În stațiunea Mamaia mai mult de jumătate de șezlonguri sunt goale, umbrelele stau închise, pe terase chelnerii stau de vorbă sau ies pe promenadă să caute posibili clienți, iar traficul rutier este mai lejer ca niciodată în această perioadă a anului. Suntem la mijlocul sezonului estival și, în al doilea weekend din luna iulie, în Mamaia a venit nota de plată.
În timp ce stațiunea era transformată în cartierul-buzunar al Constanței, hotelierii au fost sacrificați la umbra zecilor de blocuri de apartamente de lux care s-au ridicat pe spații verzi, grădini de trandafiri și inclusiv pe nisipul plajei, iar restaurantele au început să piardă tot mai mulți clienți din cauza puzderiei de tonete de fast-food, aprozare sau supermarketuri care au primit autorizație de funcționare în stațiune.
Prin comparație, în Balcicul bulgăresc nu există niciun astfel de punct alimentar pe promenada stațiunii tocmai pentru a nu încuraja turiștii să cumpere ”gustări”, ci pentru a-i determina să ia cele trei mese ale zilei la restaurantele stațiunii sau în hotelurile unde sunt cazați. În Mamaia lucrurile nu au funcționat astfel, ci, dimpotrivă, începând cu anul 2000, când la Primăria Constanța a ajuns Radu Mazăre, aproape fiecare a construit ce și cum a vrut în Mamaia.
Astăzi, după două decenii, Mamaia plătește pentru politica păguboasă a administrației locale în raport cu o stațiune transformată într-un cartier cu proprietari de apartamente de lux care nu își mai petrec aici nici măcar verile. Pe lângă această cauză mai există câteva explicații pentru faptul că, la mijlocul sezonului estival, altădată cea mai aglomerată stațiune de pe litoral este pustie.
- Documentarea în teren a fost făcută de reporterii Info Sud-Est în weekendul 8-10 iulie, o perioadă a anului în care, altădată, stațiunea Mamaia era un furnicar de turiști, iar televiziunile începeau buletinele de știri cu sintagma ”turiștii au luat cu asalt litoralul românesc”. Este primul an în care la nicio televiziune din România un a mai prezentat astfel litoralul românesc.
- Românii au fost obligați de pandemie să-și petreacă vacanțele, timp de doi ani, pe litoralul românesc
O primă explicație este faptul că în sezoanele estivale 2020 și 2021 românii au fost obligați de împrejurări să își petrească vacanțele la muntele, marea sau delta din țara noastră. Timp de doi ani, au dat nas în nas, în multe situații, cu servicii proaste, prețurile nejustificat de mari, salmonella, lehamite, condiții sub așteptări sau au fost ”înțepați” în purul stil românesc. Cu prima ocazie cu care restricțiile au fost ridicate în totalitate, românii au dat buzna în Egipt, Zanzibar (Africa), Turcia, Bulgaria sau Grecia (spre exemplu, Thassos a fost ”luată cu asalt” de români cum altădată era luată Mamaia în știrile televiziunilor). Așa se explică faptul că întreg litoralul românesc este ocupat de turiști mult sub așteptările operatorilor, nu numai Mamaia. Această stațiune însă pare cea mai afectată în sezonul 2022.
- Plajele au fost extinse și cu 300 de metri în unele zone
În particular, stațiunea Mamaia a avut de suferit imediat după ce toată plaja a fost extinsă și cu 300 de metri în unele zone, printr-un proiect de 1 miliard de euro finanțat cu bani europeni. Investiția prevede oprirea eroziunii costiere și are un impact pozitiv pentru următoarea jumătate de secol. În prezent însă efectele proiectului (distanța mare până la apă, nisipul deloc fin, faptul că nu se mai vede linia mării etc) dau bătăi de cap operatorilor din turism și Horeca. Turiștii, care nu par dispuși să facă ceva pași de pe promenadă până la șezlong, aleg alte zone în care distanța dintre hotel și mare e mai ușor de parcurs. Administratorii de plaje folosesc scutere sau mașini de teren pentru a duce comenzile clienților de la beach-bar la șezlong.
- O zi de parcare în Mamaia costă aproape 100 de lei
O altă măsură care a dat un motiv în plus turiștilor să ocolească Mamaia și să orienteze, spre exemplu spre Eforie, este costul ridicat al unei zile de parcare în stațiune. Zona este de grad zero, adică cea mai scumpă din Constanța și costă 96 de lei/zi să îți lași mașina într-una dintre parcările publice. Altfel spus, o familie care vrea să petrească o săptămână în Mamaia trebuie să plătească suplimentar, pentru parcare, încă aproape 700 de lei. Așa se face că, spre deosebire de alți ani, locurile de parcare libere în Mamaia sunt la discreție.
- UPDATE Ora 21:38 City managerul Constanței, Felicia Ovanesian, a explicat pentru Info Sud-Est că regulamentul parcărilor publice adoptat de administrația locală conține o prevedere care permite hotelierilor să obțină un loc de parcare în schimbul a 499 de lei/lună. Astfel, hotelierii ar putea să pună la dispoziția turiștilor fie locuri de parcare gratuite (suportând hotelierii cheltuiala sau incluzând-o în prețul cazării), fie locuri de parcare cu aproape 17 lei/zi, în loc de 96 de lei cât trebuie să plătească acum cei care vin pe litoral. Felicia Ovanesian susține că hotelierii nu au vrut să profite de această facilitate.
- Prețurile sunt nejustificat de ridicate/ Serviciile sunt slabe din cauza crizei de personal Horeca
La prețul parcării se adaugă prețurile foarte ridicate în schimbul cărora turiștii pot mânca prânzul sau cina în stațiune. Spre exemplu, o banală porție de mici cu cartofi prăjiți costă peste 40 de lei, iar în zona de nord a stațiunii o pizza ajunge și la 80 de lei. Totuși, pe fondul numărului foarte scăzut de turiști comparativ cu anii dinaintea pandemiei de COVID-19 tot mai multe terase s-au adaptat la noua realitate și au scos din cămară oferte de tipul ”meniul zilei” sau ”1+1 gratis” ori, cea mai nouă metodă, ”discount de X% din toată nota de plată”. Astfel, Mamaia a ajuns să semene foarte mult cu stațiunile din sudul litoralului, cunoscute pentru astfel de oferte culinare pentru atragerea unui anumit public de turiști. La prețurile ridicate se adaugă serviciile de calitate slabă oferite turistului în momentul în care acesta ajunge într-un restaurant. Lipsa de pregătire a personalului, stângăciile sau plictiseala chelnerilor se resimt mai puternic atunci când nota de plată este oricum deja mare, iar porția de mâncare mică sau gătită necorespunzător. Lipsa personalului de specialitate, o criză care afectează toate țările în care turismul reprezintă un segment important, a îngenuncheat oamenii de afaceri din Horeca. Criza forței de muncă a fost adâncită semnificativ în timpul restricțiilor cauzate de pandemia de coronavirus, când ospătarii, chelnerii și bucătarii au fost obligați să se reprofileze, iar mulți dintre ei nu s-au mai întors în domeniul inițial din cauza efortului fizic mare pe care îl implică munca lor, în raport cu salariile și condițiile de muncă mediocre.
- Proprietarii apartamentelor de lux din Mamaia au prioritate în fața turiștilor, vezi cazul ”Cearșaful de 200 de lei”
Nu în ultimul rând, o caracteristică specifică doar stațiunii Mamaia până la acest moment, dar care pândește îndeaproape și viitorul stațiunii Năvodari, este faptul că investitorii imobiliari au defrișat spațiile verzi și grădinile publice din Mamaia și, în locul lor, au ”plantat” păduri de blocuri cu apartamente de lux pe care le-au scos la vânzare proprietarilor din toată țara. Așa se face că mare parte a turiștilor, în special cei care lăsau mulți bani în hoteluri și restaurante nu au mai accesat cazare și servicii în stațiune și, încet încet, nu au mai călcat în stațiune decât maximum în zona de nord, în weekenduri, atunci când se deschid cluburile. Este una dintre explicațiile pentru care plajele din zona de lux a stațiunii sunt goale, deși sunt printre cele mai curate și plăcut amenajate (nu zona de cluburi, din Mamaia Nord, ci zona veche de lux, în dreptul hotelurilor Vega, singurul de 5 stele din Mamaia, Iaki sau Rex). Un exemplu pentru atitudinea operatorilor față de turiști s-a consumat recent, atunci când un administrator de plajă a recunoscut public că închiriază un loc de cearșaf cu 200 de lei pentru a descuraja turiștii să vină pe plaja de lux, spunând că proprietarii de apartamente cer intimitate și nu vor să fie deranjați de ”persoane din exterior”: ”Poate la anul facem 200 de lei/oră pentru cearșafuri”, a spus administratorul de plajă ironic. G4Media a scris în exclusivitate despre acest subiect, detalii aici.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții:
s-au adunat in timp prea multe neajunsuri: sezlonguri pana in buza apei, blocuri pe spatii verzi, parcari scumpe, preturi mari, calitate slaba, servicii proaste, scoici sparte in loc de nisip fin.
‘în Balcicul bulgăresc nu există niciun astfel de punct alimentar pe promenada stațiunii tocmai pentru a nu încuraja turiștii să cumpere ”gustări”’ – eh, nu e chiar asa.
Supermarketul ALDO este fix in mijlocul promenadei din Balcic.
La 50 m in sus, spre interiorul orasului, pe strazile paralele cu promenada, este plin de magazine de cartier.
La capatul promenadei (cel dinspre spre moara) este alt supermarket, plus tarabe cu inghetata, gogosi, sucuri, prajituri etc.
Oricum, preturile, servirea si curatenia din Balcic sint de 10 ori mai bune decit in Romania.
ne meritam soarta!! marii dezvoltatori ai litoralului.. prostii dracului.. o sa ajungă în 20 de ani toată zona aia părăsită. degeaba. au câștigat acești dezvoltatori cu pile la primărie!! oamenii au cumpărat cu credit apartamente crezând ca or sa închirieze cu 500 RON pe seara, or sa aibe o surpriza în câțiva ani când abea 150 RON or sa scoată pe seara haha. niciun spațiu verde nu a rămas!! suntem prosti și avari și toți prostii care sunt puși în funcție ca sa fie manipulați o sa își blesteme zilele ca au lăsat sa se întâmple asa ceva. păcat de oamenii cu hoteluri ca le-au făcut degeaba! La revedere Mamaia Nord Sud la revedere