Unde este „exilat“ bustul furat al lui Ovidiu?
Ceea ce știm sigur este că statuia „Bustul lui Ovidiu“ din fața hotelului cu același nume, din stațiunea Mamaia, se află în Lista Monumentelor Istorice, publicată în Monitorul Oficial al României din 2010, la poziția 667. Această operă de artă de for public, realizată de sculptorul Cornel Medrea, în anul 1958, este considerată monument istoric de categoria B, protejat prin Legea nr. 422 din 18 iulie 2001, privind protejarea monumentelor istorice.
Ceea ce putem observa și mai clar este soclul gol din fața hotelului Ovidiu din Mamaia, bustul lui Ovidiu fiind furat, de ceva vreme, în condiții și circumstanțe necunoscute nici până în prezent.
Și mai avem ceva. Un exemplar al acestei statui, realizat pe la începutul anilor 2000, pe care îl putem vedea în fața Centrului Cultural din orașul Ovidiu, și alte două exemplare ale aceleiași statui, ce pot fi admirate în holul Liceului „Ovidius“ din Constanța, respectiv în sala „Ovidius“ din Muzeul de Istorie Națională și Arhelogie Constanța.
Aceasta este introducerea „romanului polițist“, pe care l-am creionat în jurul misteriosului furt al statuii din fața hotelului Ovidiu, subiect care nu a atras priviri timp de aproape un deceniu. Din păcate, personajele și declarațiile contradictorii prezentate în rândurile ce urmează nu reprezintă scenariul unui roman de acțiune, ci oglindesc halucinanta realitate a vieții culturale constănțene.Pentru a afla adevărul despre furtul bustului lui Ovidiu am vorbit, pe rând, cu oameni importanți pentru cultura din Constanța, care vor reprezenta personajele cheie ale romanului nostru polițist, declarațiile acestora fiind foarte importante în elucidarea cazului desprins parcă din cărțile Agathei Christie. Aceștia sunt:
– Florența Marinescu –
– director al Direcției Județene de Cultură din Constanța în perioada 2001-20005, în prezent profesoară la Facultatea de Arte din cadrul Universității „Ovidius“ din Constanța;
– Gabriel Custurea –
– directorul Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța;
– Gheorghe Haleț –
– Președintele Comisiei de Cultură din cadrul CJC, în perioada 2000-2004;
– Traian Cliante –
– cercetător în cadrul Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța și soțul Florenței Marinescu;
– Laura Tudosie –
– consultant arhitectură în cadrul Direcției Județene de Cultură din Constanța;
– Romeo Stan –
– director al Centrului Cultural al orașului Ovidiu.
În încercarea noastră de aflarea adevărului am mai avut la dispoziție două elemente:
– Lista Monumentelor Istorice publicată în Monitorul Oficial al României din 2010;
– O postare de pe pagina oficială de facebook a hotelului Ovidiu din Mamaia, cu titlul „O poveste tristă“: „Bustul lui Ovidiu era amplasat pe faleză, în fața hotelului, soclul gol îl puteți vedea în continuare. Bustul a fost furat într-o noapte. Partea bună a lucrurilor este că l-am găsit, cam la o lună după semnalarea furtului. Bustul poate fi văzut în localitatea Ovidiu din județul Constanța în fața Primăriei. S-a încercat recuperarea lui pe mai multe căi LEGALE, eforturile au fost însă în zadar.“
Necunoscând date exacte despre momentul dispariției statuii, despre cei răspunzători de acest furt și nici despre instituțiile de resort care ar fi trebuit să se implice în acest caz, am lansat patru ipoteze, pe care am încercat să le probăm cu ajutorul declarațiilor făcute de personajele romanului nostru.
IPOTEZA 1: BUSTUL LUI OVIDIU (ORIGINALUL) NU A EXISTAT NICIODATĂ ÎN FAȚA HOTELULUI OVIDIU
Florența Marinescu, care a declarat că nu știe nimic despre această statuie, împreună cu soțul acesteia, Traian Cliante, care a afirmat că bustul lui Ovidiu din Mamaia nu a existat niciodată, confirmă prima noastră ipoteză. Însă aceasta nu stă în picioare în fața următoarelor declarații:
Stan Romeo – „Copia din orașul Ovidiu a fost făcută după modelul bustului ce se afla în fața hotelului Ovidiu. Eu am văzut ambele statui în aceeași mașină“.
Gabriel Custurea – „Știu doar că bustul lui Ovidiu din fața hotelului Ovidiu din Mamaia a dispărut la un moment dat“.
Gheorghe Haleț – „Bustul din fața hotelului Ovidiu am văzut că nu mai este. A fost și o anchetă a poliției“.
Laura Tudosie – „Acel exemplar din fața hotelului Ovidiu era doar un cap supradimensionat. Noi îl avem în evidență că a dispărut“.
Ipoteza este demontată și de existența statuii pe lista Monumentelor Istorice și de reprezentanții hotelului Ovidiu, care au afirmat că „bustul a vegheat multă vreme asupra hotelului“.
IPOTEZA 2: BUSTUL LUI OVIDIU (ORIGINALUL) A FOST MUTAT ÎN ALTĂ PARTE
Multe voci autorizate din societatea constănțeană reclamă faptul că bustul lui Ovidiu din Mamaia a fost mutat în orașul Ovidiu, aflându-se astăzi în fața Centrului Cultural din localitate.
Ipoteza stă în picioare în fața declarațiilor făcute de:
Florența Marinescu – „Nu știu nimic despre această copie din Ovidiu și nici despre bustul din Mamaia. Eu am fost directorul Direcției Județene de Cultură în perioada 2001-2005. Nu eram acolo când s-a făcut copia pentru orașul Ovidiu“.
Gabriel Custurea – „Știu doar că bustul lui Ovidiu din fața hotelului Ovidiu din Mamaia a dispărut la un moment dat“, afirmație ce nu contrazice ipoteza noastră.
Laura Tudosie – „Poate chiar a fost luat cel din Mamaia și dus în altă parte. Nu știm. Colectivul nostru este la DJC din 2003. Copia a fost făcută înainte. Nu este adevărat că doamna Marinescu nu era la DJC când s-a făcut copia din orașul Ovidiu“.
Hotelul Ovidiu, pe facebook: „Bustul poate fi văzut în localitatea Ovidiu din județul Constanța“.
Ipoteza este combătută de:
Romeo Stan – „Statuia din fața centrului cultural din orașul Ovidiu este o copie a „Bustului lui Ovidiu“. Statuia a fost turnată în anul 2001, la Uniunea Artiștilor Plastici din București. În 2001 tot eu eram director. Bustul lui Ovidiu din fața hotelului Ovidiu din Mamaia a fost adus pentru a se face mulajul pentru această copie. Eu am văzut ambele statui în mașină, când le-au adus. De atunci nu mai știu nimic de bustul din fața hotelului Ovidiu. A dispărut“.
Traian Cliante – „Nu există un exemplar al lucrării la hotelul Ovidiu din Mamaia. Nu a existat niciodată “.
Gheorghe Haleț – „Eu l-am pus acolo (copia, în fața actualului Centru Cultural din localitatea Ovidiu, n.red.). Am luat bustul lui Ovidiu, era la Muzeul de Artă, prin 2003-2004. Eu eram șeful Comisiei de Cultură din cadrul Consiliului Județean Constanța, de asta am putut să fac acest lucru. M-a ajutat și inginerul Cagulea care era din Ovidiu și avea bani. Acum exemplarul după care am făcut copia este la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie din Constanța. La Direcția Județeană de Cultură director era Florența Marinescu. S-a supărat pe mine foarte tare, că trebuia să întrebăm moștenitorii. Am încălcat o grămadă de reguli, de legi, la vremea respectivă, dar altfel nu se putea face copia. Eu am făcut o nebuneală cu bustul lui Ovidiu. A fost o năzdrăvănie“.
Deoarece în Lista Monumentelor Istorice a României bustul apare la poziția 667, cea de-a doua ipoteză a fost demontată.
IPOTEZA 3: BUSTUL LUI OVIDIU (ORIGINALUL) A FOST FURAT DE „GĂINARI“
Unele personaje ale „romanului“ nostru afirmă că statuia a fost furată, în opinia lor, de țigani sau hoți de duzină, care au vrut să scoată un milion, două, din bronzul topit:
Gheorghe Haleț – „Exemplarul de la hotel Ovidiu era furat când eu am făcut copia. Au fost furate de țigani ca să câștige un milion, două din bronz“.
Laura Tudosie – „Nu știm exact când a fost furat. Mamaia nu era păzită pe atunci. Avem o hârtie de la primărie că au constatat furtul, dar nu ne-au ajutat să întocmim actele pentru declasarea lui“
Nici declarațiile lui Romeo Stan – „Bustul a dispărut de atunci“, Gabriel Custurea – „Știu doar că bustul lui Ovidiu din fața hotelului Ovidiu din Mamaia a dispărut la un moment dat“, Florența Marinescu – „Nu știu nimic, nu eram atunci“, sau postarea de pe Facebook – „Bustul a fost furat într-o noapte“, nu contrazic ipoteza cu numărul trei.
Ne împiedică două lucruri pentru a cimenta această ipoteză: Monitorul Oficial al României din 2010 și Lista Monumentelor Istorice ale Ministerului Culturii, care ne arată că acest bust încă există și Traian Cliante, care spune că bustul nu a existat niciodată.
IPOTEZA 4: BUSTUL LUI OVIDIU (ORIGINALUL) A FOST FURAT DE „CUNOSCĂTORI“
Doar trei amănunte au făcut ca această ultimă ipoteză a romanului nostru să nu stea în picioare: Gheorghe Haleț – „În România nu există piață de vânzare pentru asemenea opere de artă“ și același tandem contradictoriu: Monitorul Oficial și Traian Cliante – a existat sau nu a existat bustul lui Ovidiu din Mamaia?
După ce toate ipotezele ne-au fost demontate iar afirmațiile personajelor în loc să ne elucideze, mai mult ne-au băgat în ceață, nu ne-a mai rămas decât să vă prezentăm declarațiile complete ale acestora și să sperăm că cineva, vreodată, va reuși să dezlege misterul. Dacă nu un detectiv particular, măcar unul plătit de statul român…
Florența Marinescu, fostul director al Direcției Județene de Cultură Constanța, în perioada 2001-2005
„Nu știu nimic despre această copie și despre bustul din fața hotelului Ovidiu din Mamaia. Eu am fost director între 2001-2005. Nu eram acolo când s-a făcut copia pentru orașul Ovidiu.“
Traian Cliante, cercetător la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța, soțul Florenței Marinescu
„Nu există un exemplar al lucrării la hotelul Ovidiu din Mamaia. Nu a existat niciodată. O copie este în Muzeul de Istorie Națională și Arheologie și încă una la Liceul „Ovidius“ din Constanța.
S-a mai realizat o copie, prin 2003-2004, cu sprijinul Consiliului Județean Constanța, pentru orașul Ovidiu. Știu cu siguranță că Gheor-ghe Haleț s-a ocupat de această problemă, fiind la vremea respectivă președintele comisiei de cultură. Copia a fost realizată după exemplarul care se află în Muzeul de Istorie Națională și Arheologie. În nici un caz nu a fost cel de la hotelul Ovidiu.“
Gheorghe Haleț, președintele Comisiei de Cultură din cadrul CJC, în perioada 2000-2004
„Eu l-am pus acolo (copia, în fața actualului Centru Cultural din localitatea Ovidiu, n.red.), cu o săptămână înainte de Sf. Dumitru. Pe primar îl chema Dumitru Posa. Am luat bustul lui Ovidiu, era la Muzeul de Artă, prin 2003-2004. Eu eram șeful Comisiei de Cultură din cadrul Consiliului Județean Constanța, de asta am putut să fac acest lucru. M-a ajutat și inginerul Cagulea care era din Ovidiu și avea bani. Acum exemplarul după care am făcut copia este la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie din Constanța. L-am dus cu o camionetă la București. Președintele Uniunii Artiștilor Plastici era Gheorghe Fărcașiu, și de-asta ne-a luat doar 50 de milioane. La Direcția Județeană de Cultură director era Florența Marinescu. S-a supărat pe mine foarte tare, că trebuia să întrebăm moștenitorii. Am încălcat o grămadă de reguli, de legi, la vremea respectivă, dar altfel nu se putea face copia. Eu am făcut o nebuneală cu bustul lui Ovidiu. A fost o năzdrăvănie. I-am zis primarului: Orașul se numește Ovidiu și nu ai tu un Ovidiu. Și acesta chiar seamănă. Când te uiți la el zici că e Ovidiu.
Multe opere sunt dispărute. Nu le-a mai văzut nimeni. Eu am fost în comisia de cultură între 1996 și 2000, iar între 2000-2004 am fost Președintele comisiei.
Despre bustul din fața hotelului Ovidiu am văzut că nu mai e. A fost și o anchetă a poliției. Cei de la hotel nu au avut grijă de ea și acum fac ei pe polițiștii. Bine că nu au făcut declarația publică, că îi dădeam în judecată rău de tot.
Exemplarul de la hotel Ovidiu era furat când eu am făcut copia. Au fost furate de țigani ca să câștige un milion, două din bronz. La noi în țară nu există piață de vânzare pentru așa ceva. Nu este o afacere, mai ales la opere din astea grele, de bronz.“
Gabriel Custurea, directorul Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța
„Nu știu nimic despre acest subiect. Știu doar că Bustul lui Ovidiu din fața hotelului Ovidiu din Mamaia a dispărut la un moment dat. Mai multe despre copia de la Ovidiu nu știu. Cel mai bine ar fi să vorbiți cu Doina Păuleanu, de la Muzeul de Artă.“
Laura Tudosie, consultant arhitectură Direcția Județeană de Cultură Constanța
„Acel exemplar din fața hotelului Ovidiu era doar un cap supradimensionat. Noi îl avem în evidență că a dispărut. Nu ne-am înțeles cu primăria. Am verificat toate operele de artă în 2003. Nu știm exact când a fost furat. Mamaia nu era păzită pe atunci. Avem o hârtie de la primărie că au constatat furtul, dar nu ne-au ajutat să întocmim actele pentru declasarea lui. Ovidiu nu este o pierdere atât de mare. Mai este unul la București, în parcul Kiseleff. Nu se știe care este originalul. Se pare că exemplarul din Muzeul de Istorie nu este de bronz. Nu am știut că există un exemplar și în Liceul Ovidius. Poate chiar a fost luat cel din Mamaia și dus în altă parte. Nu știm. Colectivul nostru este la DJC din 2003. Copia a fost făcută înainte. Nu este adevărat că doamna Marinescu nu era la DJC când s-a făcut copia din orașul Ovidiu. Întrebați direcția de servicii publice din cadrul primăriei. Ei știu mai multe.“
Romeo Stan, Directorul Centrului Cultural al orașului Ovidiu
„Statuia din fața centrului cultural din orașul Ovidiu este o copie a „Bustului lui Ovidiu“. Statuia a fost turnată în anul 2001, la Uniunea Artiștilor Plastici din București. În 2001 tot eu eram director. Bustul lui Ovidiu din fața hotelului Ovidiu din Mamaia a fost adus pentru a se face mulajul pentru această copie. Eu am văzut ambele statui în mașină, când le-au adus. De atunci nu mai știu nimic de bustul din fața hotelului Ovidiu. A dispărut.“
Dispariția bustului lui Ovidiu, o poveste cu iz penal!
Ce făcea Florența Marinescu la începutul anilor 2000?
Florența Marinescu a fost directorul Direcției Județene de Cultură între anii 2001-2005, iar în prezent este profesoară la Facultatea de Arte din cadrul Universității „Ovidius“ din Constanța. Conform declarației acesteia, profesoara nu știe nimic despre bustul lui Ovidiu din Mamaia și nici despre copia făcută pentru orașul Ovidiu, afirmând că în acel moment nu făcea parte din Direcția Județeană de Cultură. Ironia sorții face ca declarația profesoarei să fie demontată chiar de soțul acesteia, arheologul Traian Cliante, care a spus că exemplarul pentru orașul Ovidiu a fost realizat prin 2003-2004, moment în care Florența Marinescu era directoarea Direcției Județene de Cultură.
Declarația Florenței Marinescu pare și mai îndoielnică după ce Gheorghe Haleț ne-a spus că prin 2003-2004, când el a realizat copia din Ovidiu, a avut certuri mari cu Marinescu, directoarea DJC din vremea aceea opunându-se cu fermitate proiectului. Chiar și actuala conducere a Direcției de Cultură, prin vocea Laurei Tudosie, afirmă că Florența Marinescu era la conducerea instituției atunci când s-a realizat copia.
Deci, ce ascunde Florența Marinescu în spatele acestei declarații?
„Nu știu nimic. Nu eram eu atunci la DJC“
Când a fost realizată copia statuii amplasată în orașul Ovidiu?
O altă enigmă scoasă la iveală în urma setului de declarații ale oamenilor ce aveau în mâini frâiele culturii constănțene la acea vreme este data exactă când a fost realizată copia bustului lui Ovidiu. Deși recunoaște că un mare merit în realizarea lucrării l-a avut Gheorghe Haleț, președintele Comisiei de Cultură din cadrul Consiliului Județean Constanța la acea vreme, Romeo Stan, directorul Centrului Cultural din Ovidiu, îl contrazice pe Haleț, spunând că lucrarea a fost realizată în anul 2001, și nu în 2003-2004, așa cum afirmă Gheorghe Haleț.
Și cum actuala conducere a DJC nu are nici un punct de vedere asupra acestui subiect, necunoscând data exactă a realizării copiei din Ovidiu, atunci cine minte și cine spune adevărul? Suntem tentați să credem că anul 2001, vehiculat de Romeo Stan, este data corectă, atâta timp cât mai mulți locuitori ai orașului Ovidiu ne-au declarat că acea statuie a fost montată în localitate fix în 2001.
De ce ar ascunde Gheorghe Haleț, președintele Comisiei de Cultură din cadrul CJC în perioada 2000-2004, un asemenea detaliu?
Ce instituții ar fi trebuit să ia atitudine în momentul dispariției statuii?
Deși nimeni nu cunoaște data exactă a dispariției bustului lui Ovidiu din fața hotelului cu același nume, cineva ar fi trebuit să sesizeze acest lucru și să facă demersurile necesare, ori pentru găsirea statuii, ori pentru scoaterea acesteia din Lista Monumentelor Istorice. Doar că Florența Marinescu nu știe nimic, iar actuala echipă din cadrul DJC are „foarte puțini membri și prea multe probleme de rezolvat“ și consideră că dispariția bustului lui Ovidiu „nu este o pierdere atât de mare“. DJC aruncă problema în curtea administrației publice locale, care doar a constatat dispariția printr-o scrisoare trimisă Direcției de Cultură.
Ce se ascunde în spatele acestei lipse de reacție și de interes a autorităților?
De ce „Bustul lui Ovidiu“ apare încă în Monitorul Oficial al României?
Conform declarației Laurei Tudosie, consultant arhitectură în cadrul Direcției Județene de Cultură Constanța, instituția a constatat dispariția în anul 2003, iar bustul lui Ovidiu a fost trecut la opere dispărute. Însă Ministerul Culturii nu a făcut acest lucru, încadrând sculptura în anul 2010 pe Lista Monumentelor Istorice actualizate.
Ce se ascunde în spatele acestei lipse de comunicare dintre Ministerul Culturii și Direcția Județeană de Cultură din Constanța, instituție aflată direct în subordinea Ministerului?
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: