A doua încercare de scoatere a epavei cu oi din Portul Midia a fost sistată miercuri din cauza vântului puternic. Directorul Porturilor Maritime a declarat că deocamdată nu există probleme în ceea ce privește poluarea mediului și că operațiunile vor fi prelungite în cazul în care vremea va continua să nu permită finalizarea operațiunii de verticalizare a navei.
După ce prima operațiune de scoatere a navei cu oi răsturnate în Portul Midia a eșuat sâmbătă, la doar două ore de la începere, o a doua încercare de verticalizare a fost suspendată miercuri din cauza vântului puternic.
Costel Stanca, directorul CNAPMC, a explicat că operațiunile vor fi prelungite dacă societatea care se ocupă de operațiuni va invoca zilele pierdute din cauza condițiilor meteo.
“Ieri au fost reluate lucrările de ranfluare și nava a fost ridicată până la un nivel, circa 20 de grade, după care a început să fie scoasă apă din navă pentru a fi o greutate mai mică pentru a se crea mai ușor momentul de verticalizare a navei. Așa cum este firesc, în momentul în care vremea nu a mai permis, aceste operațiuni s-au oprit. Ele vor fi reluate atunci când vremea va permite. În conformitate cu contractul, noi avem 35 de zile în care operațiunile, inclusiv cele de ecarisaj, trebuie să se termine. Această perioadă în care vremea nu permite, în conformitate cu contractul și așa cum este normal, va fi exclusă din timpul contorizat pentru aceste 35 de zile. Sigur, dacă vom fi solicitați în acest sens, dar mă aștept că vom fi. Și deci se va amâna cu aceste zile în care nu se poate lucra”, a declarat Costel Stanca.
Directorul Porturilor a mai precizat că în caietul de sarcini era prevăzută perioada de 45 de zile, însă firma contractată și-a asumat termenul de 35 de zile:
“Totuși trebuie să specific că noi am precizat în caietul de sarcini că ar putea fi până la 45 de zile, dar asumarea de 35 de zile pe noi ne-a încântat, având în vedere caracterul de urgență. Trebuie să vă mai spun că furnizorul a făcut activități de pregătire, e adevărat, chiar și în conțiile de vreme mai puțin bune, luând în considerare solicitarea noastră de a utiliza cât mai bine timpul”, a adăugat Costel Stanca.
În ceea ce privește îngrijorările privitoare la poluarea apei și a aerului, directorul CNAPMC spune că în momentul de față toate probele prelevate nu prezintă un asemenea risc, dar că, în eventualitatea în care lucrurile se vor schimba, instituția pe care o conduce are capacitatea să intervină:
„Sunt luate toate măsurile în acest moment, de protecție a mediului. În conformitate cu ordinul prefectului, sunt prelevate probe cu continuitate, este programat și sunt raportate, primim și noi probe, referitoare la eventuala poluare. Deocamdată suntem în regulă. Nu mă aștept să avem probleme de poluare. Singura noastră întrebare era referitoare la potențiala gaură de apă care ar fi putut să fie la navă, dar deocamdată nu s-a constatat așa ceva și dacă până la momentul verticalizării am fi avut probleme cu oi care nu au fost colectate, care sunt în stare de plutire sau altceva. Dar nu a fost cazul, iar în momentul verticalizării nu avem de ce să vorbim despre acest lucru. Sigur că ulterior ele vor fi preluate din navă și duse în mod controlat către incinerator. Sunt analizate cu atenție toate etapele și toți pașii. Toate instituțiile statului sunt implicate în acest subiect, sunt întâlniri la prefect pentru a se stabili responsabilități. Din câte am înțeles s-a solicitat ca inclusiv transportul până la incinerator să fie monitorizat ca nu cumva pe timpul transportului să apară vreun incident. La momentul acesta sunt luate toate măsurile de ținere sub control a acestei activități și nu mă aștept să avem vreo problemă. Și dacă ar fi să apară vreo problemă să știți că noi suntem pregătiți cu toate mijloacele necesare să intervenim. Dacă ar fi o poluare a apei, noi avem o navă specializată în acest sens și colegii sunt pregătiți să intervină pentru eventuala depoluare. Sperăm că nu o să fie cazul”, a declarat directorul Porturilor Maritime.
Legat de problemele de mediu, proprietarul companiei care se ocupă de ranfluarea navei a declarat că problemele pot apărea în cazul în care temperatura va crește, moment în care se așteaptă apariția mirosurilor pestilențiale.
Nava Queend Hind, încărcată cu peste 14.000 de oi, s-a răsturnat în Portul Midia pe 24 noiembrie 2019. Autoritățile au reușit să salveze doar 254 animale. La prima inspecție a epavei, scafandrii au descoperit punți suplimentare, încărcate cu oi, care nu au fost trecute în cargoplanuri. Conform reprezentanților societății, greutatea mai mare a navei față de cea trecută în acte a fost și motivul eșecului primei operațiuni de ranfluare.
Luni, o organizație internațională care se ocupă cu protejarea animalelor a solicitat Comisiei Europene să stopeze exportul de animale vii din Portul Midia și a transmis că va face o plângere la DNA, după ce a fost descoperit că nava era încărcată cu mai multe oi decât apărea în documente.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: