Pe 3 aprilie a.c., Radu Mazăre a fost trimis în judecată într-un nou dosar, fiind acuzat de procurorii DNA Constanța de săvârșirea a patru infracțiuni de abuz în serviciu.
Unul dintre capetele de acuzare face referire la vânzarea subevaluată a terenului aferent Palatului Reginei Maria din stațiunea Mamaia.
Ziarul Info Sud-Est a publicat în exclusivitate, în luna iulie 2014, două anchete jurnalistice care prezentau informații detaliate referitoare la vânzarea Palatului Regal (cunoscut drept Club ”Castel”) și a terenului aferent (1,5 hectare).
Prețul derizoriu (23 euro/mp, în anul 2004) în schimbul căruia Primăria Constanța a vândut terenul imens din centrul stațiunii, dar și contextul în care a fost efectuată tranzacția, au atras atenția procurorilor DNA Constanța care au deschis un nou dosar penal pe numele primarului suspendat al Constanței, iar ulterior, în urma efectuării cercetărilor penale, l-au trimis în judecată.
În rechizitoriul aferent acestei noi trimiteri în judecată, procurorii DNA Constanța cer, în premieră în dosarele din colecția Radu Mazăre, anularea contractelor de vânzare-cumpărare a terenurilor din centrul stațiunii Mamaia, vândute în 2004, respectiv 2007: terenul aferent Palatului Reginei Maria și terenurile aferente Complexului Cazino.
Cu privire la cererea procurorilor, foarte important de reținut este și faptul că atât Palatul Reginei Maria din Mamaia (monument istoric de categoria A), cât și terenul aferent acestuia (parte a zonei protejate), au fost vândute de SC MAMAIA SA, respectiv Primăria Constanța, fără înștiințarea Ministerului Culturii, ori a Direcției Județene de Cultură din Constanța, deci, implicit, fără avizul instituțiilor de cultură și fără exercitarea dreptului de preemțiune al statului. Și din acest motiv, cele două contracte de vânzare-cumpărare sunt lovite de nulitate, drept pentru care ziarul Info Sud-Est a demarat o campanie media de readucere a monumentului istoric, devenit astăzi o ruină, în patrimoniul statului.
Alături de primarul suspendat al Constanței au mai fost trimiși în judecată, în stare de libertate, Gina Sorina Moscu Hortolomei, SC Mehmetoglu, SC Bulevard SA și SC Millenium Global Development SA, acestea din urmă fiind acuzate de procurorii anticorupție de spălare de bani.
Șmecherii legislative și evaluări suspecte
În rechizitoriu, procurorii arată că aceeași firmă care a evaluat terenul aferent Palatului Reginei Maria din Mamaia a evaluat, în același an, la prețuri mult mai mari alte terenuri, situate în zone similare. Ba mai mult, aceeași firmă a evaluat, în aceeași perioadă, la prețuri de câteva ori mai mari chiar și terenuri care aveau caracteristici inferioare (dimensiune, zonă, posibilități de investiții, potențial de creștere a prețului etc) comparativ cu terenul din centrul stațiunii Mamaia.
„Astfel, terenuri cu suprafețe extrem de reduse, de ordinul câtorva zeci de metri pătrați, total improprii oricărei construcții, au fost evaluate la sume de câteva ori mai mari decât prețul la care a fost vândut un teren de aproximativ 1,5 ha situat în centrul geografic și comercial al stațiunii Mamaia, în imediata vecinătate a fostului Palat Regal, pe malul Mării Negre”, se arată în rechizitoriul procurorilor DNA Constanța.
Pe de altă parte, dincolo de invocarea raportului evaluatorului, reprezentanții Primăriei Constanța și-au argumentat decizia de a vinde terenul aferent monumentului istoric din Mamaia cu doar 23 de euro/mp (1,5 hectare în centrul stațiunii), prin invocarea unei șmecherii legislative, un subterfugiu care i-a folosit administrației locale în multe dintre tranzacțiile efectuate de-a lungul anilor:
„Conform clauzelor contractului de vânzare cumpărare, <<destinația terenului va putea fi schimbată cu acordul vânzătorului, în condițiile respectării de către proprietar a cerințelor legale referitoare la autorizare și avizare și sub rezerva plății către Municipiul Constanța a eventualei diferențe de preț, rezultată din raportul de reevaluare ce se va întocmi cu prilejul noii destinații a terenului>> (vol.23, fila 114, art.8) (…) Potrivit mențiunilor evaluatorului, în condițiile în care aceste prevederi aveau să se modifice, în contractele de vânzare cumpărare urma să se stipuleze că modificarea destinației terenului va atrage după sine și achitarea de către cumpărător (viitorul proprietar) a diferenței de valoare dintre valorea valoarea de piață a terenului de la data aprobării modificării și prețul de achiziție conform contractului de vânzare cumpărare (vol.29, filele 2, 133). Această justificare a prețurilor derizorii la care au fost vândute mai multe terenuri din stațiunea Mamaia nu reprezintă decât un subterfugiu complet artificial și lipsit de suport logic sau juridic menit exclusiv să permită înstrăinarea unor terenuri aparținând domeniului privat al orașului în dauna comunității și în beneficiul cumpărătorilor. Această concluzie se întemeiază pe împrejurarea că de la momentul realizării acordului de voință dintre vânzător și cumpărător, urmată de încheierea în formă autentică a contractului, se realiza, în sistemul Codului Civil anterior, în vigoare la data de 12.10.2004, și transferul proprietății”.
Procurorii au demontat însă ”acoperirea” contractuală și au explicat de ce chichița legislativă este inutil invocată în apărarea inculpaților:
”Prețul contractului de vânzare cumpărare trebuia să fie, potrivit Codului Civil anterior, determinat sau determinabil, el reprezentând un element esențial al contractului asupra căruia să se realizeze acordul de voință. Din acest motiv, inserarea în cuprinsul contractului de vânzare cumpărare a unei clauze de natura mențiunilor din raportul de evaluare, conform căreia în cazul în care în viitor cumpărătorul ar fi modificat destinația terenului el ar fi fost obligat să achite vânzătorului o diferență de preț, nedeterminată și nedeterminabilă la momentul contractării, este de natură să atragă nulitatea contractului de vânzare cumpărare deoarece nu se putea considera realizat acordul de voință cu privire la întinderea obligațiilor cumpărătorului. (…) În aceste condiții, aplicarea efectivă a acestei clauze contractuale ar fi fost în realitate imposibilă, cu atât mai mult cu cât ea nu acoperă situația în care valoarea terenului ar fi scăzut în viitor (caz în care cel puțin teoretic Primăria ar fi trebuit să achite cumpărătorului diferența de preț). Apoi, este neclar de ce o destinație precum cea de ,,spațiu verde, bazin, complex, parcare, loc de joacă”, pentru un imobil cu destinație comercială, situat pe plaja stațiunii Mamaia, în vecinătatea Mării Negre, era de natură să determine un preț redus al terenului. Dimpotrivă, de la momentul vânzării și până în prezent, în incinta Palatului Regal și pe terenul aferent au funcționat mai multe cluburi de lux, restaurante și alte unități de alimentație publică, precum și o piscină la care accesul se făcea contra cost, toate fiind susceptibile să producă beneficii importante pentru entitățile care le exploatau. În cauză a fost efectuată și o expertiză tehnică judiciară pentru stabilirea valorii reale de piață a terenului aferent Clubului (…). Pe această cale s-a stabilit că un metru pătrat din terenul respectiv valora, la data de 12.10.2004, 95 euro, în timp ce valoarea totală reală a imobilului era de 1.469.261 euro (vol.23, filele 237 – 254)”.
În ce privește latura civilă, procurorii DNA Constanța au notat faptul că, deși li s-a cerut, până la momentul întocmirii rechizitoriului, nici Primăria Constanța, nici Ministerul Finanțelor Publice nu au comunicat dacă se constituie sau nu parte civilă în cauză.
Pe de altă parte, tot în ceea ce privește latura civilă a cauzei, procurorii DNA Constanța au cerut anularea contractului de vânzare-cumpărare a terenului aferent Palatului Reginei Maria din stațiunea Mamaia, dar și anularea contractelor de vânzare-cumpărare aferente Complexului Cazino:
”În ceea ce privește latura civilă a cauzei mai trebuie precizat că instanța urmează să dispună anularea contractului de vânzare cumpărare autentificat sub nr. (…..)/12.10.2004 la BNP Asociați (…..) și restabilirea situației anterioare încheierii lui. (……) Totodată, se impune și anularea contractelor de vânzare cumpărare autentificate sub nr.(…..)/28.02.2007 și (…..)/31.05.2007 la BNP Asociați (…..) precum și restabilirea situației anterioare încheierii acestora. Și în aceste cazuri sunt deopotrivă valabile argumentele expuse mai sus cu privire la aplicabilitatea regulilor din Codul Civil anterior în materia nulităților și contractului de vânzare cumpărare, precum și a celor privind caracterul derizoriu al prețurilor de vânzare și de fraudarea legii comisă prin încheierea celor două contracte de vânzare cumpărare”, se arată în rechizitoriul întocmit de procurorii DNA Constanța.
RECHIZITORIU COMPLET AICI
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții:
Suna frumos , ceva identic si la fel am patit si eu cu curtea imobilului in care locuiesc , in aceeasi perioada , si tot conform unei initiative a domnului primar . Normal ar fi ca tot ce este furat prin fraude si spagi sa devina nul . Bravo DNA !! Sapati adanc , adanc , si poate intrati si in tainele portului Tomis , port ce a fost inchiriat pt cateva zeci de ani cu fabuloasa suma de 5000 de euro pe an !!!??? Cinci mii / an , ati citit bine !!!
Interesant articolul. Nu s-ar putea oare ca DNA ul sa ia la mana TOATE contractele pe care le-a semnat Mazare in ceea ce priveste terenurile vandute?? N-ar putea oare procurorii DNA sa verifice in ce conditii s-au vandut terenurile- spatii verzi din zona bd Lapusneanu, inclusiv parcul Tabacariei cu vestitul Mall al Raduleascai et Co???
As vrea sa vada ei cum Mazare a schimbat destinatia juridica a tuturor spatiilor verzi, din spatiu verde in teren viran. El a incalcat o groaza de legi privind distanta dintre imobile, privind interdictia de a construi un bloc cu 10 etaje intre doua blocuri cu 4 etaje, etc etc etc…Ar trebui toate aceste imobile, construite ilicit, cu incalcarea atator legi, sa fie toate daramate!!!! Ca sa nu mai vorbim de Mamaia, unde a construit blocuri pe nisip!!!!!
In sfarsit se face ordine! Dar de ce ati asteptat 11 ani sa-i cercetati?