Epava descoperită în largul mării, în cadrul unei anchete desfășurate de procurorii DNA Constanța, a fost datată în secolul al XVIII-lea, susțin sursele Info Sud-Est.
Vechimea construcției de lemn a fost determinată la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară ”Horia Hulubei” prin metoda de datare cu radiocarbon (cunoscută și ca datarea cu Carbon 14) și a fost încadrată în perioada 1772-1814.
Info Sud-Est a scris în exclusivitate că, în luna ianuarie, DNA Constanța a deschis un dosar penal in rem pentru a verifica modul în care Ministerul Culturii a aprobat descărcarea arheologică pentru lărgirea plajelor, în etapa a doua a proiectului, de peste 750 milioane de euro.
În timpul anchetei DNA, specialiștii cooptați în anchetă au găsit o construcție de lemn în zona de excavare a nisipului pentru lărgirea plajelor din Mamaia. Construcția, îngropată aproape în totalitate în nisip, a fost localizată la aproximativ 2 mile în larg, în zona cuprinsă între plaja Modern și 3 Papuci, la 25 de metri adâncime.
Aurel Mototolea, directorul interimar al Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța, a declarat pentru Info Sud-Est la acea vreme că în conformitate cu arheologii muzeului care s-au ocupat de contractul cu SC Boskalis SRL (firma olandeză care a obținut descărcarea arheologică pentru excavarea nisipului din zona Plajei Modern), ”nu este cunoscută nicio epavă sau alt obiectiv de interes arheologic în perimetrul analizat”.
Ministerul Culturii a precizat pentru Info Sud-Est că Certificatul de descărcare de sarcină arheologică a fost acordat, în 2019, de către Direcţia Judeţeană pentru Cultură Constanţa în baza aprobării de către Comisia Naţională de Arheologie a unui raport arheologic întocmit de către Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa.
Ce se întâmpla în Dobrogea în perioada în care este datată epava
Istoricii consultați de Info Sud-Est susțin că una dintre ipotezele de lucru pentru stabilirea originii epavei este perioada conflictelor ruso-otomane:
- ”După ce se va stabili mai clar originea navei şi perioada de funcţionare, se vor putea emite mai multe date. Dar, acum, cel mai sigur nava face parte fie din flota de război, fie din flota de aprovizionare din timpul conflictelor ruso-otomane din ultimele decenii ale secolului al XVIII-lea (…) Cel mai probabil, din patrimoniul războaielor navale ruso-otomane din ultimul sfert al secolului al XVIII-lea, conflicte militare care au avut drept urmări anexarea hanatului Crimeea la Imperiul rus şi intrarea trupelor ţariste în Basarabia (la Cetatea Albă şi Tighina)”, au declarat specialiștii consultați de Info Sud-Est.
După Tratatul de Pace de la Kuciuk Kainargi din 1774 (astăzi, localitatea Kainargea, în Bulgaria) Hanatul Crimeii a ieşit de sub dominaţia otomană iar Imperiul rus a obţinut influenţă asupra comunităţilor creştine din Balcani.
Cum Imperiul Otoman, înfrânt, nu a acceptat situaţia, între 1787 şi 1792 a mai avut loc un conflict între cele două state.
În vara anului 1790, ruşii şi otomanii s-au luptat în două bătălii navale, la Kerci şi Tendra, iar în 1791 a avut loc bătălia navală ruso-otomană din dreptul Capului Caliacra.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții:
…evenimentele prezentate mai sus, …trec razant pe langa Dobrogea. Adevarul este ca in perioada razboaielor dintre anii 1868-1774, 1791-1793 si 1806-1812 Dobrogea a fost teatrul unor confruntari sangeroase dintre Imperiul Otoman si Rusia Tarista. Dupa ocuparea fortificatiilor dunarene (Tulcea, Isaccea, Harsova, Silistra) armata rusa s-a indreptat spre zona litorala. Nava de mai sus, cel mai probabil se incadreaza in cursul acestor evenimente. MAi raname de vazut, daca este posibil, originea ei.