După ce au primit cu mare bucurie și parcă răsuflând ușurați vestea compatibilității fostului primar Klaus Iohannis, primarii din mediul rural (cei mai afectați de activitatea Agenției Naționale de Integritate) parcă au prins glas din nou!
După ce au cerut în zadar vicepremierului Liviu Dragnea să le ”rezolve situația”, primarii au rămas doar cu promisiunile acestuia, la fel cum s-a întâmplat aproape de fiecare dată când edilii i-au solicitat ajutorul, fie că a fost vorba de probleme administrative, legislative sau financiare.
Cea mai recentă nemulțumire a acestora are legătuă cu noile criterii după care ministrul Finanțelor Publice, Darius Bogdan Vâlcov, a hotărât să fie împărțiți banii pentru fiecare unitate administrativ-teritorială.
Astfel, pe 16 ianuarie a.c., primarii din mediul rural și-au dat întâlnire cu vicepremierul Liviu Dragnea și cu ministrul Vâlcov, pentru a discuta principalele teme care îi nemulțumesc pe edilii comunelor din România.
La întâlnirea din data de 16.01.2015 au participat Emil Drăghici, președintele ACoR împreună cu 17 președinți ai următoarelor filiale județene ale ACoR: Alba, Argeș, Bacău, Botoșani, Călărași, Cluj, Constanța, Galați, Hunedoara, Iași, Neamț, Olt, Prahova, Satu Mare, Timișoara, Tulcea, Vrancea.
Primarii comunelor constănțene s-au arătat nemulțumiți de repartizarea sumelor către unitățile administrativ teritoriale conform prevederilor HG nr. 14/12.01.2015, nefiind respectat principiul repartiției bugetare: numărul de locuitori, care determină și numărul de consilieri locali, precum și nivelul de salarizare în administrația publică locală.
Ca urmare a modificării formulei de alocare a sumelor către localități, un număr de 1383 comune au câștigat la alocația bugetară, în timp ce alte 1486 comune au pierdut. Filiala Județeană Constanța a ACoR va solicita Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, ca formula de calcul a repartiției bugetare către UAT-uri să se realizeze în funcție de numărul de locuitori al fiecărei localități în parte, și nu în funcție de categoria localității: comună, oraș, municipiu.
De asemenea, primarii constănțeni solicită punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 284/2010 și Legii nr. 330/2013, privind salarizarea unitară și corectă a tuturor angajaților din administrația publică locală. Sumele alocate cheltuielilor de personal sunt insuficiente pentru anul 2015, acestea acoperind doar primele trei trimestre ale anului.
Filiala Județeană Constanța a Asociației Comunelor din România susține demersurile Confederației Naționale Sindicale „Cartel Alfa“ cu privire la problemele majore cu care se confruntă salariații din sectorul bugetar, inițiate la începutul acestui an.
Printre propunerile primarilor este și aceea de a nu se mai cuprinde în bugetul propriu sumele reprezentând cheltuielile de personal pentru învățământ și sumele pentru plata asistenților personali ai persoanelor cu handicap. În cadrul întâlnirii din 16.01.2015, ministrul Finanțelor Publice, Vâlcov a afirmat că începând cu luna iunie 2015, se va reveni asupra formulei inițiale de calcul privind repartizarea sumelor către UAT-uri.
Totodată, ministrul Finanțelor a făcut precizarea că până la data de 31.01.2015, art.3 din Ordonanța de Urgență nr. 81/2003 care prevede condiționarea efectuării plăților către alți furnizori numai după achitarea obligațiilor restante a energiei electrice, va fi abrogat.
Un alt subiect supus dezbaterii a fost acela ca redevența de 25% din impozitul pe terenurile agricole și din autorizarea construcțiilor, să revină bugetelor locale. Filiala Județeană Constanța a ACoR va înainta o notă cu toate problemele semnalate în cadrul întâlnirii de astăzi, către Asociația Comunelor din România, Guvernul României, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerul Finanțelor Publice, până la data de 30.01.2015, urmând ca acestea să fie susținute și în cadrul Adunării Generale a ACoR, care va avea loc la București, în perioada 15-18 februarie 2015, unde sunt invitați să participe decidenții administrației publice centrale.
Pe 22 ianuarie a.c., a avut loc ședința Consiliului Director al Filialei Județene Constanța a Asociației Comunelor din România, la Biblioteca Județeană I.N. Roman Constanța, fiind invitați să participe și primarii celorlalte comune membre ale filialei. La întâlnire au participat primarii comunelor: 23 August, Agigea, Albești, Amzacea, Castelu, Cerchezu, Chirnogeni, Ciocârlia, Cobadin, Crucea, Cumpăna, Cuza Vodă, Grădina, Horia, Ion Corvin, Istria, Lipnița, Mihail Kogălniceanu, Mircea Vodă, Pecineaga, Peștera, Poarta Albă, Saraiu, Siliștea, Topalu, Topraisar și Tortoman.
Ordinea de zi a ședinței a fost următoarea:
-Analiza Raportului de Progres asupra Acordului de Parteneriat, încheiat între Asociația Comunelor din România și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice;
-Participarea Filialei județene Constanța a ACoR la lucrările Adunării Generale ACoR din perioada 15-18 februarie 2015;
-Analiza activității compartimentului de audit public intern de la nivelul Filialei Județene Constanța, precum și a planului anual de audit;
-Situația achitării cotizațiilor pe anul 2015 și a restanțelor, potrivit nivelurilor prevăzute în Hotărârea Adunării Generale nr. 3/2008;
-Situația achitării contribuției pentru misiunile de audit public intern;
-Diverse probleme organizatorice.
Având în vedere problemele supuse dezbaterilor din ordinea de zi, a fost invitat și Laurențiu Mateizer – trezoriei șef al județului Constanța, precum și reprezentanți ai compartimentului de audit public intern din cadrul filialei. Analiza Raportului de progres asupra Acordului de Parteneriat încheiat între Asociația Comunelor din România și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, a avut loc în cadrul întâlnirii din data de 16 ia-nuarie 2015 cu ministrul Liviu Dragnea și ministrul Finanțelor Publice, Darius Bogdan Vâlcov.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: