Să fiţi bineveniţi pe şantierele Mării Negre! Scurtă excursie pe litoral înaintea distracţiei de 1 mai

Vacanța Sărbătorilor de Paște a trecut grabnic, iar minivacanța de 1 mai dă năvală. Fără ca grătarele să apuce să se răcească iar berea să devină caldă, românii se văd nevoiți, prin tradiție, să scoată instrumentele din dotare pentru un 1 mai reușit. Iar șirul de sărbători și momente de tihnă nu se oprește aici, Parlamentul României adoptând, în urmă cu o săptămână, propunerea legislativă privind proclamarea zilei de 10 Mai sărbătoare națională, cu tot arsenalul de manifestări în cinstea acestui eveniment, organizate de autoritățile locale.

Revenind la minivacanța de 1 și 2 mai, moment de sărbătoare creat și înrădăcinat de propaganda comunistă, aceste zile de vacanță se anunță pline de turiști pe litoralul românesc, cel puțin din perspectiva și din anunțurile realizate de mai marii cârmuitori ai turismului județului Constanța. Hotelierii anunţă cifre record, ca în fiecare an, iar autorităţile se pregătesc febril pentru întâmpinarea lor. Spre exemplu, din prima zi a lunii mai se vor desfiinţa clasicile cozi de la punctele de taxare de pe podul de peste Dunăre şi, tot de atunci, va fi impozitat, separat, şi bacşişul.

Mulți sau puțini, cu siguranță turiștii vor fi prezenți în stațiunile de pe litoralul românesc. Prognozele meteo nu sunt tocmai favorabile iar patronatele din domeniu anunţă, ca în fiecare an, un asalt spre Mamaia, Vama Veche şi Costineşti.

Publicitate electorală
publicitate electorală

Însă cum se pregătesc și cum își așteaptă aceste stațiuni oaspeții la momentul îndelung așteptat, în special de tinerii dornici de distracție?

1 Mai, examenul înaintea sezonului estival

Zilele libere de 1 și 2 mai reprezintă mereu un examen pentru stațiunile de pe litoralul românesc înaintea deschiderii efective a sezonului estival, ce are loc undeva la sfârșitul lunii iunie.

Iar mulți ani la rând acest examen a fost picat.

Fiindcă nu există o obișnuință ca românii să își petreacă sărbătorile de Paște pe litoralul românesc, așa cum se întâmplă în stațiunile vecinilor bulgari, minivacanța de 1 mai găsește toată infrastructura turistică din stațiunile constănțene într-o proces greoi de dezmorțire. După aproape un an de inactivitate, perfecțiunea serviciilor turistice din prima zi a lunii mai poate fi catalogată ca o dorință utopică.

Terasele abia de acum încolo se apucă să dea cu var, să vopsească, să aranjeze mobilierul sau să spele geamurile. Mirosurile stătute peste an sunt scoase cu greu din hoteluri, lucrările administrațiilor locale încă își fac simțită prezența, iar personalul muncitor de pe litoral este în grabă adunat, pentru două nopți în care se pot face ceva bani.

Mamaia, în lucrări perpetue

Deși anul trecut, în perioada minivacanței de 1 mai, stațiunea Mamaia se afla într-o situație mult mai catastrofală decât în acest an, în ceea ce privește confortul asigurat turiștilor, administrația locală avea un alibi foarte convingător: promenada din stațiune se afla în plin proces de reabilitare. De înțeles, de acceptat, însă, cu o manageriere mai bună a situației, cu siguranță lucrurile puteau sta altfel.

Anul acesta, în schimb, într-un moment în care proiectul de reabilitare al promenadei ar fi trebuit să fie finalizat (deși din punct de vedere legal termenul final este 17 iunie, normal ar fi trebuit terminat, în vederea începerii sezonului), încă există un mare disconfort creat de „noile“ lucrări din stațiune. Pe bune bucăți din promenadă există gropi adânci, proaspăt săpate în pavajul proaspăt finalizat, care încurcă traficul pietonal într-un mod vizibil. Mai mult decât atât, de-a lungul stațiunii există lucrări la mobilierul stradal nefinalizate, zone nefinisate, tablouri electrice abandonate pe plajă și cabluri ce ies din pământ și se opresc undeva la un metru înălțime față de sol.

O plimbare pe faleza reabilitată este, acum, un fel de sport extrem. Gropile succesive nu sunt împrejmuite sau semnalate iar multe dintre ele se află între marcajele care anunţă pista pentru biciclişti. Piaţetele de la Perla şi Cazino sunt în plin şantier. Lângă Teatrul de vară, ruinat şi abandonat, se construieşte o scenă pentru spectacole în aer liber, în care vor defila, cel mai probabil, tot felul de fete anonime în aproape toate profesiile, spre încântarea turiştilor de peste vară. Vechea clădire a Cazinoului pare abandonată şi este înconjurată de resturi de construcţii demolate, de moloz, piatră, lemn, gresie şi faianţă rămase din citadelele distracţiei din anii trecuţi. Nu este foarte clar dacă monumentul istoric a intrat în reabilitare, aşa cum trebuia să se întâmple de mult, sau dacă intervenţia Justiţiei la adresa conducerii administraţiei locale a gonit şi evacuat locurile cu pricina. Un hotel din cărămidă roşie s-a ridicat în faţa Cazinoului: acum nişte ani era o simplă prăvălie în care se vindeau papuci şi rochii ieftine de plajă. Cerinţele nesăbuite ale turismului estival au dus la aprobări pentru construirea unei clădiri care pare mai înaltă decât orice altceva din zona care ar trebui protejată cu grijă.

Din grijă pentru cultură, administraţia locală a Constanţei a prevăzut, pentru acest sezon estival, în jur de două milioane de euro pentru spectacolele din Mamaia. Banii aceştia vor fi distribuiţi, cum se cuvine, protagonistelor de la Fashion TV (care are deja o cazemată ridicată în faţa Cazinoului) şi tuturor trupelor artistice din cluburi şi din aer liber. Probabil de 1 mai o primă parte din această sumă va fi deja avansată pentru distrarea tinerilor cu aşteptări.

Iar dacă promenada stațiunii Mamaia încă poate face probleme unui turist ce plătește bani grei pentru a petrece un week-end aici, plaja este presărată, din loc în loc, de mormane de pietroaie, pe care nimeni nu și le asumă și care trebuiau demult degajate, după cum a anunțat ministrul Mediului, într-o vizită desfășurată la Constanța. Autobasculante, excavatoare, macarale completează peisajul marin al plajelor Mamaiei, în special în partea ei sudică.

Nici accesul către stațiunea Mamaia, din partea de nord a județului, nu arată deloc bine. Drumul Năvodari-Constanța se află în continuare în plin proces de reabilitare, problemele apărute între primăria Năvodari și firma care se ocupă de această lucrare făcând ca anul acesta accesul în stațiunea Mamaia să se facă mult mai greu decât în ceilalți ani. Este ridicol că în acest stat nu există o autoritate care să constate că, pe mijlocul şoselei, au rămas plantaţi stâlpii de electricitate şi că nu există rezolvări rapide la o situaţie intolerabilă. Evident, însă, contractul este contract şi trebuie respectat.

Eforie, pericol de prăbușire

La mai puţin de 20 de kilometri mai la sud, stațiunea Eforie nu a ocupat niciodată un loc fruntaș printre locațiile căutate de turiști în minivacanța de 1 mai. Liniștea din această stațiune, cu doar câteva zile înainte de această perioadă, oglindește dezinteresul agenților economici pentru week-end-ul ce va urma.

Chiar și așa, Eforie Nord nu poate spune că este pregătită pentru a primi în condiții decente turiști. O parte a falezei, cuprinsă între Acapulco şi Belona, s-a prăbușit, iar riscul ca alunecările de teren să continue și în prezența turiștilor sunt foarte mari. Practic, acolo nici nu te poţi plimba, nici nu poţi face plajă în acest moment. Sau, dacă accepţi riscurile nedeclarate ale unui parc de aventuri, poţi încerca. Malul mării este ocupat de camioane şi excavatoare, care completează cu piatră şi nisip porţiunea de plajă acoperită de apă iar promenada este închisă, riscurile unei aventuri pe acolo fiind destul de mari. Din fericire, cele mai multe dintre spaţiile pentru distracţie din această staţiune nu sunt pe malul mării, aşa încât pentru două-trei zile te poţi simţi bine oricum.
Nici drumul principal de acces la infrastructura turistică nu arată mai bine. Se circulă pe un singur sens, cealaltă porțiune de drum fiind închisă din cauza unor lucrări la infrastructură.

Costinești, stațiunea tineretului

Mergând și mai la sud, găsim Costineștiul, locul recunoscut ca fiind stațiunea tineretului. Mereu plină de 1 mai, stațiunea constănțeană este neschimbată de mai bine de câteva decenii. Deși toți se îmbulzesc aici la început de mai, locația nu surprinde cu nimic de la an la an. Lipsa de pretenţii a celor care aleg această localitate se vede cu ochiul liber: construcţii prost finalizate, din materiale ieftine, fără nicio alternativă la regimul de hrană, băutură şi dormitor. Evident, şi aici va fi multă distracţie pentru că nu e mare efort pentru comercianţi să comande bere şi să dezgheţe hamsiile puse bine la păstrat pentru deschiderea sezonului estival.

Lanțul de stațiuni din Sud: Olimp, Neptun, Jupiter, Cap Aurora, Venus, Saturn

Salba de stațiuni ce șerpuiește frumos de-a lungul litoralului sudic al României își așteaptă, de asemenea, turiștii. Însă, paradoxal, deși este o zonă care se remarcă prin generozitatea spațiilor verzi și printr-un peisaj încă nesufocat de clădiri lipite una de cealaltă, ele nu reprezintă un punct de atracţie pentru litoralul românesc, ci mai degrabă un loc care nu are lipici la turiști, nici la început de mai, nici în perioada sezonului estival. Profilul celui care alege de 1 mai distracţia nu se potriveşte cu ceea ce se găseşte aici. La o privire atentă, nu poţi să nu remarci tristeţea blocurilor-hotel, rămase încremenite în timp, vreme de aproape patru decenii, fără reabilitări sau modernizări. Cap Aurora este un fel de campioană la acest capitol, devenind astăzi un decor perfect pentru orice scenariu care îşi propune să reconstituie, fără costuri, atmosfera sezoanelor estivale din timpul lui Nicolae Ceauşescu.

La 2 Mai de 2 mai

Când vii dinspre spiritul care bântuie arhitectura şi modul de viaţă al satului Vama Veche, 2 Mai pare deja o localitate. E drept, cu mult mai puţină distracţie decât în vecina ei sudică dar, oricum, cu mai multă canalizare, cu case mai durabile în timp, cu ceva spaţii deschise spre mare şi drumurile de acces, mai preocupată de faţade. Nu este foarte clar cum poţi ajunge pe plaja din 2 Mai fără un dram de speranţă sau mai mult curaj. Porţiunea de nisip, din ce în ce mai îngustă pe an ce trece, este delimitată de un singur drum de acces, din pământ, cale care a suferit destule vicisitudini peste iarnă. O porţiune s-a prăbuşit şi, dacă traficul de maşini se va intensifica, veţi citi cu mirare cum niscaiva autoturisme de Bucureşti au aterizat direct pe plajă, sub un munte de pământ şi nisip. Nu ştim dacă peste temerarii aflaţi lângă mare sau nu. Evident, autorităţi locale şi naţionale vor explica doct cum este cu fondurile, ce nu s-a făcut de decenii şi ce se va întâmpla fericit în viitor. Prezumţia noastră este că veţi dezbate aceste ştiri exact în toiul distracţiei la maxim, undeva pe la începutul lunii august.

Este inexplicabil cum nimeni din administraţie nu închide acea cale de acces şi de ce nu se iau măsuri urgente, măcar acum, pentru consolidarea malului. Acel drum de pământ nu este folosit doar de turişti ci este şi acces pentru două enorme localuri aflate la capătul fâşiei de nisip. Acolo unde, laolaltă, pe un perimetru de nici 50 de metri, găseşti cabane mucegăite din lemn, terase pentru bere şi peşte, toalete ecologice, loc inutil de joacă pentru copii, imense pubele pentru gunoi şi, evident, o parcare.

Vama Veche, Calcutta de România

„Spunem 1 mai, spunem Vama Veche“. Este un clișeu folosit de mulți iubitori de libertate, mare, soare și lipsiți de inhibiții.

La o scurtă plimbare prin această stațiune de la granița cu Bulgaria, ce nu îți ia mai mult de 20 de minute, poți observa mari derapaje în procesul de dezvoltare a sa.

Pe fondul lipsei unei viziuni clare în ceea ce privește publicul iubitor de Vama Veche și a unor reguli stricte arhitecturale, an de an, în această stațiune se crează o fractură din ce în ce mai vizibilă între ceea ce înseamnă spiritul vamaiot și noile tendințe în materie de cârciumi, restaurante și hoteluri. Clădirile noi, îmbrăcate în sticlă, cu scaune moderne și opulente, înălțate lângă vechile construcții din materiale reciclate, de obicei lemn și stuf, crează un peisaj nedefinit, ce nu îți lasă libertatea să alegi nimic și te face să te simți stingher indiferent ce ai alege.

Mai mult, descrierea multora dintre ceea ce vamaioții numesc cârciumi poate aduce în prim plan cuvinte ce ar putea jigni, însă nu vorbim de alegere, ci de limitele bunului simț și al decenței. Publicul iubitor de distracţie care alege acest sat nu are pretenţii turistice, altele decât cele legate de băutură ieftină, mâncare destul de discutabilă, substanţe interzise şi sex nelimitat. Este şi motivul pentru care gazdele, amabile şi bune cunoscătoare în ale problemei, nici nu se obosesc prea mult să investească în trăinicia afacerii. Câteva grajduri din lemn, ce vor fi din prima noapte localuri de succes, alternate cu cabane montane din BCA şi lemn, nefinistate (nici nu e cazul), filiale ale unor cluburi de succes din Bucureşti şi Constanţa, toate domină ceea ce în mod firesc s-ar numi faleză. Nu, nu e chiar o faleză în Vama Veche: spiritul ei a construit un drum modest, din pământ şi nisip, niciodată curăţat de murdărie, pe care tronează terasele cunoscute şi pe care sunt scoase tot ceea ce pare trebuincios conturării unei imagini (lemne de şură, mobilier, schiuri uzate, toalete dezmembrate din clădiri mai vechi, lăzi, ceva gunoi menajer). Oameni fericiţi şi împliniţi de acest vis al satului, umblă desculţi şi relaxaţi, ameţiţi de mirosul brizei şi al miasmelor paralele.

Dacă ai chef, în Vama Veche găsiţi, acum, şi un loc de relaxare, un fel de parc. Poţi ajunge acolo şi pe un drum pietruit, care la prima vedere ar putea fi şi o pistă de biciclişti. E drept, absolut inutil pentru că nu există biciclişti în Vama Veche şi nimănui nu îi trece prin cap să se plimbe transfrontalier, spre Bulgaria, dintr-un loc al distracţiei infinite. Pe un mic islaz săpat recent, fără vegetaţie pentru distracţia de 1 mai, exact pe malul mării, cineva a plantat nişte bănci de marmură, cum le ştiţi pe acelea din cimitirele mai pretenţioase. Nu e un loc de odihnă veşnică deşi aşa ar părea la prima vedere. Nu înţelegi prea bine de ce, dacă a fost loc de marmură, scările de acces pe plajă, dinspre acest paradis, sunt de tablă şi lemn. Spaţiul acesta este bine îngrădit, nu are nici poteci şi nici arbori. Cei care au făcut investiţia au uitat că vara este soare, de cele mai multe ori, şi că Vama Veche este o fantomă în anotimpurile în care nu ai nevoie de umbră.

Un scurt exemplu ce are menirea să conchidă prezentarea stațiunii Vama Veche, în așteptarea turiștilor pentru minivacanța de 1 mai, este imaginea unei clădiri construite pe plajă, din BCA și cimentuită pe exterior, pe a cărei pereți este scris, însoțit de o săgeată, cu un font imens: WC. Poate pentru că în Vama Veche astfel de locuri le găsești foarte rar și sunt la mare preț?

Distracție plăcută de 1 Mai!

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții:

1 comments
  1. Deci la Costinesti nu sunt probleme 🙂 Si oricum nu e sezon de 1 Mai … Mori de frig ! Acum un an nu stiam daca sunt la Costinesti sau la Moeciu !

Comments are closed.