•„Oamenilor din Dobrogea le-a trebuit o perioadă pentru a recunoaște avantajul de a avea o companie aeriană recunoscută internațional care opera de aici, dar avem încredere că, în timp, tot mai mulți oameni vor îmbrățișa ideea că pot călători oriunde în lume din Mihail Kogălniceanu, cu Turkish Airlines“.
•„Pentru moment, obiectivul nostru principal este să ne dezvoltăm echipa și personalul operațional, ca să putem crește frecvența zborurilor“.
•„Oamenii pot zbura către oricare dintre cele 302 destinații ale noastre, zburând prima dată către Istanbul, hubul Turkish Airlines”.
•„Ne dorim să depășim așteptările pasagerilor de fiecare dată și acest lucru e recunoscut mondial prin numărul de premii Skytrax pe care le-am primit de-a lungul anilor”.
•„Hotelurile sunt pline tot sezonul datorită atracțiilor oferite de Constanța, Mamaia și Delta Dunării, iar autoritățile nu sunt
motivate să promoveze aceste atracții în afara țării”.
ISE: Ce reprezintă Turkish Airlines în ansamblul transportului aerian mondial şi ce reprezintă această companie pentru Turcia şi pentru relaţiile Turciei cu lumea? Într-un top al celor mai importante companii aeriene de la nivel mondial, pe ce loc s-ar situa Turkish Airlines: din punct de vedere al numărului de destinații, al numărului de pasageri anual, al cifrei de afaceri?
Gunes Tanay: Turkish Airlines (TK) este compania aeriană națională a Turciei și, bineînțeles, pentru Turcia reprezintă o industrie cheie, una dintre cele mai de succes și prospere afaceri ale țării. Acest lucru, la rândul său, ajută lumea să rămână conectată: TK operează zboruri regulate în 302 destinații din Europa, Asia, Africa și America, fiind astfel a patra companie în lume ca și număr de destinații. Deservește mai multe destinații dintr-un singur aeroport decât orice altă companie aeriană din Europa. TK zboară către 120 de țări, deci, raportându-ne la acest lucru, discutăm despre sute de mii de pasageri. În ceea ce privește profitul anual, trebuie să luăm în calcul atât factori externi, cât și interni. Spre exemplu, în 2015, TK a înregistrat un profit net de 1.69 miliarde de dolari. Deși 2016 a fost un an mai dificil, suntem siguri că pe viitor vom raporta creșteri ale profitului.
ISE: De când sunteți în această funcție și cum ați ajuns să reprezentați Turkish Airlines la Constanța?
G.T.: În anul 2013 am fost desemnată să mă ocup de deschiderea Turkish Airlines Constanța, la Mihail Kogălniceanu. De atunci lucrez în această poziție.
ISE: Ce ştiaţi înainte despre Constanţa? Cum v-ați acomodat în Constanța, în România? Cum e orașul pentru dumneavoastră? Ce puncte slabe și puncte tari are Constanța în viziunea dumneavoastră?
G.T.: Știam despre Constanța că este un oraș la malul Mării Negre și că are un potențial turistic extraordinar. Nu a fost greu să mă adaptez la noul mediu deoarece am cunoscut mulți oameni extraordinari care au fost foarte primitori și m-au făcut să mă simt ca acasă. Au fost și destule provocări, dar, așa cum îi sfătuiesc mereu și pe colegii mei, m-am axat pe lucrurile pozitive și pot spune că orașul Constanța poate deveni un hub important, atât pentru turiștii români, cât și pentru cei străini, cu mai multă expunere decât cea pe care deja o are.
ISE: Care au fost obstacolele pe care le-ați întâmpinat când ați preluat conducerea agenției locale a Turkish Airlines? Cât de repede s-au obișnuit dobrogenii cu noile linii deschise de Turkish Airlines?
G.T.: A trebuit să o luăm de la zero în Constanța, am impus noi standarde operaționale pentru colegii noștri de la handlingul la sol, am făcut îmbunătățiri de structură, am oferit cursuri de formare profesională angajaților și a trebuit să coordonăm diferite aspecte ce țin de finanțe, marketing, administrație, doar ca să putem opera cu succes de pe Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu. A fost o provocare, dar în același timp o experiență interesantă și plină de satisfacții. Oamenilor din Dobrogea le-a trebuit o perioadă pentru a recunoaște avantajul de a avea o companie aeriană recunoscută internațional care opera de aici, dar avem încredere că, în timp, tot mai mulți oameni vor îmbrățișa ideea că pot călători oriunde în lume din Mihail Kogălniceanu, cu Turkish Airlines.
ISE: Aeroportul din Mihail Kogălniceanu are o istorie de jumătate de secol, fiind inaugurat de Nicolae Ceauşescu în eforturile lui de a dezvolta noile staţiuni de pe litoralul Mării Negre. La vremea aceea, în anii 1970-1980, aterizau şi decolau numeroase curse spre destinaţii europene. Cum vi se par facilităţile oferite astăzi de acest aeroport din punctul de vedere al infrastructurii? Ce şi-ar dori Turkish Airlines pe acest aeroport?
G.T.: Am dori să vedem aeroportul trecând la era automatizării și resurselor computerizate. Și infrastructura acestuia ar trebui îmbunătățită. Aeroportul are utilitățile necesare și obligatorii și, luând în considerare numărul redus al operatorilor aerieni care au zboruri de aici, înțeleg că sunt alți factori de luat în considerare înainte de modernizare. Însă o investiție majoră în această direcție ar fi foarte benefică și cred că ar face aeroportul mai popular atât pentru pasageri, cât și pentru operatorii aerieni.
ISE: Militarii americani spun simplu: MK. Când rostești Mihail Kogălniceanu automat te gândești la baza militară americană. Vecinătatea pușcașilor americani este pentru compania dumneavoastră un avantaj sau, dimpotrivă, un dezavantaj? Sunt pasagerii mai în siguranţă pe un aeroport pe care se află trupe americane, britanice, canadiene? Aţi avut anulări sau întârzieri de curse regulate din motive legate de manevre militare?
G.T.: Armata SUA este o entitate separată de partea comercială a aeroportului. Nu este nici un avantaj, nici un dezavantaj faptul că sunt aici. Nu am întâmpinat niciodată întreruperi ale operațiunilor datorate trupelor americane, nu interferează în niciun fel cu zborurile noastre.
ISE: Unde putem pleca de pe aeroportul din Mihail Kogălniceanu cu Turkish Airlines? Cât de important este acest birou pentru compania pe care o reprezentaţi?
G.T.: Oamenii pot zbura către oricare dintre cele 302 destinații ale noastre, zburând prima dată către Istanbul, hubul Turkish Airlines. Fiecare stație este importantă pentru companie, iar prezența noastră aici este justificată de numărul mare de turiști care vizitează Constanța în fiecare an și de potențialul acestei regiuni.
ISE: Ce facilități și avantaje oferă Turkish Airlines pasagerilor săi, spre deosebire de celelalte companii aeriene? De ce aș alege să călătoresc cu Turkish Airlines?
G.T.: Sunt multe produse și servicii pe care pasagerii le vor descoperi drept unice la Turkish Airlines și cea mai bună metodă de a le descoperi este să zbori cu noi. Câteva exemple ar fi: calitatea excepțională a serviciilor la bord, cateringul și entertainmentul din timpul zborului care te fac să îți dorești ca acesta să dureze mai mult de o oră, personalul de la bord care este prietenos, dedicat și primitor. Ne dorim să depășim așteptările pasagerilor de fiecare dată și acest lucru e recunoscut mondial prin numărul de premii Skytrax pe care le-am primit de-a lungul anilor. Dacă alegeți să zburați cu Turkish Airlines, nu vă veți dori să mai călătoriți cu o altă companie aeriană niciodată.
ISE: Câți turiști străini a adus Turkish Airlines în Constanța în sezonul estival 2017? Cu cât ajută cursele directe Turkish Airlines din Constanţa la dezvoltarea turismului din Turcia?
G.T.: Un număr semnificativ de turiști străini a vizitat Constanța anul acesta și preconizăm că numărul va crește în viitor. În Turcia, turismul este o industrie foarte bine dezvoltată și ne așteptăm ca prezența Turkish Airlines în Constanța să deschidă noi posibilități pentru ca oamenii să descopere magia și atracțiile Turciei.
ISE: Care sunt planurile de viitor ale Turkish Airlines în Constanța? V-ați propus o extindere a activității la Mihail Kogălniceanu, sau, dimpotrivă?
G.T.: Pentru moment, obiectivul nostru principal este să ne dezvoltăm echipa și personalul operațional, ca să putem crește frecvența zborurilor. Pentru moment, vom continua cu 4 zboruri pe săptămână, însă următorul nostru obiectiv este ca stația noastră să atragă mai mulți turiști și să fie mai cunoscută.
ISE: Constanța este un oraș-port important la Marea Neagră, cu o zonă de litoral generoasă și cu importante obiective turistice. De ce, totuși, Constanța nu se bucură de un număr mare de turiști străini care aleg să-și petreacă vacanțele aici? Cum vă explicați acest lucru? Puteţi aproxima numărul de turişti turci care au ajuns pe litoral sau în Delta Dunării după deschiderea curselor regulate Constanţa-Istanbul şi retur? E mult, e puţin?
G.T.: Există o explicație foarte simplă pentru acest lucru: atracțiile oferite de Constanța, stațiunea Mamaia și Delta Dunării atrag un număr mare de turiști români, hotelurile sunt pline tot sezonul, iar autoritățile nu sunt motivate să promoveze aceste atracții în afara țării. Aș fi foarte fericită dacă ar exista strategii de atragere a turiștilor turci care să își petreacă vacanța în România. Din moment ce nu există această expunere în afara țării, nu putem spune cu certitudine care e numărul turiștilor turci care vizitează Mamaia și Delta Dunării regulat.
ISE: Turkish Airlines este o verigă importantă în mecanismul turistic al Constanței. Din acest punct de vedere, există colaborări sau parteneriate cu autoritățile locale și județene?
G.T.: Categoric avem o rețea de parteneriate cu agențiile locale de turism și autoritățile din județ și încercăm mereu să găsim noi metode pentru a mări și diversifica colaborarea noastră cu reprezentanții locali.
ISE: După patru ani în Constanţa, cum şi-ar petrece o zi liberă, în oraş, Senyie Gunes Tanay? Pe unde s-ar plimba, unde şi-ar invita prietenii şi familia, cum şi-ar ocupa timpul în oraş sau în împrejurimi?
G.T.: După patru ani petrecuți în Constanța, cred că sunt foarte familiară atât cu punctele maxime de interes ale orașului, cât și cu atracțiile din împrejurimi. Mi-aș invita prietenii la o plimbare în centrul orașului, să vizităm centrul vechi și să petrecem câteva zile la plajă vara.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții:
Turcia este poate singura salvare ptr acest oras-Constanta, judet si as spune ca ptr toata Dobrogea.
Cetatenii turci ar trebui sa primeasca un firman prin care pot intra in oras fara viza.
Asa cum Vestul Romaniei isi regleaza economic aspiratiile cu Germania, si acest oras poate miza pe directia Est.
Turcia e una si cultura turca altceva, mult mai vast, la fel de intinsa ca si cultura latina in Europa.
E suficient sa numarati statele de limba turca si intelegeti cum trebuie salvat orasul .
Dar unde nu e cap vai de picioare !