Primăria Constanța anonimizează numele persoanelor care primesc autorizații de construcție invocând regulamentul GDPR/ Cum procedează alte mari orașe din România

Primăria Constanța nu va mai face publice numele persoanelor fizice cărora administrația locală le va elibera autorizații de construcție, invocând regulamentul european de protecție a datelor cu caracter personal.

Pe site-ul instituției, în dreptul numelor beneficiarilor care primesc autorizații de construcție apare mențiunea ”date cu caracter personal (persoană fizică)”, urmată de adresa unde are loc modificarea pentru care a fost necesară autorizația de construcție.

sursa foto: Site-ul Primăriei Constanța/ Captură foto

Primăria Constanța aplică anonimizarea numelor beneficiarilor doar pentru persoanele fizice, cele juridice fiind încă publice.

Publicitate electorală
publicitate electorală
sursa foto: Site-ul Primăriei Constanța/ Captură foto

Decizia de a anonimiza numele beneficiarilor persoane fizice de autorizațiile de construcție emise de primărie a fost luată pentru a alinia administrația constănțeană la regulamentul european privind protejarea datelor cu caracter personal (GDPR), susține Alin Vintilă, purtătorul de cuvânt al instituției.

Reprezentantul primăriei a făcut trimitere la un comunicat de presă transmis de Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal care face referire la o sesizare primită de instituția de supraveghere în urma unei investigații RISE Project.

Purtătorul de cuvânt susține că această schimbare este operată acum, deși regulamentul GDPR este în vigoare din luna mai 2018, pentru că primăria ”corectează toate problemele ignorate până acum”:

  • ”Pe site sunt publicate toate autorizațiile, doar că în cazul celor emise pentru persoane fizice nu mai apare numele. Însă poți să îl afli la adresa de pe panou. Problema era că pe site informația era disponibilă pentru un număr nedefinit de persoane. De ce acum? Pentru că administrația actuală se străduiește să corecteze toate problemele ignorate până acum”, a declarat Alin Vintilă pentru Info Sud-Est.

Cum procedează alte primării de municipii?

Într-un răspuns pentru Info Sud-Est, Primăria Cluj Napoca invocă același GDPR atunci când vine vorba de numele persoanelor fizice beneficiare ale autorizațiilor de construcție și nu publică numele acestora.

  • ”Autorizațiile de construire emise de către Primăria municipiului Cluj-Napoca sunt publicate pe site-ul primariaclujnapoca.ro, sectiunea Locuire/Autorizări constructii, cu respectarea legislației privind protectia datelor cu caracter personal. În conformitate cu Regulamentului General privind Protecţia Datelor, „date cu caracter personal” înseamnă orice informații privind o persoană fizică identificată sau identificabilă („persoana vizată”); o persoană fizică identificabilă este o persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în special prin referire la un element de identificare, cum ar fi un nume, un număr de identificare, date de localizare, un identificator online sau la unul sau mai multe elemente specifice, proprii identității sale fizice, fiziologice, genetice, psihice, economice, culturale sau sociale”, transmite biroul de presă al Primăriei Cluj Napoca.
sursa foto: Site-ul Primăriei Cluj Napoca/ Captură foto

Primăria Iași de asemenea nu publică numele persoanelor fizice, ci doar adresele unde urmează să aibă loc modificările pentru care sunt solicitate autorizațiile de construcție.

sursa foto: Site-ul Primăriei Iași/ Captură foto

Primăria Arad nu publică pe site-ul instituție nici numele persoanelor fizice, dar nici numele persoanelor juridice cărora le sunt eliberate autorizațiile de construcție.

sursa foto: Site-ul Primăriei Arad/ Captură foto

În schimb, Primăria Timișoara publică atât numele persoanelor fizice, cât și numele persoanelor juridice care obțin autorizații de construcție.

sursa foto: Site-ul Primăriei Timișoara/ Captură foto

Primăria Oradea publică, de asemenea, atât numele persoanelor fizice, cât și a celor juridice care solicită și obțin autorizații de construcție.

sursa foto: Site-ul Primăriei Oradea/ Captură foto

Primăria Sibiu publică la rândul său atât numele persoanelor fizice și juridice care solicită și obțin autorizații de construcție.

sursa foto: Site-ul Primăriei Sibiu/ Captură foto

Primăria Craiova publică, de asemenea, pe site-ul oficial numele persoanelor fizice și juridice care solicită asemenea documente.

sursa foto: Site-ul Primăriei Craiova/ Captură foto

Primăria Brașov publică la rândul său numele beneficiarilor de autorizații de construcție, fie că sunt persoane fizice sau juridice.

Primăria Tulcea publică, de asemenea, numele persoanelor fizice și juridice care beneficiază de autorizații de construcție emise de administrația publică locală.

sursa foto: Site-ul Primăriei Tulcea/ Captură foto

Context

Prevederile Regulamentului European privind Protecția Datelor (GDPR) sunt controversate și deseori aplicate în mod subiectiv. Nu de puține ori, instituțiile abuzează sau invocă pretextul GDPR pentru a bloca accesul la informații de interes public.

În cele mai multe cazuri, jurnaliștii sunt cei care folosesc cu precădere Legea 544/2001 pentru a solicita informații de interes public de la instituțiile statului.

Totodată, tot jurnaliștii sunt și cei cărora li se blochează cel mai des accesul la astfel de informații prin invocarea de către instituții a GDPR, deși, articolul 85 din GDPR include o excepție de la obligațiile legate de protecția datelor personale, supranumită „excepția jurnalistică”:

  • ”În jurnalism protecția datelor personale și dreptul la viață privată intră în dinamică cu libertatea de exprimare și acesul la informațiile de interes public. Uniunea Europeană a prevăzut necesitatea unui echilibru între prevederile GDPR, care au ca scop protecția datelor personale și nevoia jurnaliștilor de a prelucra date pentru a putea informa publicul”, notează rețeaua de presă PressHub.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții:

2 comments
  1. Si in cazul in care cineva obtine pe baza de PCR (pile, relatii cunostinte) autorizatie de constructie, incalcand normele admise, cum se intampla deseori in constanta, si imi ea soarele sau imi pericliteaza imobilul prin constructia pe care o incepe , eu cetatean ce sa fac sa astept sa aflu de la primaria numele beneficiarului ca sa il dau in judecata dupa 30 sau chiar 45 de zile dupa ce primesc raspunsul, rastimp in care imobilul a fost deja ridicat , sau locuinta mea a fost fisurata prin folosirea buldozerului. Consider ca este o incalcare la accesul liber spre informatia publica, nu solicit sa aflu cat il costa ridicarea imobilului, dar am dreptul ca vecin sa aflu cine construieste alaturi de mine si in cazul in care incalca normele impotriva cui sa ma indrept cu plangerea.

  2. Prostie fără margini!
    Nu știe nimeni din primării să explice de ce pe site e secret, iar pe panoul din stradă nu e secret.
    Deci “băieții răi” pot vedea adresa pe site, apoi se deranjează până la locul respectiv și văd numele beneficiarului acolo.
    Însă unii își ascund prostia sau incompetența (sau ambele) pe după prevederi legislative pe care nu le-au înțeles.

Comments are closed.