În timp ce România vrea dezvoltarea reţelei de metrou, Comisia Europeană insistă pentru modernizarea şi mărirea portului Constanţa

Imagine din Portul Constanța

La 26 şi 27 martie 2019, la Bucureşti s-a desfăşurat Reuniunea informală a miniştrilor Transporturilor din Uniunea Europeană, sub preşedinţia ministrului Răzvan Cuc şi a comisarului european pentru Transporturi, Violeta Bulc (Slovenia).

Ceilalţi 27 de miniştri de resort ai UE au fost informaţi despre eforturile lui Răzvan Cuc, în mandatele guvernamentale, de a accesa şi implementa proiecte de infrastructură. Ministrul român al Transporturilor a susţinut că în 2017 (când a mai fost în guvern, înainte de a fi demis de prim-ministrul Mihai Tudose), au fost aprobate proiecte de 3 miliarde euro. „Pentru 2019, ne propunem să lansăm cel puţin tot de o sumă similară proiecte”.


Cu banii europeni şi japonezi, România vrea metrou


Ministrul Răzvan Cuc a informat plenul omologilor din UE şi pe comisarul european Violeta Bulc că proiectele pentru 2019 şi anii imediat următori vizează contruirea celor şase staţii de metrou de pe magistrala M6 (din Bucureşti), precum şi construirea şi darea în folosinţă a căii ferate care să facă legătura dintre Gara de Nord din Bucureşti şi Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” din Otopeni (aproape 20 de km).

Publicitate electorală
publicitate electorală
Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor

Proiectul care va lega cele două obiective majore pentru infrastructura Capitalei, gara şi aeroportul, este cofinanţat şi gestionat de Agenţia Japoneză de Cooperare Internaţională (JICA) şi a fost acceptat după ce, în ianuarie 2018, prim-ministrul Japoniei, Shinzo Abe, a fost în vizită oficială în România. Din păcate, atunci, prima deplasare oficială din istorie a unui şef de guvern de la Tokio la Bucureşti a avut o parte de ridicol şi de scandal diplomatic. În ziua programată pentru întrevederi oficiale, România nu mai avea prim ministru pentru că, în seara precedentă, Comitetul Executiv al PSD şi liderul partidului, Liviu Dragnea, au retras sprijinul politic pentru Mihai Tudose iar acesta a demisionat. Prim-ministrul japonez, Shinzo Abe, a trebuit să înlocuiască vizita la Palatul Victoria cu una la Muzeul Satului şi cu o întrevedere prelungită cu preşedintele Klaus Iohannis, la Palatul Cotroceni.

 „O să vedeţi anul acesta o mobilizare exemplară. Programele de finanţare europeană vor curge” a anunţat Răzvan Cuc la conferinţa de presă.

Ministrul român al Transporturilor s-a ferit, însă, să facă promisiuni legate de modernizarea căilor rutiere, construcţia de autostrăzi sau de modernizarea căilor ferate şi a infrastructurii feroviare.


Comisia Europeană doreşte dezvoltarea portului Constanţa şi a căilor navigabile interne


Comisarul european pentru Transporturi, Violeta Bulc, nu a fost de acord cu optimismul ministrului Cuc. „Nu aveţi drumuri bune, nu aveţi un sistem feroviar bun”, a concluzionat ea în faţa celor 28 de oficiali ai UE, referindu-se la infrastructura din România.

Dimpotrivă, ca alternativă la dezvoltarea infrastructurii din jurul Bucureştilor cu bani europeni, comisarul Violeta Bulc a propus modernizarea şi dezvoltarea căilor navigabile interne şi a portului Constanţa. Acesta din urmă, în viziunea comisarului european pentru Transporturi, Violeta Bulc, ar trebui să devină un punct nodal al comerţului european iar pentru Constanţa, în particular, ar trebui găsite „soluţii multimodale”.

În pledoaria sa pentru portul Constanţa, slovena Violeta Bulc a atras atenţia gazdelor din România şi a guvernului de la Bucureşti că „degeaba poţi să faci treabă foarte bună în România dacă nu poţi să exporţi în condiţii bune produsele la un preţ competitiv şi cu costuri logistice adecvate”. Demnitarul european a mai susţinut şi cauza comerţului pe Dunăre şi pe Canalul Dunăre-Marea Neagră, insistând pe lângă ministrul Răzvan Cuc că aceste căi navigabile interne „sunt foarte bine folosite în unele state membre, iar Dunărea este unul dintre fluviile cu mare potenţial”. De exemplu – a continuat replica titularului european pentru Transporturi – încărcătura a 400 de camioane poate fi transportată cu un singur transport maritim. În felul acesta se face un pas important şi în direcţia ecologizării mediului, şi anume al decarbonizării transporturilor.

Este pentru prima dată în mandatul de preşedinţie română a Consiliului UE când un comisar european susţine public cauza portului Constanţa în faţa membrilor guvernului de la Bucureşti şi a responsabililor de profil din Uniunea Europeană.

Ca să iasă din situaţia complet răsturnată a priorităţilor, ministrul român al Transporturilor, Răzvan Cuc, a asigurat pe cei 27 de omologi din Europa şi pe insistentul comisar european Bulc că Ministerul Transporturilor de la Bucureşti va lansa licitaţie pentru achiziţionarea unui sistem modern de drăgi pentru a face şi în regie proprie dragajul, nu doar de către companii terţe. După optimizarea adâncimilor va creşte volumul transportului de mărfuri pe cale navigabilă.

Cum comisarul european pentru Transporturi a susţinut îndărătnic cauza căilor fluviale şi maritime, şi cum nici Răzvan Cuc nu avea vreo autostradă sau cale ferată recent deschisă să o arate, compromisul s-a desfăşurat la Giurgiu, în şantierul naval. Acolo a fost lansată la apă nava de semnalizare „Concordia EU 2019”, construită în doar 14 luni, cu 3.350.000 euro, şi care va fi utilizată pe Dunărea maritimă românească.

Acest articol face parte din campania
”România conduce Uniunea Europeană”,
un demers Info Sud-Est în care urmărim și analizăm cele mai importante evenimente de pe agenda blocului comunitar, în perioada în care acesta va fi condus de autoritățile de la București.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții: