Afișele candidaților din Constanța au o particularitate: toate sunt pe fond albastru astfel încât identitatea partidelor se pierde de parcă toți sunt de la același partid. Dar cum arată candidații și ce transmit? Isabela Dan, freelancer în domeniul artelor vizuale, a analizat afișele și sloganurile electorale ale următorilor candidați înscriși în cursa electorală pentru Primăria Constanța: Decebal Făgădău (PSD), Vergil Chițac (PNL), Claudiu Iorga Palaz (PMP), Christian Gigi Chiru (ALDE), Ionuț Budi (independent).
•Isabela Dan a absolvit un master în specializarea grafică&publicitate și reclamă și a acumulat experiență în branding, naming și web design.
La o primă vedere a materialelor, specialistul în grafică & publicitate a explicat faptul că în toate materialele electorale transpare lipsa unui plan de marketing și a unui manual de brand sau cel puțin a respectării unor reguli de folosire ale acestuia și își argumentează opinia astfel: ”Spun asta pentru că, spre exemplu, în nici un manual de identitate vizuală nu poate fi permis ca unui logo să i se aplice efect de blurare (efect încețoșat) sau orice distorsiune de orice fel așa cum se întâmplă, spre exemplu, în materialul candidatului PMP, unde logo-ul este folosit, în fundal, cu acest tip de efect și mai mult decât atât, parțial acoperit și chiar tăiat/secționat/ieșit din imagine. Specialiștii dezvoltă această analiză de marketing și manual vizual în care apar criteriile după care pot fi generate optim și eficient toate materialele grafice care doresc a emite valorile și strategia pe care un brand le are. Astfel, materialele de aici par a fi făcute “pe genunchi” și fără o strategie de marketing”.
Albastrul care convinge și lipsa de originalitate a candidaților
În toate afișele analizate apare culoarea albastru, într-o nuanță sau alta, iar specialistul explică și de ce: pentru că albastrul induce privitorului sentimente precum sinceritate, înțelegere, încredere.
În același timp, însă, specialistul este de părere că alegerea culorilor folosite în campaniile electorale ar trebui să denote unicitatea și originalitatea candidaților, care însă lipsesc în situația de față: ”Combinația de culori alb și albastru este o combinație aleasă de mulți candidați, însă nu este în avantajul lor dacă votanții văd aceeași combinație la mai mult de un candidat. Iar aici, toate materialele folosesc albastrul drept culoare principală. Chiar și cei de la PSD au ales să folosească această culoare a concurenței –costumul de culoare albastră a candidatului, care putea fi gri– deși culoarea brandului PSD este roșu. Iar schema de culori copiată de cei din opoziție poate crea confuzii printre votanți. Sau poate pe asta se mizează?!”, se întreabă aceasta.
Toți candidații zâmbesc fals
Cu excepția candidatului PNL, toți ceilalți 4 candidați ale căror afișe au fost supuse analizei zâmbesc în materialele de campanie. Specialistul este de părere că zâmbetele acestora sunt false:
”Culorile sau combinațiile de culori de campanie trebuie să fie atractive, ”proaspete”, associate doar cu un partid sau un candidat și conectate la analiza de marketing a pieței. De asemenea, trebuie să prezinte atmosfera și tonul ales de brand/candidat pentru campania lui. Culoarea albastru este folosită cu intenția de a convinge privitorul de un sentiment de înțelegere, sinceritate și încredere. În altă ordine de idei, toți candidații zâmbesc fals. Dacă îți propui să zâmbești, măcar fă-o autentic sau fake it until you make it. Aici poate fi dat ca exemplu președintele american Obama care în toate materialele de campanie apare zâmbind onest”.
Afișul PNL – „Galbenul folosit în imagine, pe o suprafață mare, poate fi asociat cu restaurantele fast-food sau cu semnalizarea drumurilor aflate în construcție”
Vergil Chițac, PNL:
-Militar (amiral, o stea) trecut în rezervă odată cu intrarea în politică (februarie 2016).
-Până la înscrierea în cursa electorală a fost rectorul Academiei Navale ”Mircea cel Bătrân”;
•Sloganul campaniei: ”Ordine și seriozitate”
•Programul electoral: ”Constanța puternică”
Specialistul: ”Un slogan potrivit, poate ușor clișeic, pentru campanie politică în general și pentru ceea ce inspiră candidatul în imagine în special. În concordanță cu titlul programului electoral”.
Pornind de la zâmbetele celorlalți candidați, considerate false, specialistul în arte vizuale apreciază lipsa unui zâmbet forțat în afișul candidatului PNL, dar taxează folosirea excesivă a culorii galben: ”Galben sugerează acțiunea și este folosit adesea pentru a atrage atenția atunci când trecerea prin fața unei imagini se face rapid, spre exemplu în intersecții. Aici, exemplul afișului candidatul PNL exemplifică folosirea culorii galben care este prezentă și în logo-ul partidului, însă folosită fiind pe o suprafață mare din proporția imaginii poate fi asociată cu vehiculele de urgență, restaurantele de tip fast-food sau semnalizarea drumurilor aflate în construcție. Culorile și liniile dinamice sunt cele mai bune metode pentru a atrage atenția electoratului. Dar candidatul PNL este cel care măcar nu zâmbește și pare că nu s-a străduit să se machieze sau să photoshopeze prea mult ca să pară ceea ce nu este. Imaginea nu pare a fi editată pentru a-i fi corectate riduri sau defecte de piele etc”, a mai precizat Isabela Dan.
Afișul PMP – ”Te poate duce cu gândul la un renumit producător de apă plată”
-A lucrat în administrația publică locală timp de două decenii;
-A fost secretarul general al prefecturii, subprefect, apoi prefectul Constanței.
•Sloganul campaniei: ”Susține un profesionist pentru Constanța”
•Programul electoral: ”Deschide Constanța”
Specialistul: ”Deși sloganul devine aici mai mult o cerere imperativă pentru votanți, decât un statement despre sine, grafica dezvoltată, împreună cu acest slogan, nu exprimă profesionalism. Iar titlul programului electoral pe conceptul „deschiderii” nu este sugerat și de poziția brațului stâng al candidatului care sugerează mai degrabă închidere, oprire”.
În ce privește afișul candidatului PMP, Isabela Dan consideră că nu graficianul a coordonat realizarea afișului, ci însuși candidatul: ”Fiindcă aceste afișe sunt observate de la distanță într-o primă fază, asocierea unor elemente sau culori ce se aseamănă cu identitatea vizuală a unor branduri producătoare în domeniul alimentar nu sunt de dorit într-o campanie politică. Afișul candidatului PMP, de exemplu, folosește o schemă vizuală (treceri de culoare în background) care, de la depărtare sau în mediul online (de pe diferite device-uri) ne poate duce cu gândul la materialele de advertising ale unui renumit producător de ape plate și minerale îmbuteliate. În aceeași manieră, aranjarea elementelor în compoziția imaginii este ușor haotică și produce dezordine. Pare că lucrul la acest material a fost mai degrabă coordonat de client, decât de specialistul în grafică”, a adăugat specialistul.
Afișul ALDE – ”Ceea ce se vrea a fi un desen drăguț în fundal, poate fi probabil o improvizație pentru evitarea costurilor de copyright”
-A candidat în vara anului 2012 la Primăria Constanța, din partea PDL;
-Ulterior, în toamna anului 2012, a ajuns senator prin redistribuirea voturilor.
•Sloganul campaniei: ”Pentru constănțeni, implicare și respect”
•Programul electoral: ”Constanța liberală, oraș european”
Specialistul: ”Sloganul nu pare a respecta vizualul campaniei, sau invers, devenind neconvingător prin prin prezența fontului hand-made și astfel puterea pe care o putea avea sloganul este „înmuiată” de aspectul fontului folosit în imagine”.
Isabela Dan apreciază creativitatea atât timp cât nu schimbă atenția privitorului de la mesajul de bază: ”Creativitatea este un plus atât timp cât nu defocusează privitorul de la mesajul global al campaniei. Spre exemplu, în afișul candidatului ALDE, ilustrația de pe fundalul imaginii reprezintă un desen (chiar o schiță) care prin elementele desenate și detaliate, aduce în prim-planul privitorului planul fundalului care, de fapt, ar trebui să fie un element secundar și distrage atenția de la mesajul transmis. De asemenea, fontul de text folosit accentuează ideea generală de ”făcut de mână” și pare a se adresa copiilor, iar într-un context politic care vrea a transmite seriozitate și încredere este nepotrivit. Ba chiar nerecomandat de specialiștii în vizual și analiză de marketing. Iar imaginile folosite în fundal de candidații ALDE și PNL au fost transformate în desene poate fiindcă niște imagini cu o rezoluție bună, cu orașul, ar fi avut copyright, deci trebuiau plătite. Așa că au apelat la această improvizație ca să evite costurile respective. În loc să pară ceva drăguț desenat pare că au evitat plătirea copyright-ului pentru imagini”.
Afișul independentului Budi – ”Un make-up stilist a accentuat trăsături cu lipgloss și vopsea de păr”
-Fratele Taniei Budi, un fost fotomodel român celebru;
-Patronul unui club din stațiunea Mamaia.
•Sloganul campaniei: ”Trebuie să avem un oraș frumos”
•Programul electoral: ”Cei 7 ani de-acasă”
Specialistul: ”O campanie politică trebuie să nască niște emoții în mintea votanților. Cred că frumusețea (din punct de vedere estetic) este printre cele mai din urmă valori pe care oamenii le doresc de la un candidat pentru orașul lor. Un slogan puțin superficial și mai potrivit poate pentru o campanie a unui brand de salon cosmetic sau de arhitectură decât pentru o campanie politică. În plus, acel „trebuie” nu pare a implica vreo acțiune din partea candidatului. Spre exemplu „Vom avea un oraș frumos” sună altfel decât ”Trebuie să avem un oraș frumos”.
Cât despre afișul electoral, specialistul consideră că accentul pus pe înfrumusețarea candidatului a fost exagerat: ”Așa cum un business are un brand, în aceeași notă și o persoană își poate dezvolta un brand – și asta se numește brand personal. Cu această idee în minte, orice candidat politic, prin prezența imaginii într-un afiș de campanie, transmite ceva despre el și despre preocupările lui. În afișul candidatului independent, acest lucru pare să fie omis din context întrucât candidatul pare a nu avea alături un consilier de imagine, specializat în imagine, care să ajute un candidat să inspire seriozitate și conștiință, ci mai degrabă un make-up stilist ce a accentuat trăsături, cu lipgloss și vopsea de păr. Chiar și sloganul ”Să avem un oraș frumos” vorbește despre importanța pe care candidatul o atribuie frumuseții sau mai bine spus, înfrumusețării, decât unor valori. Imaginea este mai degrabă potrivită pentru prezentarea unui eveniment cu un DJ renumit, invitat într-un club de noapte, unde dress code-ul nu presupune nici măcar purtarea cravatei”, a mai precizat specialistul în grafică.
Afișul PSD – ”Pentru că nu are mesaj, crește rolul imaginii candidatului. O privire intrigantă”
-Actual primar interimar după demisia lui Radu Mazăre;
-Viceprimarul lui Radu Mazăre timp de 6 ani.
•Sloganul campaniei: Nu are
•Programul electoral: ”Împreună”
Specialistul: ”Cred că poate fi un minus faptul că nu există un slogan al campaniei. Deși poate părea că au o strategie bazată tocmai pe lipsa unor mesaje adăugate în materialele de comunicare, aceasta cred că poate ajunge la votanți în mod interpretabil”.
Candidatul PSD pentru Primăria Constanța nu are niciun slogan construit pentru campania electorală, iar titlul programului electoral spune sec ”Împreună”. Încercând să se diferențieze de ceilalți candidați tocmai prin lipsa unui mesaj, imaginea candidatului PSD crește în aceste condiții: ”Pe principiul “less is more”, afișul candidatului PSD nu prezintă mesajul pe care o campanie îl transmite de obicei printr-o scurtă formulare sau slogan. Astfel, rolul imaginii candidatului capătă o importanță majoră, întrucât în expresia feței acestuia ar trebui să se decodifice un mesaj pentru votanți: seriozitate (dar nu rigiditate), o privire cu încredere către viitor (în genul imaginilor de campanie ale lui Obama) sau măcar ceva intrigant”, a conchis Isabela Dan, freelancer în arte vizuale.
Text publicat inițial pe www.hotnews.ro
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: