- Două ministere se chinuie de aproape doi ani să-și transfere Pasarela Regală din Mamaia, pentru a o pune în valoare. Ministerul Turismului, în subordinea căruia se află monumentul, susține că există ”un dialog tripartit” cu societatea falimentară Litoral SA (care deține propriu-zis pasarela) și Ministerul Culturii.
- Instituția condusă de Lucian Romașcanu nu a răspuns întrebărilor jurnaliștilor referitoate la viitorul monumentului.
- Pasarela Regală din Mamaia, monument istoric de categoria B, a fost inaugurată de Regele Carol al II-lea în anul 1935 și zace îngropată în nisip după ce plajele din stațiune au fost lărgite cu sute de metri printr-un proiect european, în perioada 2020-2021.
Pasarela Regală din Mamaia, unul din monumentele istorice reprezentative pentru turismul de pe litoral, este încă un subiect al dezbaterilor dintre instituțiile statului. La mai bine de un an după îngroparea aproape în totalitate a construcției sub tone de nisip, nu s-a găsit o soluție definitivă pentru salvarea acesteia.
Pasarela inaugurată de Carol al II-lea în 1935, parte a Ansamblului Cazinoului, a reprezentat, împreună cu Cazinoul din Mamaia, Castelul Reginei Maria și Hotel Rex, punctul principal de atracție al stațiunii Mamaia în perioada interbelică, pe construcția ce se avânta în mare fiind regăsit singurul restaurant maritim din Europa de la acea vreme.
În prezent, la aproape 90 de ani după inaugurarea clădirii, aceasta se află într-un stadiu avansat de degradare, iar circumstanțele nefericite în care se regăsește și ambiguitatea instituțională ce înconjoară subiectul gestionării sale creează o imagine îngrijorătoare a sorții unuia din monumentele emblematice ale stațiunii Mamaia.
În cadrul proiectului de stopare a eroziunii costiere, care a lărgit semnificativ plajele din stațiune în perioada 2020-2021, monumentul istoric de categoria B a sfârșit acoperit aproape în totalitate în nisip, în prezent mai fiind vizibil doar acoperișul.
Motivul îngropării pasarelei sub tone de nisip, conform autorităților, este conservarea acesteia până când se vor putea lua măsurile necesare reabilitării sale:
„Varianta pentru conservarea pasarelei Cazinou din Mamaia este acoperirea parţială a structurii cu nisip, care din studii reiese că va avea cel mai mic impact general. Întreaga lucrare este realizată şi aprobată cu avizul Ministerului Culturii. În această variantă, monumentul va rămâne conservat, cu excepţia părţii neacoperite, care se va degrada în timp, dacă nu va fi restaurat. Aceasta este varianta ideală în cazul în care autorităţile competente, monumentul fiind în proprietatea Litoral SA – societate aflată în faliment, nu vor lua celeritate măsuri de reabilitare şi de punere în valoare a monumentului”, au declarat, în martie, reprezentanții Administrației Bazinale de Apă Dobrogea Litoral (ABADL), citați de Cuget Liber.
La momentul actual, problematica protejării și punerii în valoare a pasarelei rămâne un punct de dezbatere al autorităților care, la mai mult doi ani de la începerea fazei a II-a a proiectului de înnisipare al plajelor, nu au putut găsi o soluție potrivită pentru monumentul îngropat sub noile hectare de plajă. Responsabilitatea a trecut prin mai multe mâini în perioada recentă, iar pentru moment este posibil ca această călătorie de la o autoritate la alta să continue.
Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a declarat pentru Info Sud-Est că societatea falimentară Litoral SA a intrat în portofoliul său la sfârșitul lunii martie a acestui an, prin încheierea protocolului de predare-primire cu Ministerul Economiei, iar în prezent au loc negocieri pentru stabilirea unei soluții adecvate pentru pasarelă.
“Ținând cont de situația actuală a societății, menționăm că instituția noastră se află în strânsă colaborare cu lichidatorul judiciar, precum și cu Ministerul Culturii, existând astfel un dialog tripartit în vederea protejării și valorificării monumentului istoric în cauză. O soluție viabilă rămâne transferul dreptului de administrare a „pasarelei regale din Mamaia” către Ministerul Culturii, instituție care poate atrage și direcționa finanțări pentru restaurarea acesteia. În acest sens, sunt analizate și negociate aspectele de detaliu, premergătoare inițierii unui proiect de act normativ, conform legislației în vigoare. În funcție de concluziile și deciziile luate în cadrul discuțiilor, vom reveni cu noi informații”, a mai explicat Ministerul Antreprenoriatului și Turismului pentru Info Sud-Est.
În vreme ce instituțiile statului demarează negocieri, tot ce mai rămâne vizibil din Pasarela Regală din Mamaia este un acoperiș dărăpănat, înconjurat de garduri înalte cu sârmă ghimpată și buruieni, o vagă amintire a unui punct de atracție turistică cândva unic în Europa.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: