele competitive.
  • Deși o parte importantă din proceduri reprezintă licitații deschise, mai ales în cazul procedurilor pentru servicii IT și mai ales pentru cele dinainte de 2020, se observă numeroase contracte încheiate prin negocieri fără publicare, ceea ce reduce transparența procesului.

Citește aici raportul integral.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții:

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.