Anghel Saligny (1854-1925), unul dintre cei mai distinși ingineri ai Europei la cumpăna dintre secolele al XIX-lea și al XX-lea, a avut un rol deosebit în procesul de modernizare al infrastructurii feroviare, fluviale și rutiere a României, iar efectele muncii sale nu sunt nicăieri în țară mai vizibile decât la Constanța, cu al său port construit de inginerul cu origini franceze și poloneze.
Traseul Anghel Saligny
Silozurile Anghel Saligny – danele 17 și 18
Înalte de peste 45 de metri și cu o capacitate de stocare de 30.000 de tone de cereale fiecare, silozurile sunt încă folosite drept facilități industriale, dar nu primesc multă atenție în calitate de obiective turistice sau de patrimoniu, conform Heritage Constanța.
Totuși, ele reprezintă printre cele mai mari și importante piese de patrimoniu istoric industrial ale României. Toate cele trei silozuri au peste 250 de compartimente de beton armat, materialul rar folosit la acea vreme, a cărui întrebuințare l-a consacrat pe Saligny.. Alt aspect care le face impresionante este că au fost proiectate pentru a permite încărcarea și descărcarea simultană a cerealelor – o tehnologie revoluționară dezvoltată de Saligny însuși.
Pe lângă detaliile tehnice, un vizitator va fi impresionat și de aspectul deosebit al construcțiilor. Cu influențe neoclasice, silozurile sunt construite într-un stil menit să imite arhitectura industrială a Americii de Nord, specifică Coastei de Est.
Uzina electrică a Portului Constanța – dana 17
Precum silozurile, Uzina Electrică a Portului îmbină utilitarismul arhitecturii Americii de Nord cu elemente neoclasice. Construită între 1900 și 1905, scopul ei a fost de a asigura întreaga capacitate energetică a portului, conform Heritage Constanța.
În ciuda stării sale precare, uzina rămâne un element important al patrimoniului arhitectonic industrial al Constanței, dar și al României. Este singura clădire de acest tip din întreaga țară.
Bursa Veche – dana 17
Vizavi de uzină se găsește Bursa Veche, o clădire care, deși construită în aceeași perioadă, a avut o soartă diferită. Este actualul sediu al Poliției de Frontieră, dar din fericire nu a suferit intervenții iremediabile, iar elementele ei distincte pot fi încă admirate.
Precum în cazul uzinei, se poate observa stilul utilitar american, dar imobilul inaugurat în 1909 se distinge prin elementele Art Nouveau de la interior. După ce treci de fațada construită în stil neoclasic, înăuntru se găsește un hol imens și deschis, cu mozaic original și feronerie frumos ornamentată.
Dincolo de valoarea ca parte a moștenirii lui Saligny, clădirea menține unul dintre cele mai bine păstrate mozaicuri Art Nouveau din Constanța și din țară, iar la intrare se păstrează un afiş electoral, imprimat, din alegerile parlamentare din 1946, cu simbolul soarelui (din partea blocului de formaţiuni condus de Partidul Comunist).
Statuia lui Anghel Saligny – deasupra Porții nr. 1
Micul tur se încheie cu o statuie ridicată în 1957 de sculptorul Oscar Han, la peste două decenii de la moartea lui Saligny, dar care nu ar trebui ratată. La urma urmei, este convenabil situată chiar în drumul autobuzului CityTour, conform Heritage Constanța.
Amplasată în mod simbolic la înălțime și în apropierea construcțiilor pe care inginerul le-a lăsat orașului, statuia din bronz de trei metri a fost realizată cu iscusința unuia dintre cei mai importanți sculptori ai României interbelice.
În ciuda controverselor, lucrările lui Oscar Han sunt încă expuse în muzee și parcuri publice din toată țara, iar în Constanța mai există două statui importante semnate de sculptor: bustul Reginei Maria a României (1932), lângă Muzeul de Artă din Constanța, pe Bd. Tomis nr. 82-84 și bustul lui Mihai Eminescu (1934), pe Faleza Cazinoului, în apropiere de Farul Genovez.
Cine a fost Anghel Saligny
Un pionier al timpului său, inginerul născut la Galați, în comuna Șerbănești, este recunoscut, printre altele, pentru construirea Podului de la Cernavodă (1890-1895), cel mai lung din Europa la vremea sa, pentru construirea portului modern al Constanței (1899-1909) și pentru că a fost printre primii ingineri care a folosit betonul armat în proiectele sale, fapte care îl fac unul dintre cei mai importanți ingineri europeni ai epocii sale, arată European Route of Industrial Heritage.
La aceste realizări deja semnificative, se adaugă o carieră academică importantă. A fost membru fondator al Societății Politehnice din București, din care a evoluat ulterior Universitatea Politehnică, a devenit membru al Academiei Române în 1892 și a servit ca președinte al instituției între 1907 și 1910.
Saligny și portul Constanța
În 1899, el a preluat conducerea lucrărilor de construcție și modernizare, un proces care fusese început în 1896 în baza planurilor inginerului I.B. Cantacuzino. Acesta a fost un episod deosebit de important pentru dezvoltarea întregii regiuni – deși regele Carol I și statul român au recunoscut potențialul portului, acesta fusese ultima oară amenajat și dotat cu facilități relativ moderne tocmai în 1857 pe vremea când Dobrogea era încă parte a Imperiului Otoman.
În cei zece ani în care a coordonat construirea portului, inaugurat în 1909, Anghel Saligny și-a lăsat amprenta asupra orașului și țării prin construirea unora dintre cele mai importante elemente de patrimoniu de arhitectură industrial din România, care pot fi până astăzi vizitate de pasionații de istorie și arhitectură.
Pe deasupra, în timpul sezonului estival, traseul de vacanță City Tour, pus la dispoziție de CT BUS (transportul în comun din Constanța), facilitează vizitarea acestor monumente fără mari bătăi de cap. CityTour pornește chiar din Gara CFR, prima oprire în oraș a turiștilor care vin cu trenul, și trece prin port înainte de a o lua prin oraș, spre Mamaia. Astfel, este ocazia perfectă de a admira, chiar și în treacăt, moștenirea lăsată de Anghel Saligny Constanței înainte de a merge la plajă.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții:
Arhitectura Silozurilor, a Uzinei Electrice si a Bursei Vechi nu a fost proiectata de Anghel Saligny, ci de arh. Petre Antonescu.