Cum arată Constanța la primul search pe Google: turiștii străini și informațiile în engleză

La Constanța au ajuns, în 2018, doar 62.000 de turiști străini. Infim pentru un județ în care poți găsi toate stațiunile estivale de pe litoralul românesc, unde poți face turism cultural prin cetățile antice sau îți poți pierde pașii prin centrul vechi care coboară spre Cazinoul de pe faleză.

Care sunt explicațiile pentru care străinii aleg într-un număr atât de mic să poposească la Constanța? Pentru a desluși problema am intrat în pielea unui turist străin și am făcut ce cred că face oricine în momentul în care vrea să își aleagă următoarea destinație de vacanță: am dat un search pe Google. Am vrut să văd ce informații găsește un suedez, un neamț sau de ce nu un francez despre oferta turistică a Constanței, în engleză, cea mai utilizată limbă de pe glob în dialogul dintre străini.


MUZEELE ȘI SĂLILE DE SPECTACOLE


Pe lista obiectivelor de vizitat într-un oraș nou, majoritatea turiștilor bifează cel puțin un muzeu și un teatru. Aici pot găsi elemente ale culturii locale: obiceiuri, tradiții, identitate, valori. Doar că obiectivele de cultură din Constanța nu pun la dispoziție informații în limba engleză. Practic, pentru un turist străin, ele sunt imposibil de identificat pe Google. Imaginați-vă că mergeți în Bulgaria și vreți să vizitați Castelul Reginei Maria de la Balcic, iar singura soluție ar fi să căutați informații în caractere chirilice. E destul de complicat, dacă nu chiar imposibil.

Publicitate electorală
publicitate electorală

La Constanța, niciun muzeu nu pune la dispoziție informații în limba engleză utile vizitatorilor din afara granițelor țării. Detalii despre porturile populare de la Muzeul Etnografic, piesele arheologice de la Muzeul de Istorie, tablourile de la Muzeul de Artă, piesele de artilerie de la Muzeul Militar sau animalele și delfinii de la Complexul Eco-Muzeal, toate sunt sortite în mediul virtual doar pentru ochii celor care știu limba română. 

La fel se întâmplă și în cazul teatrelor și edificiilor dedicate spectacolului. Să ne gândim totuși că, prin descrierea localnicilor, din vorbă în vorbă și cu ajutorul ghidajului unui binevoitor autohton, turistul străin reușește să găsească și să viziteze muzeele constănțene. Dar se gândește să meargă, pe seară, și la o piesă de teatru. Ei bine, acesta are noroc doar la Teatrul de Stat Constanța, al cărui site oferă informații și în limba engleză. Aici pot găsi informații despre program, descrierea spectacolelor sau își pot achiziționa biletele online. Dar având în vedere că piesele se joacă doar în limba română, i-ar rămâne să aprecieze doar imaginea artistică pe care actorii o oferă.

În schimb, Teatrul pentru Copii și Tineret “Căluțul de Mare” nu oferă nicio informație în limba engleză.

Pentru turistul străin spectacolele de operă și balet ar fi perfecte, pentru că  a cunoaște limba română nu este un atribut obligatoriu în astfel de spectacole, doar că, în lipsa informațiilor în engleză de pe site-ul Teatrului Național de Operă și Balet “Oleg Danovski” , este foarte greu să ajungă aici.

Printre locurile unde un turist ar putea ajunge se numără și Casa de Cultură a Sindicatelor. Pe site-ul instituției, care oferă doar informații în română, există o descriere care spune că este “unul dintre cele mai noi și elegante edificii arhitecturale din perimetrul orașului Constanța”. În acest caz, putem spune că este mai bine că nu există informații în engleză. Turiștii s-ar simți mințiți dacă ar ajunge în fața clădirii în care își desfășoară activitatea un club de manele, un Bingo, o cramă și, destul de des, un târg de blănuri.

Imagine din Centrul Vechi al Constanței

TURIȘTII LA SHOPPING ȘI CINEMA


Când vine vorba de shopping, un sport preferat de majoritatea celor care încearcă locuri și culturi noi, mall-urile din Constanța sunt singura ofertă de acest gen. Cu toate că fenomenul s-a dezvoltat în ultima vreme, doar unul dintre multele locuri în care îți poți achiziționa haine și acareturi are informații în engleză. Restul par că se adresează doar publicului român. Cel puțin în mediul online.

Nici să ajungă la un film nu îi este accesibil turistului străin. Niciun cinematograf din oraș nu pune la dispoziție informații în limba engleză.

Nici măcar site-ul oficial al Primăriei Constanța nu are o variantă în limba engleză, deși pe portalul instituției există o secțiune specială pentru “Turism”.


CE GĂSIM PE SITE-URI DE SPECIALITATE DESPRE CONSTANȚA


Pe site-urile internaționale de turism, Constanța este menționată în câteva articole descriptive despre România. Spre exemplu, într-un articol de pe travelaway.me, cu titlul “8 cele mai frumoase orașe din România”, Constanța este plasată în finalul listei iar turiștii sunt îndemnați să exploreze “atracțiile coastei Mării Negre, de la sate de pescuit și plajă cu nisip fin la cele mai faimoase cluburi de noapte și festivaluri de muzică”.

Pe orangesmile.com , “Constanța este principalul oraș din România și o stațiune modernă pe coasta Mării Negre”, iar “principala atracție arhitecturală este Cazino-ul, a cărui clădire a fost terminată la sfârșitul anilor 20”. În articolul de promovare sunt prezentate și alte atracții precum “Delfinariul, Catedrale și Biserici, Teatre și Muzeul de Artă Populară care are aproximativ 16.000 obiecte colectate din anumite regiuni din România”.

Imagine de pe faleza Cazinoului din Constanța

Și expedia.com pune în evidență clădirea demult dărăpănată a Cazinoului de pe faleză: “Cazino-ul din Constanța este locul perfect pentru o noapte memorabilă în oraș. Sunt multe lucruri fabuloase de făcut în această destinație”.

Singura platformă locală în limba engleză care promovează în mod expres Constanța este www.constantaoldtown.com – o inițiativă privată care pune la dispoziția turiștilor străini informații despre obiectivele turistice, evenimentele, hotelurile sau restaurantele litoralului românesc. 


CAM CÂT COSTĂ UN CITY BREAK ÎN CONSTANȚA?


Dacă ar alege să vină într-un city break de 4 zile la Constanța și ar reuși cu fărâmele de informații găsite pe internet să se convingă că merită, turiștii străini ar trebui să plătească în jur de 250-300 de euro, fără să fie incluse în preț și biletele de avion. Și, chiar dacă beneficiem de aeroportul Mihail Kogălniceanu, majoritatea site-urilor de profil nu oferă decât posibilitatea aterizării pe aeroportul din București. Pachetele city break pentru Constanța includ, în general, un ghid, intrare la toate obiectivele turistice și o cină la un restaurant din centru.

Dacă Constanța este o destinație turistică scumpă putem vedea comparând ofertele pentru city breakuri disponibile pentru alte destinații turistice celebre din Europa. Dacă scoți din buzunar între 90€ și 150€ poți simți timp de patru zile aerul istoric al capitalei Italiei – Roma, iar în ofertă sunt incluse și biletele de avion. Dacă ești fascinat de parfumul romantic de pe străduțele ce înconjoară Turnul Eiffel din Paris plătești pe un city break între 150€ și 250€ iar cu maxim 300€ te poți relaxa 3 nopți în Madrid.

Constanța este o destinație turistică scumpă, cu servicii neadecvate încă pentru cerințele turiștilor străini. Promovarea slabă din mediul virtual și informațiile inexistente despre obiectivele turistice pot fi argumente pentru dezastrul din cifrele INS: doar 62.000 de turiști ajungi în 2018 pe litoralul românesc.

Cu toate acestea, potențialul zonei promite mult și nu mai este nevoie decât de construcția unei infrastructuri turistice solide și deschiderea largă a porților pentru turiștii străini. Ușor de zis, dar greu de făcut fără o viziune coerentă și o dorință administrativă în acest sens. 

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții:

2 comments
  1. Foarte bine punctat! Interesant ar fi de scris si un articol despre calitate serviciilor in turismul local! Spre exemplu lipsa cunostiintelor elementare de limba engleza al receptionerilor, necesare cel putin pentru sustinerea une conversatii sau faptul ca habar nu au unde se gasesc principalele repere al statiunii-cartier Mamaia! Lipsa zambetului si entuziasmului cu care esti intimpinat la intarea intr-un hotel in alte parti ale lumii! Lipsa unor harti orientative necesare oricarui turist pica din cer in mahalaua numita popos zona de litoral al Constantei…!
    Felicitari pentru articol!

  2. Când zic despre Constanța de azi că e un fel de Slatina care s-a trezit peste noapte la țărmul mării, primesc tot felul de reacții de indignare… care nu se justifică, pentru că se dovedește la tot pasul că oamenii care dețin putere și instituții se comportă absolut provincial!

    Iată un articol care dovedește negru pe alb: impostorii din turismul și cultura constănțeană nu se gândesc absolut deloc la oamenii care nu știu română. Nici măcar informații elementare în engleză, darămite – iar aici autoarea articolului uită de faptul că, totuși, suntem în Uniunea Europeană – în franceză sau chiar în toate limbile oficiale ale Uniunii Europene!

    Așa ar fi fost firesc, chiar de bun-simț pentru un oraș care se crede(a) „cosmopolit”, ”melting pot” care, în realitate, clocotește de balcanici inconștienți că viața nu se reduce la mâncare, sex și profituri pe termen scurt („las-o bă că merge ș-așa!”), precum și de naționaliști frustrați că în urbea lor impură încă mai sunt minorități (ironia fiind aceea că tot ei îi înjură pe comuniștii fără de care Constanța nu ar fi devenit un oraș atât de mare și de omogenizat)…

    Revenind la pseudo-cultura noastră… Se menționează aici că Teatrul de Stat Constanța nu are piese în limba engleză – cum ar putea să aibă dacă profilul teatrului este eminamente bulevardier, adică nu în ton cu secolul acesta?

    Muzeul de Artă Constanța e sublim, dar are foarte puțină artă de după impresionism, iar o bună parte din expozițiile permanente sunt ocupate de amatori care cred că încă se mai poate picta impresionist. Ultima dată când am verificat, Ion Nicodim – unii din puținii artiști constănțeni din secolul trecut care au însemnat ceva pentru istoria artei românești de după 1960, nume de care unii dintre voi poate au auzit doar pentru în cadrul Pavilionului Expo din Mamaia a fost deschisă o vreme Galeria de Artă „Ion Nicodim” – nu e expus în colecția permanentă, deși o lucrare se află chiar în biroul directorului!

    Așa că problema este mai adâncă. Nu suntem doar lipsiți de profesionalism, suntem și foarte provinciali, inclusiv la nivel universitar nu există interes pentru excelență și sincronizare cu standardele unui continent din care, doar superficial, facem parte… Dar, evident, nimănui nu-i pasă că orice minte cu o brumă de creativitate care se mai întâmplă să se nască în Constanța nu este stimulată, nu are ce să facă aici, nu are cu cine, facultățile vocaționale sunt dominate de veleitarism și nepotism, alternative nu sunt, doar trebuie s-o ia la goană pe autostradă până la București, fiindcă acolo se face cultură, impostorii au grijă să nu se rătăcească așa ceva prea des prin Constanța.

Comments are closed.