Cea mai veche navă cu zbaturi din lume aflată în funcțiune, Tudor Vladimirescu, a devenit vas de protocol al PSD

Ajunsă în România în anul 1919, cu titlul de captură de război, nava cu zbaturi Croația a fost construită la Budapesta, în anul 1854, la Șantierul Naval Ganzdanubius. Inițial, vasul a funcționat ca remorcher pentru firma austriacă DDSG, care făcea comerț pe Dunăre și avea nevoie de o navă puternică pentru a străbate zona Cazane. Rebotezată Sarmisegetuza și apoi Grigore Manu, cea mai veche navă cu zbaturi, aflată încă în funcțiune, a fost transformată în pasager și i-a avut la bord pe Regele Ferdinad și pe Regina Maria, pe Carol al II-lea și pe Regele Mihai, dar și pe Gheorghe Gheorghiu Dej și pe liderul sovietic Nichita Hrusciov. Devenită Tudor Vladimirescu în comunism, nava cu zbaturi a fost reparată și modificată în mai multe etape, fără să fie înregistrată în patrimoniul național. Acum, cel mai vechi vapor cu zbaturi din lume, aflat încă în funcțiune, se află la Galați, în proprietatea firmei controlată de ministrul Finanțelor, Viorel Ștefan, și a devenit nava de protocol a PSD.

Amiralul flotei fluviale române, nava cu zbaturi Tudor Vladimirescu, a fost fost atestată de către doctorul inginer Cristian Crăciunoiu, un specialist în domeniul naval, ca fiind cea mai veche ambarcațiune cu zbaturi din lume aflată încă în funcțiune. Vaporul acționat de forța aburului a fost construit, între anii 1851 și 1854, la Șantierul Naval Ganzdanubius din Budapesta și a fost botezat Croația. Comanda a aparținut firmei austriece DDSG, care făcea comerț pe Dunăre în Țara Românească și în Moldova. Inițial, vasul a fost proiectat ca remorcher, având drept sistem de propulsie zbaturile (pale din lemn plasate circular de o parte și de alta a unui ax transversal situat în zona centrală a navei) acționate de un motor cu abur, sistem de propulsie ce l-a precedat pe cel actual cu elice acționată de un ax longitudinal.

Citiți articolul complet pe www.justitiecurata.ro

Publicitate electorală
publicitate electorală

Autor: Sorin Țiței

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții: