Campania de informare privind decăderea stațiunii Mamaia a ajuns la final

info-sud-est-pleaca
„Info Sud-Est“ trage concluziile și propune soluții!

Campania ”PLEACĂ”, demers jurnalistic inițiat de ziarul Info Sud-Est, a ajuns la final. Proiectul și-a propus să informeze publicul cu privire la situația în care se află cea mai veche stațiune maritimă din România, devenită un brand al turismului românesc.

Astfel, jurnaliștii Info Sud-Est au pornit o campanie care a avut ca scop evidențierea unei realități ascunse din stațiunea Mamaia, realitate care a fost ignorată voit de majoritatea mass-media, locale sau naționale, sau de asociațiile de promovare.

De-a lungul campaniei, am constatat cu stupoare că legea care protejează monumentele istorice și, implicit, segmentul cultural, poate fi încălcată cu ușurință în favoarea intereselor economice private, că un proiect european poate fi implementat fără toate avizele necesare și că autoritățile abilitate sunt total dezinteresate de remedierea situațiilor sesizate.

Publicitate electorală
publicitate electorală

Anchetele și reportajele noastre au adus în atenția publicului cum statui celebre, monumente istorice, au dispărut chiar de sub ochii noștri în timpul campaniei ”PLEACĂ!”, cum reabilitarea promenadei din stațiunea Mamaia, plătită din bani europeni, a fost făcută fără avizul Ministerului Culturii, cum s-au construit și se construiesc în continuare hoteluri de lux tot fără avizul Culturii, cum 1,5 hectare de teren din centrul stațiunii au fost vândute de Primăria Constanța în schimbul unei sume derizorii, cum Palatul Reginei Maria, monument istoric de interes național, a fost vândut, incendiat intenționat și adus în paragină de un proprietar care nu ține cont de lege și care este imposibil de contactat, sau cum foști miniștri ai Culturii, intelectuali români și profesori universitari cu pretenții, ridică din umeri, într-un mod jenant, atunci când vine vorba de încălcarea legii privind monumentele istorice din România.

De departe cea mai interesantă și importantă reacție în urma campaniei ”PLEACĂ!” a fost cea a actualului primar al Constanței care, în cadrul unei emisiuni difuzate pe un post național, a declarat că a fost chemat de procurorii Direcției Naționale Anticorupție pentru a da explicații cu privire la suma în schimbul căreia Primăria Constanța a vândut cele 1,5 hectare de teren din centrul stațiunii Mamaia (28 euro/mp, TVA inclus, n.red.).

Pentru cei care au răspuns afirmativ la cel puțin o întrebare dintre cele care au stat la baza demersului nostru jurnalistic, dar și pentru autoritățile care au capacitatea de a remedia situația conform legii, am documentat și publicat următoarele articole de presă pe care vi le prezentăm, foarte pe scurt, în rândurile ce urmează.

Urmările campaniei „Info Sud-Est“ din stațiunea Mamaia

1. „Regiunea-autonomă Mamaia. Nici Poliția Rutieră nu se mai atinge de stațiunea lui Mazăre!”

info-sud-est-trenulet-mamaiaUna dintre problemele sesizate în cadrul campaniei ”PLEACĂ!” a fost încălcarea regulilor de circulație de către șoferii trenulețelor care plimbă turiștii pe promenada din Mamaia. La acea vreme am sesizat Poliția Rutieră cu privire la faptul că trenulețele circulă pe contrasens, aspect sesizat și de primarul Constanței, încă din 2009, care promitea o schimbare a traseului tocmai din acest motiv. Cu toate acestea, trenulețul circulă și azi pe contrasens, primarul Constanței se pare că a uitat de promisiune, iar polițiștilor de la Rutieră nu le pasă că regulile de circulație sunt încălcate. Altminteri, dacă circuli pe contrasens, în Constanța, primești puncte penalizare și o amendă usturătoare. Cât despre întrebările adresate Poliției Rutiere în temeiul Legii 544/2001, acestea au rămas fără răspuns pentru că reprezentanții instituției ne-au aburit cu tot felul de detalii pe care nu le-am cerut, evitând să ne spună dacă șoferii trenulețelor au fost vreodată amendați pentru că circulă pe contrasens și dacă vor lua măsuri pentru remedierea situației. O declarație interesantă este însă cea a lui Ciprian Sobaru, șeful Poliției Rutiere la acea vreme. Acesta a precizat că stațiunea intră în raza de competență a Poliției Locale (din subordinea Primăriei) și că Poliția Rutieră nu își mai desfășoară activitatea în Mamaia.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: Până la sfârșitul acestui sezon estival, trenulețele din Mamaia au continuat să circule pe contrasens, încălcând astfel regulile de circulație.

2. „Trafic cu opere de artă în Constanța?! (I)”
„Trafic cu opere de artă în Constanța?! (II)”

info-sud-est-bust-ovidiu2Ziarul ”Info Sud-Est” a publicat în exclusivitate o anchetă despre furtul unor monumente istorice din stațiunea Mamaia. Este vorba de mai multe statui aparținând unor sculptori de seamă precum Ion Jalea, Cornel Medrea, Oscar Han. Bustul lui Ovidiu, de asemenea dispărut, a reprezentat subiectul unei alte anchete jurnalistice.

Florența Marinescu, director al Direcției Județene de Cultură din Constanța în perioada 2001-2005, atunci când au dispărut statuile, Gabriel Custurea, directorul Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța, Gheorghe Haleț, președintele Comisiei de Cultură din cadrul CJC, în perioada 2000-2004, Traian Cliante, cercetător în cadrul Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța și soțul Florenței Marinescu au ridicat din umeri când au fost întrebați ce știu despre furtul monumentului istoric și au aruncat responsabilitatea de la unul la altul.

Doina Păuleanu, directorul Muzeului de Artă din Constanța, ne-a declarat că nu știe nimic despre dispariția statuilor sau a bustului și că nu poate evalua valoarea statuilor, în condițiile în care Doina Păuleanu este specializată în opera lui Oscar Han, unul dintre autorii monumentelor istorice furate. Reprezentanții Direcției Județene de Cultură, instituție deconcentrată în subordinea Ministerului Culturii, s-au scuzat invocând numărul mic de angajați, insuficient pentru supravegherea tuturor monumentelor istorice sau pentru remedierea problemelor de acest gen.

Pentru că nimeni nu știa nimic, am încercat să reconstituim firul evenimentelor pornind de la declarațiile contradictorii pe care le-am obținut și de la informațiile strânse în timpul anchetei. Astfel, s-au conturat patru ipoteze. Una dintre acestea spune că bustul nu a fost furat de ”găinari”, ci de ”cunoscători”, prin complicitatea autorităților și instituțiilor locale, și că monumentele istorice deosebit de valoroase au ajuns în curțile unor pasionați de artă.

Se pare că această ipoteză, și cea mai plauzibilă de altfel, a deranjat sau speriat anumite persoane din Constanța. După pu-blicarea anchetei ”Info Sud-Est”, două televiziuni centrale au prezentat știrea dispariției statuilor, corespondenții locali subliniind faptul că statuile nu au fost furate de ”cunoscători”, ci de hoții de fier vechi, deși este imposibil de stabilit acest lucru, având în vedere că reprezentanții instituțiilor, adică cei care le-ar putea furniza astfel de informații jurnaliștilor, nu știu unde sunt statuile sau cine le-a furat. Sau știu?

Articolele complete AICI: (Partea I)   (Partea II)

După campania ”PLEACĂ!”: Nici o statuie nu a apărut și nici o instituție abilitată nu a luat măsurile necesare recuperării mo-numentelor istorice.

3. „A mai <<PLECAT>> un monument istoric din stațiunea Mamaia: Dispariția previzibilă a statuii <<Sirena și Delfinul>>”

Odată cu reamenajarea promenadei turistice din stațiunea Mamaia a dispărut și statuia „Sirena și Delfinul“, monument istoric de for public. În locul acestei opere de artă amplasată într-un lac artificial în fața hotelului „Doina“ a apărut o parcare imensă

Odată cu deschiderea șantierului de reabilitare a promenadei din stațiunea Mamaia, am constatat faptul că operele de artă care nu au fost încă furate sau vandalizate nu sunt protejate în nici un fel de muncitori, care utilizează materiale de construcții (piatră, ciment, metale) în imediata lor apropiere, existând riscul real al degradării sau al distrugerii totale.

Mai grav este faptul că, în fața hotelului “Doina“, odată cu dispariția spațiului verde și a la-cului artificial, am constatat că nu mai există nici statuia „Sirena și Delfinul“, opera sculptorului Cornel Medrea, realizată în anul 1961.

Contactată telefonic, Magdalena Tiță, director al Direcției Județene pentru Cultură Constanța, a declarat în exclusivitate: „Nu știu dacă este vorba despre o dispariție. Probabil au luat-o cei de la Confort Urban și au băgat-o în vreun depozit, cât timp refac zona. Nu am dat nici un aviz pentru mutarea acelei statui. Ar trebui să fim anunțați, însă nu mi-au scris nimic. Am avut doar o discuție, acum două luni, despre statuile dispărute. Noi am încercat să colaborăm, fiindcă nu am avut o comunicare prea bună, ca să fim anunțați de soarta lor. Suntem puțini oameni și nu facem față. Mai bine faceți dumneavoastră o sesizare scrisă“.

Ulterior, reprezentanții Confort Urban ne-au ”lămurit”: „Nu știm nimic de statui. Nu ne ocupăm noi de asta. Încercați la serviciul Dotări Urbane“. Nici la Primăria Constanța, nici la Dotări Urbane nu am primit explicațiile necesare. Cel mai probabil, statuia a fost mutată de muncitorii responsabili de reabilitarea zonei, dar nu excludem nici varianta unui nou furt al unui monument istoric, despre care nimeni nu știe nici când a fost mutat și nici unde se află în momentul de față.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: Nici până în prezent, statuia cea mai recent dispărută, chiar în timpul campaniei noastre, nu a apărut. Autoritățile ridică din umeri.

4. ”Pericol de accidente și pe apă, și pe uscat, în stațiunea Mamaia”

info-sud-est-pasarela-cazino-8Construită în anii `30, pasarela reprezenta centrul de atracție al tu-rismului din stațiune, împreună cu Castelul Reginei Maria și Hotelul Rex și face parte din monumentul istoric Ansamblul Cazino Mamaia. În prezent, în loc să fie protejată conform legii, bătrâna pasarelă pe care se plimbau capetele încoronate înaintea celui de-Al Doilea Război Mondial a ajuns o ruină, un pericol pentru toți cei care trec prin această zonă.

Nici un panou nu indica existența vreunui pericol, dar o scară de lemn invita turistul să pășească pe pasarela care vara ține loc de trambulină pentru copiii și tineri, iar iarna se transformă în studio foto și platformă de unde pescarii își lansează undițele. Toate acestea, în ciuda faptului că pasarela se dezintegrează pe zi ce trece.

Spațiul cuprins între pasarela nou construită, denumită generic „Pasarela lui Mazăre“, și „Pasarela nimănui“, ruina ce se află la mai puțin de 100 de metri distanță, oglindește perfect fractura de logică care a definit proiectul de modernizare a stațiunii Mamaia.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: Accesul pe pasarelă a fost blocat, iar pe gardul de protecție ce împrejmuiește capătul pasarelei au fost afișate plăcuțe de avertizare cu privire la posibilele pericole.

5. ”Cârciumile de pe pasarela din Mamaia nu au curent electric, apa reziduală este aruncată cu găleata în mare, cafelele se fac la generator, iar bonul fiscal reprezintă un subiect tabu”

info-sud-est-carciumi-pasarelaDeși a fost un proiect salutat de foarte mulți constănțeni și apreciat de opinia publică, noua pasarelă din Mamaia nu putea rămâne, pentru mult timp, locul unde să te plimbi în liniște, admirând marea, fără ca nimeni să te deranjeze. Astfel, odată cu începerea sezonului estival, câteva cârciumi au răsărit pe faimoasa pasarelă de la malul mării.

Nu știm când, nu știm cum, și mai important, nu știm cu ajutorul cui, dar cert este că jumătate din spațiul de pe pasarelă, acest proiect făcut special pentru turiști, a fost ocupat de investiții private, implementate haotic și fără logică. Nu a fost nevoie de foarte multe telefoane sau scrisori trimise pe Legea 544 (pentru că altfel nu poți afla răspunsurile la unele întrebări foarte simple adresate administrației locale) pentru a descoperi felul în care funcționează aceste cârciumi apărute pe pasarelă.

O simplă discuție cu unul dintre ospătarii ce servesc la mesele înșirate pe pasarelă a fost de ajuns pentru a face un tablou complet ce ilustrează modul în care investitorii înțeleg să facă turism, și mai ales felul în care au fost eliberate autorizațiile de funcționare ale acestor cârciumi.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: Cârciumile au continuat să funcționeze până la sfârșitul verii, fără ca nici o instituție abilitată să remedieze neregulile sesizate prin articolul nostru referitor la problemele existente.

6. „Galeriile de Artă din Mamaia, îngropate în fecale, resturi menajere și geamuri sparte”

info-sud-est-galerii-arta7Acum o jumătate de secol, în 1964, în Mamaia se inaugura unul dintre cele mai elegante centre culturale şi comerciale din România: complexul de pe malul mării, din faţa hotelului „Perla”. Alături de Teatrul de Vară, de o mulţime de magazine şi birouri, un spaţiu generos a fost atribuit Galeriilor de Artă.

În prezent, Galeriile de Artă din Mamaia reprezintă cel mai bun exemplu pentru reflectarea vieții socio-culturale din Constanța și Mamaia, iar dezinteresul tinerilor pentru evenimente de acest gen nu face decât să ”legitimeze” dezinteresul autorităților locale. În clădire peisajul pare rupt din cele mai proaste filme: fecale, resturi menajere, zeci de metri de hârtie igienică folosită, peturi de bere, bucăți de plafon căzut din cauza degradării clădirii, geamuri sparte, toate aruncate peste picturile și schițele artiștilor plastici români care, pe vremuri, expuneau în fostele Galerii de Artă din Mamaia.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: Soarta Galeriilor de Artă din Mamaia pare pecetluită. Autoritățile locale continuă să ignore ceea ce a fost unul dintre cele mai elegante centre culturale și comerciale din regiune.

7. „Teatrul de vară din Mamaia va fi demolat la toamnă!”

info-sud-est-teatrul-de-vara11Surse din cadrul Consiliului Județean Constanța ne-au declarat că în vara anului 2014, pe scena Teatrului din Mamaia, nu va mai urca nici un artist pentru a încânta turiștii în nopțile de vară, așa cum făceau în alți ani Irina Loghin, Mirabela Dauer, Angela Similea sau celebre trupe de teatru și balet.

Ba mai mult, după închiderea sezonului estival, conform surselor noastre din cadrul CJC, autoritățile și-au propus să demoleze ce-a mai rămas din Teatrul de Vară din Mamaia, instituție aflată în subordinea SC Domeniul Public și Privat Județean SRL, societate finanțată de Consiliul Județean Constanța.

Contactați telefonic, reprezentanții SC Domeniul Public și Privat Județean SRL au refuzat să răspundă întrebărilor noastre referitoare la viitorul Teatrului de Vară din Mamaia, sub pretextul că administratorul societății, Ionuț Clipea, nu se afla la sediu: ”Nu știu ce să vă spun. Domnul administrator nu e aici. Nu vă poate da nimeni altcineva informații pentru că noi nu știm ce să vă spunem”, ne-au declarat angajații societății din subordinea CJC.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: Teatrul de vară din Mamaia nu a fost demolat până în prezent, dar continuă să fie lăsat în paragină. Autoritățile nu au dezmințit, însă, posibilitatea demolării clădirii.

8. „Hotel Scapino din Mamaia a fost construit fără avizul Ministerului Culturii”

info-sud-est-scapino-hotelHotelul Scapino este situat în zona strict protejată a monumentului istoric Ansamblul Cazino Mamaia. Conform Direcției Județene pentru Cultură Constanța, „Hotelul Scapino din stațiunea Mamaia, zona Cazino, se situează în zona de protecție a Ansamblului Cazino Mamaia.

Pentru această lucrare privată nu s-a solicitat și Direcția Județeană pentru Cultură Constanța nu a emis nici un aviz. Pe baza informațiilor din panoul de șantier s-a solicitat în scris proprietarului prezentarea documentației spre avizare, dar acesta nu a dat curs solicitării“.

Pe scurt, conform declarațiilor Direcției Județene de Cultură din Constanța, Hotelul Scapino din Mamaia a fost construit fără a avea toate avizele necesare, ba mai mult, conform declarațiilor reprezentanților DJC, proprietarul hotelului a sfidat instituția de cultură, nerăspunzând solicitării de prezentare a documentației spre avizare. Conform Legii nr. 50/1991, OUG nr. 214/2008 și a Legii nr. 261/2009 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, autorizația de construire poate fi emisă doar după ce solicitantul obține în prealabil toate avizele necesare.

Contactată telefonic, Iolanda Nanu, directorul Hotelului Scapino, a precizat că nu ne poate furniza informații legate de acest subiect, spunându-ne că vom fi contactați ulterior de patronii hotelului. Până la închiderea ediției nu am primit un punct de vedere oficial, din partea reprezentanților Hotelului Scapino, referitor la declarațiile DJC.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: Până în prezent nu am primit nici un punct de vedere de la proprietarii hotelului. Acesta va fi publicat de îndată ce vom intra în posesia unei declarații oficiale.

9. „Palatul Regal, cel mai important monument istoric din Mamaia, a ajuns o ruină și este la un pas de prăbușire!”

info-sud-est-deschidere-castelDupă ce a trecut printr-un incendiu, ruina Palatului Regal din Mamaia adăpostește astăzi saltele, mucegai, cenușă și resturi menajere. Clădirea, monument istoric de interes național (categoria A) a fost lăsată în paragină, iar Palatul familiei Regale s-a transformat astfel într-o clădire insalubră, devastată și aflată în pragul prăbuşirii.

Peisajul este sinistru, apăsător, dezolant. Dacă la Balcic îți trebuie 25 de leva, adică aproximativ 50 de lei, și plăcerea de a vizita un monument arhitectonic splendid, în Mamaia ai nevoie de extrem de mult curaj să te strecori prin ruinele întunecate și parțial dărâmate a ceea ce a reprezentat reședința Reginei Maria.

Printre cotloanele cenușii, îmbibate în mucegai, poți zări uși de metal, solide, deasupra cărora pâlpâie slab câte un bec. Sacii de gunoi din fața ușilor, plini de resturi menajere, rujuri și farduri sau obiecte îmbibate ce folosesc exclusiv femeilor demonstrează faptul că Palatul Regal este locuit constant. La tot pasul dai de pahare pe jumătate pline cu băutură, prosoape și haine puse la uscat.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: În afară de câteva dezbateri televizate și emisiuni care au avut ca subiect prezentarea stării deplorabile în care se află cel mai important monument istoric din România, nu s-a produs nici o altă schimbare. Proprietarii au fost imposibil de contactat, iar Ministerul Culturii pare incapabil să aplice legea.

10. „Privatizările anilor 2000: S.C. MAMAIA S.A. a vândut Palatul Reginei Maria din stațiune cu prețul unui apartament!”

info-sud-est-castelOffshore-ul cipriot prin care Sorin Ovidiu Vântu a cumpărat Realitatea TV a pus mâna și pe Palatul Regal din Mamaia. După o anchetă cu multe întrebări și prea puține răspunsuri, am prezentat traseul vânzării monumentului, proprietarii actuali și încrengătura firmelor implicate în afacerea de milioane și, mai ales, palmaresul persoanei care a vândut Palatul Reginei Maria în schimbul unei sume care, la acea vreme, valora cât un apartament din stațiunea Mamaia.

Din momentul în care a fost privatizat, monumentul istoric a fost exploatat continuu fără respectarea Legii 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice din România. Legea a fost încălcată încă din momentul privatizării, dat fiind faptul că, în conformitate cu declarațiile reprezentanților Direcției Județene de Cultură din Constanța, privatizarea s-a făcut fără avizul obligatoriu al Ministerului Culturii!

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: Nici o instituție nu a demarat vreo anchetă cu privire la contextul și condițiile în care Palatul Regal din Mamaia a fost privatizat.

11. „Primăria Constanța a vândut 1,5 hectare de teren în centrul stațiunii Mamaia cu 28 de euro/mp!”

info-sud-est-contract-vanzare-castel2O altă anchetă publicată în exclusivitate a scos la iveală prețul ridicol și condițiile în care Primăria Constanța a vândut, în 2004, 1,5 hectare de teren în centrul stațiunii Mamaia, mai precis, terenul aferent Palatului Regal din Mamaia.

În 2004, după ce Radu Mazăre a câștigat al doilea mandat de edil, Primăria Constanța a vândut terenul aferent Palatului Reginei Maria din Mamaia (15.465,91 mp), prin negociere directă, cu doar 28 de euro/mp. Cumpărătorul a fost firma SC LIGHT SYSTEM SRL, aceeași societate care, cu un an înainte, cumpărase și Palatul Regal de la SC MAMAIA SA, tot în schimbul unei sume ridicole (7 miliarde de lei vechi, din care jumătate reprezenta valoarea inventarului!)

Până în momentul publicării acestui articol, Primăria Constanța nu a dat curs solicitării noastre și nu ne-a oferit nici un punct de vedere cu privire la vânzarea terenului aferent Palatului Regal din Mamaia. Aceștia au motivat necesitatea unei documentări mai ample: ”Urmare a solicitării dumneavoastră în temeiul Legii 544/2001 – privind liberul acces la informațiile de interes public, vă comunicăm faptul că numărul de înregistrare al acesteia este 98617/17.07.2014 și a fost înaintată către compartimentul de specialitate, formularea răspunsului necesitând o documentare mai amplă”.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: De departe cea mai interesantă și importantă reacție în urma campaniei ”PLEACĂ!” a fost cea a actualului primar al Constanței care, în cadrul unei emisiuni difuzate pe un post național, a declarat că a fost chemat de procurorii Direcției Naționale Anticorupție pentru a da explicații cu privire la suma în schimbul căreia Primăria Constanța a vândut cele 1,5 hectare de teren din centrul stațiunii Mamaia.

12. „Începe adevăratul carnaval din Mamaia! Primăria Constanța a reabilitat zonele protejate din stațiune fără avizul Ministerului Culturii!”

info-sud-est-promenada-mamaiaConducerea Direcției Județene de Cultură Constanța, instituție aflată în subordinea Ministerului Culturii, a răspuns unei solicitări a ziarului ”Info Sud-Est” prin care am vrut să aflăm dacă proiectul privind reabilitarea stațiunii afectează zonele protejate prin lege și dacă proiectul s-a derulat în conformitate cu Legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice.

Perimetrul în care se desfășoară lucrările de modernizare cuprinde zone protejate prin lege, exemple fiind zonele Rex și Cazino, și monumente istorice de interes național și internațional, motiv pentru care, conform legii, avizul Ministerului Culturii era absolut necesar! Astfel, conform declarațiilor conducerii Direcției Județene de Cultură Constanța (DJC), autoritățile locale nu au respectat legea și au demarat proiectul ”Promenadă turistică Mamaia”, care implică lucrări de modernizare și reamenajare a promenadei turistice, fără avizul Direcției Județene de Cultură și, implicit, fără avizul Ministerului Culturii.

Investiția depășește 10 milioane de euro, bani proveniți din fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană (prin Programul Operațional Regional), conform informațiilor publicate pe site-ul Primăriei Constanța. Până la publicarea acestui articol, biroul de presă al administrației publice locale nu a găsit răspunsuri la întrebările noastre.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: Deși Ministerul Culturii, prin reprezentanții Direcției Județene pentru Cultură, ne-au declarat că proiectul de reabilitare a promenadei din Mamaia s-a desfășurat fără avizul necesar, până în prezent nu a fost luată nici o măsură de remediere a situației.

13. „Ambasadorul Poloniei: <<Dacă ar fi renovat, Palatul Regal din Mamaia ar deveni o atracție turistică extrem de importantă și ar facilita promovarea Constanței în afara României>>“

info-sud-est-intervi-ambasadorÎn cadrul unui amplu interviu acordat în exclusivitate pentru ziarul „Info Sud-Est” de Excelența Sa, Marek SZCZYGIEŁ, Ambasadorul Republicii Polone la București, acesta a făcut și declarații referitoare la Palatul Regal din Mamaia:

„Sper ca autoritățile locale să transforme Palatul Regal din Mamaia într-un loc atractiv pentru că noi am dori să pregătim în acest spațiu o serie de expoziții care să amintească de relația noastră comună și de prezența Mareșalului Piłsudski aici. Dacă acest lucru se va întâmpla, suntem absolut siguri că Palatul Regal din Mamaia ar fi vizitat de foarte mulți turiști polonezi. Dacă ar fi renovat, Palatul Regal din Mamaia ar deveni o atracție turistică extrem de importantă. Cred că este și în interesul autorităților locale din Constanța ca Palatul Regal din Mamaia să devină un loc turistic atractiv, pentru a putea pune în valoare momentele importante ale istoriei României și ale relațiilor româno-polone. Acest lucru ar facilita promovarea Constanței, atât în România, cât și în afara ei. Cred că renovarea Palatului Regal se poate face și cu ajutorul fondurilor europene”.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: S-a confirmat faptul că Palatul Regal din Mamaia ar putea reprezenta unul dintre cele mai importante obiective turistice din România, dacă acesta ar fi reabilitat și inclus în circuitul turistic internațional.

14. „Declarațiile unor foști miniștri ai Culturii despre privatizarea Palatului Regal din Mamaia, fără avizul ministerului”

info-sud-est-ministri-culturaL-am contactat telefonic și pe Răzvan Teodorescu, ministrul Culturii în momentul în care monumentul istoric a fost privatizat fără acordul ministerului pe care îl conducea, întrebându-l cum a fost posibil așa ceva. Fostul mi-nistru Teodorescu ne-a declarat:

„Eu acum aflu, de la dumneavoastră, acest lucru. Nu știam nimic. Faptul că nu avea nici o aprobare de la noi, este un lucru grav. Vă sfătuiesc să vă adresați Florenței Marinescu care era directorul Direcției Județene de Cultură Constanța, numită de mine. Să nu cumva să fie niște aranjamente locale… Știți cum e acolo, la dumneavoastră (în Constanța, n.red.). Mai ales că, la un moment dat, domnul Mazăre a pus vaporul care marca intrarea în Constanța pe un sit arheologic, res-pectiv „Valul lui Traian“. E drept, ulterior l-a scos, dar… Dacă Palatul Regal din Mamaia era declarat monument istoric la acea vreme și s-a întâmplat așa ceva, dacă s-a vândut monumentul istoric fără avizul Culturii, e foarte grav… Eu nu îmi amintesc nimic, nu îmi spune nimic acest episod, dar poate știu colaboratorii mei de la acea vreme, spre exemplu domnul Ion Opriș de la Muzeul Național de Istorie din București, care era secretar de stat la acea vreme. La mine însă nu a venit nimeni, cu nici o cerere de avizare a privatizării”, ne-a declarat Răzvan Teodorescu, fostul ministru al Culturii în perioada 2000-2004.

Contactat telefonic, nici Daniel Barbu, un alt fost ministru al Culturii, în perioada decembrie 2012-decembrie 2013, nu știe nimic despre situația în care se află Palatul Regal din Mamaia și despre privatizarea monumentului istoric fără avizul Ministerului Culturii:

„Nu știu în ce situație se află Palatul Regal. Chiar nu știu despre ce este vorba și ce este acolo. Nu mi-a fost semnalată nici o situație. Și când eram ministru am mers pe ipoteza că cel responsabil este proprietarul. El are datoria să restaureze și să întrețină monumentul istoric. Dar nu știu nimic despre Palatul Regal, țineți legătura cu cei de la Direcția Județeană de Cultură Constanța”, ne-a declarat Daniel Barbu. Fostul ministru nu știe nimic nici despre reabilitarea zonelor protejate din stațiunea Mamaia fără avizul Culturii: „Dacă e așa cum spuneți dumneavoastră, nu mi se pare normal că nu au cerut avize. E bine ca întotdeauna să se ia avize, să se res-pecte legea. Și în cazul Palatului Regal, și în cazul proiectului de reabilitare a Promenadei Turistice din Mamaia, proprietarul sau autoritatea publică trebuie să respecte legea. Este regretabil dacă așa stau lucrurile, cum spuneți dumneavoastră, dar pe mine mă scuzați, chiar nu știu nimic nici despre acest lucru”, a conchis fostul ministru Daniel Barbu, care era în funcție în momentul demarării proiectului Promenada Turistică Mamaia.

Articolul complet AICI!

După campania ”PLEACĂ!”: Deși li s-a adus la cunoștință situația deplorabilă în care se află Palatul Regal din Mamaia, monument istoric de interes național, nici unul dintre cei doi foști miniștri ai Culturii care au acceptat să ne ofere o declarație pe acest subiect nu a luat atitudine publică și nu a încercat să militeze pentru aplicarea legii de către instituția pe care au condus-o.

SOLUȚIILE „INFO SUD-EST“

Campania ”PLEACĂ!” nu și-a propus să alunge turiștii din stațiunea Mamaia. Dimpotrivă, demersul jurnalistic a avut drept scop remedierea problemelor din stațiune, remediere în urma căreia Mamaia ar putea fi vizitată de turiști străini și români în orice sezon. Acest lucru ar fi posibil, din punctul de vedere al jurnaliștilor Info Sud-Est, prin respectarea următoarelor aspecte, în următoarea ordine:

-Prin punerea în valoare a resurselor culturale deosebit de importante, care există în stațiunea Mamaia: Pare că stațiunea Mamaia nu are istorie. Tot ce are legătură cu trecutul stațiunii Mamaia este distrus. Am putea crea o ”mini-stațiune” doar în jurul Palatului Reginei Maria din Mamaia, dacă acesta ar fi reabilitat, ar fi deschis turiștilor către vizitare și cineva ar binevoi să îi spună povestea. Vecinii noștri bulgari au creat o industrie turistică profitabilă în tot timpul anului în jurul Palatului Reginei Maria din Balcic. Pe lângă asta, am mai avea poveștile vilelor interbelice părăsite, Hotelul Rex, Cazinoul din Mamaia, piațeta și pasarela lăsate în paragină (nu ne referim la pasarela construită de Ministerul Turismului și inaugurată de primarul Constanței, ci la pasarela construită și inaugurată de regele Carol al II-lea).

-Prin impunerea unor standarde general acceptate de hotelieri, care ar putea să contribuie la creșterea numărului de turiști, chiar și în afara sezonului estival: După punerea în valoare a resurselor culturale din stațiunea Mamaia și după promovarea acestora, următorul pas ar fi impunerea unor standarde precise pentru hotelierii care ar putea asigura servicii de calitate, la un preț rezonabil pentru turiștii obișnuiți cu ofertele turistice occidentale. Trecem în revistă servicii all-inclusive de bună calitate, locuri de joacă pentru copii, servicii SPA, locuri de entertainement și multă curățenie. La un preț fair-play, comparativ cu cele practicate în străinătate.

-Prin organizarea unor evenimente artistice și de divertisment: Dacă nișa turismului cultural și artistic ar fi exploatată, atunci am avea parte de turiști cu bani care ar fi dispuși cu adevărat să lase sume importante în stațiunea Mamaia pentru calitatea serviciilor oferite. Această nișă ar putea fi exploatată prin, spre exemplu, organizarea de festivaluri anuale cu un anumite specific care ar putea deveni tradiție, dar și prin organizarea unor târguri meșteșugărești care să capteze atenția turiștilor străini, dar și a turiștilor români din afara Bucureștiului. Pe de altă parte, du-ghenele cu plastice și chinezării de la Cazino ar putea fi înlocuite cu produse de artizanat și meșteșugărești veritabile.

-Prin construirea unei infrastructuri care să asigure transportul între municipiul Constanța și stațiunea Mamaia, pe toată perioada anului.

-Redarea stațiunii Mamaia către constănțeni: Includerea stațiunii Mamaia în rețeaua de transport public al municipiului Constanța, pe tot parcursul anului. Dacă cel puțin 2-3 baruri sau restaurante ar rămâne deschise publicului și în extrasezon, ar fi acestea frecventate de constănțeni? Ar fi stațiunea, astfel, animată și ar avea toți de câștigat pe tot parcursul anului?

Ca o concluzie finală, cel puțin pentru moment, administrația publică a creat un tipar de turist al stațiunii Mamaia care se pliază pe viziunea de promovare a autorităților locale. Mamaia rămâne cea mai de succes stațiune de pe litoral și, momentan, doar capriciile vremii pot stabili numărul de weekenduri cu turiști dintr-un sezon estival. Anul acesta au fost puține.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții: