La 1 ianuarie 2019 pe teritoriul Bulgariei s-a introdus un nou sistem de taxare rutieră, care prevede introducerea vignetei electronice.
Noul sistem de taxare a fost dezbătut şi aprobat de Parlamentul de la Sofia în vara anului 2018 şi are legătură cu infrastructura depăşită de plată în formatul de hârtie dar şi cu starea proastă a multor drumuri de importanţă locală.
Pentru şoselele nemodernizate şi neasfaltate nu se va plăti o astfel de vignetă. De asemenea, autoritatea rutieră bulgară a introdus o taxă specială pentru sfârşitul de săptămână: de vineri de la prânz şi până dumininică la miezul nopţii un automobil în Bulgaria poate plăti o vignetă de doar 10 leva, faţă de 15 leva cât costa până la sfârşitul anului 2018.
Mai bine de 500 de terminale vor fi operaţionale până la mijlocul lunii ianuarie în toată ţara şi se va putea opera cu carduri de debit sau de credit accesând o aplicaţie specială pe site-ul bgtoll.bg. Ele vor fi amplasate în punctele de frontieră şi pe principalele rute din ţară, vor putea tipări tichetele şi vor avea instrucţiuni în opt limbi: bulgară, engleză, germană, rusă, română, turcă, sârbă şi greacă.
Şoferii care nu pot accesa site-ul vor avea posibilitatea de a cumpăra mai departe vignete clasice din benzinării şi oficiile speciale ale autorităţii rutiere bulgare.
Deşi postul naţional de radio a anunţat că s-au semnalat deja probleme în accesarea aplicaţiei, ceea ce a determinat prelungirea termenului de intrare în vigoare a vignetei electronice până la 15 ianuarie, experţii financiari ai Băncii Mondiale, principalul partener al guvernului bulgar în proiect, au anunţat că la finele anului 2019 veniturile companiei naţionale de autostrăzi vor putea ajunge la 750 milioane euro, aproape dublu faţă de sumele preconizate a fi încasate în 2018 (aproximativ 400 milioane euro).
Spre comparaţie, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România a adunat în 2017 din plata vignetei 250 milioane euro.
Prim-ministrul Boiko Borisov a anunţat deja că sumele încasate prin plata electronică a vignetei vor fi investite în ample lucrări de infrastructură rutieră (între care construcţia autostrăzii Ruse – Veliko Târnovo – Sofia) şi în repararea celei existente.
Bulgaria dispune de o reţea de autostrăzi în lungime de 734 km (câţi are şi România) la o populaţie de 7 milioane locuitori şi un teritoriu de 111.000 kilometri pătraţi. Totodată, ţara este străbătută şi de aproape 20.000 de km de drumuri naţionale, o parte necesitând reparaţii.
Prin plata electronică a vignetei, Bulgaria se alătură unor state europene precum Danemarca, Suedia, Luxemburg sau Olanda.
Postul naţional de televiziune de la Sofia a informat şi în legătură cu principalele costuri ale taxei: 97 leva (50 euro) o vignetă anuală şi 30 de leva (15 euro) una lunară. Amenda pentru neplată se ridică la 300 leva (150 euro).
Conform săptămânalului sofiot „Standart”, în anul 2018 Bulgaria a reuşit un excedent bugetar de aproximativ 3 miliarde leva (1,5 miliarde euro), un şomaj de 5,9% şi o inflaţie de 3,6 %. Tot în 2018, pentru prima dată în istorie schimburile comerciale cu principalul partener al Bulgariei, Germania, au depăşit 7 miliarde euro.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: