Primăriile asistate și lecția de socialism a Guvernului. Cu cât te zbați mai puțin, cu atât primești mai mult!

foto: www.media.rtv.net
foto: www.media.rtv.net
foto: www.media.rtv.net

De ani de zile, principala problemă a primăriilor a fost reprezentată de banii care veneau de la Consiliile Județene. În mod normal, cu câteva excepții, sumele colectate la bugetele locale, din surse proprii, puteau acoperi cheltuielile cu salarizarea personalului propriu, achitarea serviciilor (iluminat public, colectarea deșeurilor de pe domeniul public, consumabile, combustibil) și, pe ici pe colo, acordarea burselor școlare de merit.

Mai toată lumea, reprezentată aici de edilii locali, mergea cu mâna întinsă fie la județ, fie la Guvern dacă și numai dacă primarul avea aceeași coloratură politică cu puterea aflată la conducerea treburilor și asta doar dacă, prin urbea respectivă, se dorea a se face câte ceva pentru cetățeanul chemat, periodic, la urnele de vot. Oricum, deși existau și până acum criterii după care banii erau împărțiți, au fost destule cazuri în care primari care nu îndeplineau cerința apartenenței politice au primit mult mai puține fonduri decât cele determinate conform altgoritmului de calcul. UAT Babadag a fost, conform spuselor primarului Caraman, una dintre acestea.

Prin HG 14/2015 guvernul Ponta a încercat să reglementeze și să eli-mine, probabil, ingerințele de ordin politic în alocarea sumelor provenind din cotele defalcate. Dincolo de eliminarea consiliilor județene din traseul banilor stă, însă, realitatea anacronică, asumată ulterior, a modalității prin care s-au calculat sumele pe care fiecare unitate administrativ – teritorială urma să le primească.

Publicitate electorală
publicitate electorală

Fără a ne împotmoli în termeni de specialitate, asta înseamă că dacă în 2013, atunci când banii se dădeau în funcție de procentul încasărilor la bugetul local și de lipsa arieratelor (adică nu existau facturi neachitate mai vechi de trei luni), primarii se străduiau să aducă cât mai mulți bani în visteria proprie acum s-au trezit că…, din cauza hărniciei de atunci, nu vor mai primi nimic în 2015! Aberant, cei care au conceput HG 14 nu au înțeles un lucru: nu există încasări constante, de la an la an, pe care le face o primărie. Nici măcar sumele prove-nite din impozite și clădiri nu prezintă un grad de siguranță atât timp cât pot exista persoane fizice care să nu achite în cursul unui an sumele datorate bugetului local!

La fel de aberant este să introduci în calculul respectiv fondurile date chiar de guvern în 2013, iar în 2015 să nu faci o simplă scădere… Efectul? Municipiul Tulcea, orașul Babadag și comunele Baia, Casimcea, Cerna, Chilia Veche, Frecăței, Jurilovca, Mahmudia, Murighiol, Sarichioi, Smârdan, Somova, Topolog și Valea Nucarilor sunt localitățile ,,văduvite” de orice aport financiar de la guvern pentru anul 2015 pentru simplul motiv că edilii de acolo au muncit și au adus bani la bugetul local și, probabil, se descurcă și singuri! Dacă e să ne legăm de anomalii, conform celor publicate în Monitorul Oficial, des-coperim o alta, la nivelul județului Tulcea, prin faptul că însăși Consi-liul Județean, ca entitate, primește peste 55 de milioane de RON în timp ce alte 36 UAT se vor mulțumi cu 29.622.000 lei! Aici orașul Sulina este mai ,,bogat” cu 2.624.000 lei, Isaccea cu 2.252.000, iar Măcin (chiar dacă primarul a trecut la PSD în noiembrie prin celebra ordonanță a ,,traseiștilor”) se va mulțumi cu doar 70.000 lei.

Sunt și comune care au primit sume consistente: C.A. Rosetti, Carcaliu, Ceatalchioi, Grindu, Hamcearca, Horia, I.C. Brătianu, Izvoarele, Ostrov, Peceneaga, Slava Cercheză, Valea Teilor, toate cu peste 1 milion de lei fiecare. Alte primării au primit mult mai puțini bani decât scontau înainte de apariția hotărârii de guvern, Luncavița fiind cel mai cunoscut e-xemplu. Primarul Ștefan Ilie este extrem de nemulțumit de cei 103 mii lei primiți față de cele peste două milioane preconizate!

La Babadag primarul Georgian Caraman a dat publicității o scrisoare deschisă adresată locuitorilor orașului, în care acesta încearcă să explice comunității anomaliile financiare ale guvernului:

,,Stimați cetățeni, așa cum am mai spus și în alte ocazii, anul 2014 a fost un an extrem de dificil pentru administrația orașului. Speram ca 2015 să reprezinte o reintrare pe făgașul normal reprezentat de realizarea proiectelor pe care le avem pentru orașul nostru, proiecte ce se doreau transpuse într-o realitate care să corecteze dezinteresul cu care urbea a fost tratată de zeci de ani. Numai că, după ce Babadagului i s-au alocat sume de la bugetul central mult mai mici decât ar fi fost normal și legal (doar sub pretextul că nu sunt suficienți) și astfel 2014 a devenit sărac în realizări, iată că guvernul Ponta vine cu o hotărâre care stabilește niște criterii aiurea pentru alocarea banilor din sumele defalcate pentru anul 2015! Urmare a acestor prevederi UAT Babadag nu va primi nici măcar 1 leu și asta pentru că, în 2013, ne-am dat toată silința să strângem cât mai mulți bani la bugetul local, bani care au intrat în cheltuielile curente și realizarea și cofinanțarea de proiecte, etc. Ca să înțelegeți voi face un scurt istoric al criteriilor prin care, de-a lungul anilor s-au alocat bani din sumele defalcate. Inițial s-a mers pe criteriul suprafeței localității, normal comunele fiind favorizate dacă luăm și satele aparținătoare. Apoi s-a mers pe cât de mare era procentul sumelor încasate la bugetul local și pe cel de a nu exista facturi mai vechi de 3 luni neachitate. În anii respectivi am dat din colț în colț ca să ne încadrăm în criterii dar chiar și așa am fost evident defavorizați. Afirm, acum , că prevederile HG 14/2015 sunt greșite, am avut nenumărate discuții, personale sau prin intermediul asociațiilor orașelor, cu factori importanți de la Consiliul Județean, Ministerul de Finanțe, Ministerul de Interne sau secretariatul guvernului, trimițând și adrese scrise prin care am arătat că nu e normal să introduci la capitolul venituri certe sume care au provenit din sponsorizări, cele primite pe sumele defalcate sau din taxe și impozite diverse pentru ca mai apoi, în baza unei simple operațiuni de adunare să ajungi la concluzia că primăria respectivă nu va mai primi nici un ban! Dacă în 2013 am avut un buget local, construit din sumele de mai sus plus altele de aproximativ 6,2 de milioane lei, în 2014 am reușit să agonisim puțin peste 5,5 de milioane, pentru 2015, fără sumele venite de la județ sau guvern, previzionez doar 3 de milioane în condițiile în care nu se vor mai realiza nici parcuri foto – voltaice, nici alte construcții care să aducă bani măcar prin autorizațiile de construcție! Dacă luăm de bază cheltuieli lunare ale primăriei de 300 mii lei, însemnând salarii pentru aparatul administrativ, poliția locală, administrația piețelor, iluminat public, curățenia orașului, combustibil, consumabile, burse școlare, etc, rezultă că va trebui să găsesc modalități de reducere a cheltuielilor lunare cu cel puțin 6 mii lei. Nu mai spun că până în martie-aprilie nu știu de unde voi avea bani de salarii, măcar atunci se vor mai aduna ceva bani din impozitele pe teren și clădiri… În aceste condiții nici nu mai poate fi vorba de lucrări prin oraș! Chiar și cele aflate în lucru sunt în pericol, ce să mai vorbesc de cele aflate în diverse stadii de întocmire? Atât Centrul Cultural, ca reabilitare, cât și începerea construcției la blocurile ANL sunt puse sub semnul întrebării. Cum spuneam am avut mai multe discuții cu factori de decizie. Toată lumea e de acord că s-a greșit dar…, nu se mai poate face nimic cel puțin până în luna iulie, la rectificare, însă nici atunci lucrurile nu sunt clare și certe și nu pot băga mâna-n foc că Babadagul va primi ceva bani! Voi prezenta în perioada imediat următoare TOATE proiectele pe care la avem pe masa de lucru și asta pentru că doresc ca toată lumea să înțeleagă că vina nu ne aparține ci vine din partea unora care ne-au promis marea cu sarea, aici la noi, iar apoi ne-au uitat cu desăvârșire! Să mă ierte Dumnezeu, dar Babadagul are nevoie de mult mai mult decât o statuie! Iar, până la urmă eu cred că orice HG se poate amenda printr-o ordonanță de urgență cu condiția ca cineva să dorească îndreptarea unor anacronisme! Asta este, din nefericire, situația la această oră, suntem legați de mâini și de picioare și trași pe linie moartă. Eu personal voi informa periodic cetățenii orașului despre toate acestea și nu mă voi mai feri să spun din vina cui nu reușim să ieșim din amorțeală”, a conchis primarul Georgian Caraman, în scrisoarea adresată băbăienilor.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții: