Săptămâna și greva în România: A venit rândul angajaților primăriilor din mediul rural să protesteze, conform unui mesaj intern care circulă între salariații primăriilor din comune și care a fost consultat de G4Media. Peste 11.000 de salariați din 800 de comune cer măriri salariale, conform surselor G4Media.
Aceștia ar urma să meargă săptămâna viitoare, în București, pentru a pregăti acțiunea de protest, iar în 25 ianuarie vor depune la Guvern dosarul cu notificarea grevei generale, pentru 5 februarie, prima zi de grevă a angajațiilor din primăriile din mediul rural.
Angajații cer, printre altele, ”eliminarea discriminării salarizării între administrația locală reprezentantă de primar și viceprimar și tot restul bugetarilor, adoptarea noii legi a salarizării și preluarea integrală la bugetul de stat a celor 62.000 de asistenți personali”.
Context
În aprilie 2023, Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) și mai multe organizații patronale cu sute de membri au cerut autorităților reorganizarea teritorial-administrativă a țării pentru reducerea aparatului birocratic. Principalele măsuri cerute erau:
- reducerea de la 41 (plus București) la 15 a numărului de județe;
- redefinirea noţiunii de comună ca localitate cu cel puţin 5.000 de locuitori;
- redefinirea noțiunii de oraș ca localitate cu cel puțin 10.000 de locuitori;
- toate instituțiile publice deconcentrate trebuie să fie regrupate sub această nouă formă administrativă.
Pe baza acestor proiecții, G4Media a analizat cele 3189 de unități administrativ-teritoriale din România în funcție de locuitori și le-am încadrat în proiecția regionalizării propusă de mediul de afaceri. Din cele 318 orașe din România, doar 170 au mai mult de 10.000 de locuitori (53,50%), în timp ce din cele 2862 de comune, doar 12,40% se încadrează între 5.000 și 10.000 de locuitori.
Jurnalistul Cristian Pantazi a arătat într-un editorial pentru G4Media de ce este importantă reorganizarea administrativă a țării, dar și de ce este imposibilă, cel puțin până în anul 2024: lasă fără clienți marile partide de sistem și ar spulbera baronii locali.
- Județe fără nicio comună cu peste 5.000 de locuitori
Trei județe din România nu au nicio comună cu mai mult de 5.000 de locuitori: Caraș-Severin, Hunedoara și Olt. În cazul în care regionalizarea propusă ar avea loc mâine, niciuna dintre comunele celor trei județe nu ar mai exista în forma actuală și ar trebui să se comaseze cu alte localități. De precizat este faptul că Olt este județul cu numărul cel mai mare de comune din România: 104.
- Județe unde statutul de oraș l-ar păstra doar municipiul-reședință
Tulcea, Brăila și Mehedinți sunt județele care, în cazul unei restructurări, ar rămâne cu un singur oraș, acela fiind municipiul-reședință. În Tulcea și Mehedinți sunt în acest moment câte cinci orașe, iar în Brăila patru.
- Comune care ar deveni orașe
45 de comune din țară ar deveni, în schimb, orașe, depășind pragul de 10.000 de locuitori. Cele mai multe sunt în Ilfov – 10 și Iași – 6. De asemenea, județele Timiș, Prahova, Constanța, Cluj și Argeș au câte trei astfel de comune, în general cele dezvoltate în zonele metropolitane.
- Orașe care n-ar deveni nici măcar comune
În acest moment, în România sunt 38 de orașe care nu mai au nici măcar 5.000 de locuitori, un prag propus de mediul de afaceri pentru a putea avea statutul de comună. Cel mai mic, cu doar 1372 de locuitori, este Băile Tușnad, în Harghita, iar cele mai multe astfel de orașe se află în Vâlcea, nu mai puțin de cinci. Câte trei orașe sub 5.000 de locuitori se află și în Sibiu și Maramureș.
- În Alba orașele care ar deveni direct comune sunt: Abrud, Baia de Arieș;
- În Bacău: Slănic Moldova;
- În Bihor: Nucet, Vașcău;
- În Botoșani: Bucecea;
- În Brașov: Predeal, Rupea;
- În Brăila: Făurei, Caraș-Severin, Băile Herculane;
- În Constanța: Negru Vodă;
- În Dolj: Bechet;
- În Galați: Berești;
- În Gorj: Țicleni;
- În Harghita: Băile Tușnad, Borsec;
- În Hunedoara: Aninoasa;
- În Ialomița: Căzăneși, Fierbinți Târg;
- În Maramureș: Cavnic, Dragomirești, Săliștea de Sus;
- În Mehedinți: Baia de Aramă;
- În Mureș: Sângiorgiu de Pădure;
- În Prahova: Azuga, Slănic;
- În Sibiu: Copșa Mică, Miercurea Sibiului, Ocna Sibiului;
- În Suceava: Milișăuți, Solca;
- În Tulcea: Isaccea, Sulina;
- În Vâlcea: Băile Govora, Băile Olănești, Bălcești, Berbești, Ocnele Mari;
Actuala împărțire a teritoriului, extrem de fragmentată, datează încă din 1968 și este considerată de experți una din cauzele decalajelor de dezvoltare și lipsei de infrastructură. Președintele Iohannis a enunțat și el în anii precedenți nevoia unei reforme teritoriale, dar până în acest moment nu există nici o inițiativă guvernamentală sau parlamentară în acest sens.
Actuala organizare a administrației centrale, cu structuri (inspectorate, direcții etc.) în fiecare din cele 41 de județe, plus sectoarele Bucureștiului, e criticată constant pentru lipsa de eficiență și pentru menținerea unui aparat birocratic stufos, cu costuri uriașe pentru stat.
România a fost supusă unui proces de ”urbanizare” mai mult pe hârtie, începând cu 2004, înainte de aderarea la Uniunea Europeană, una dintre condițiile de aderare fiind creșterea gradului de urbanizare al țării. Chiar și după urbanizarea cu pixul, România ocupa în continuare, în 2007, ultimul loc în Uniunea Europeană din acest punct de vedere: cu un grad de urbanizare de 54,9%, țara noastră era întrecută până și de Bulgaria.
Pe vremea când Camera Deputaților era condusă de Valer Dorneanu și Senatul de Doru Ioan Tărăcilă, Parlamentul a trimis spre promulgare Legea 83, în 5 aprilie 2004. Articolul 1 spunea că ”se aprobă declararea ca oraşe a unor comune” chiar dacă, în realitate, comunele nu arătau deloc asemenea unor orașe.
În locul investițiilor masive și rapide în localitățile rurale pentru ca ele să fie relativ ”ridicate” la rangul de oraș, Guvernul Năstase, prin ministrul Administrației Octav Cozmîncă, a hotărât transformarea lor din pix, din birourile de la Palatul Victoria.
La fel s-a întâmplat cu zeci de sate care au fost transformate, peste noapte, în comune. În total, când au tras linie după perioada 2003-2004, Guvernul Năstase avea pe hârtie 40 de orașe și 221 de comune noi, deși cele mai multe dintre ele nu îndeplineau condiții minime cum ar fi sistem de canalizare, de iluminat public și sistem de alimentare cu apă, străzi asfaltate sau toaletă în interiorul casei.
Cele mai multe comune transformate în orașe, în 2004, au fost în județele Suceava, Maramureș și Timiș. În total, era vorba de 27 de comunități rurale din județele Arad (1), Argeş (1), Constanţa (1), Dolj (2), Gorj (2), Ialomiţa (2), Maramureş (4), Olt (1), Satu Mare (1), Sibiu (1), Suceava (8) şi Timiş (3).
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: