UPDATE 29 iulie, ora 17:50 – GSP a transmis un drept la replică, pe care îl redăm integral:
„Grup Servicii Petroliere: prioritatea companiei este siguranța și securitatea angajaților și a colaboratorilor noștri.
Referitor la articolul publicat pe 28 iulie 2020 de către G4Media și actualizat pe 29 iulie 2020, ne vedem obligați să reacționăm pentru o informare corectă a publicului:
1.Prioritatea numărul 1 în compania Grup Servicii Petroliere rămâne siguranța și securitatea angajaților și a colaboratorilor noștri. Întrucât avem o experiență de aproape 20 de ani în sectorul de construcții offshore, respectăm procedurile cu cea mai mare strictețe. Statisticile oficiale de siguranță arată, mai presus de orice calomnie, că ne-am făcut treaba foarte bine și am limitat la minim numărul de evenimente neplăcute (ex. accidente de muncă, îmbolnăviri etc), deși activitatea noastră se desfășoară în condiții extrem de dificile.
2.Respingem cu fermitate alegațiile circulate de conducerea unei structuri sindicale pe care noi nu o considerăm reprezentativă pentru sectorul în care activează și dorim să atragem atenția că alte structuri sindicale nu împărtășesc aceste păreri. În special, respingem afirmațiile celor care pun la îndoială, fără nici un fel de dovadă, faptul că angajații GSP și colaboratorii noștri lucrează în condiții de siguranță totală.
3.Am luat act cu surprindere de faptul că cei din conducerea acestei structuri sindicale nu sunt corect informați cu privire la procedurile de siguranță și implicit de evacuare medicală de care toți angajații și colaboratorii au luat cunoștință prin semnătură.
4.În prezent, evacuarea în caz de urgență medicală se desfășoară în condiții de respectare strictă a procedurilor de siguranță internaționale, pe baza unor protocoale adaptate la realitățile impuse de pandemia mondială de COVID-19.
5.Mai mult decât atât, GSP a dezvoltat o procedură specifică, încă din primele zile ale izbucnirii pandemiei de Coronavirus, care presupune testarea intensivă a personalului de pe platforme, izolarea specifică, dezinfectarea periodică și accesul la toate materialele și echipamentele necesare de protecție.
6.Procedura GSP anti-Covid 19 este implementată cu simț de răspundere de personalul GSP. Investițiile companiei noastre în personal specializat, materiale și echipamente de protecție, testări pentru COVID-19 sunt considerabile și inclusiv datorită acestor acțiuni am reușit să menținem o rată apropiată de 0% a cazurilor de infecție.
7.Toate unitățile în care GSP activează, inclusiv cele offshore, au personal medical specializat disponibil, cabinete și echipamente medicale și sunt capabile să răspundă direct și rapid în caz de urgențe.
8.Este important de menționat că transportul medical, în cazul persoanelor afectate de COVID 19, nu se poate desfășura cu elicopterul, conform reglementărilor internaționale din domeniul transportului aerian și procedurilor.
9.Având în vedere cele de mai sus, considerăm că opinia publică trebuie să aibă acces la informații corecte și complete și să știe, fără urmă de îndoială, că siguranța angajaților și colaboratorilor GSP este garantată și conform procedurilor la cele mai înalte standarde din industrie.
Compania Grup Servicii Petroliere alege să nu comenteze public și să nu răspundă provocărilor ridicate în mass-media de foști colaboratori cu care compania se află în prezent într-un litigiu comercial.”
Știrea inițială
Într-un comunicat transmis Info Sud-Est după publicarea articolului referitor la ruptura dintre compania portugheză de servicii aeriene Heliportugal și GSP Offshore deținută de magnatul constănțean Gabriel Comănescu, Federația Sindicatelor Libere Independente Petrol Energie susține că angajații Petrom sunt ”condamnați la moarte în caz de urgențe medicale”.
Reprezentanții FSLIPE susțin și că, în contextul crizei COVID-19, o lipsă de reacție imediată în cazul unei probleme medicale poate conduce la apariția unui focar de coronavirus cu consecințe asupra tuturor angajaților.
Sindicatul acuză GSP Offshore de ”indiferență și sfidare” și susține că societatea deținută de Comănescu a încercat să intimideze angajații care erau interesați să-și apere drepturile, fiind interesați de mișcarea sindicală.
Reprezentanții sindicali declară și că GSP a întârziat cu plata salariilor până la un an de zile, motiv pentru care unii angajați au ales să intre în greva foamei. În același comunicat este transmis și faptul că ”echipamentele de protecție acordate salariaților nu au fost conforme cu anotimpul pentru care au fost date spre utilizare”.
Federația Sindicatelor Libere Independente Petrol Energie anunță că va deschide acțiune în instanță ”pentru implementarea corectă a contractelor și ca să ofere protecție” angajaților de pe platforme.
- Comunicatul integral al Federației Sindicatelor Libere Independente Petrol Energie
”Federația Sindicatelor Libere Independente Petrol – Energie a luat notă cu îngrijorare de situația legată de suspendarea de către contractorul GSP Offshore a transportului aerian către platformele petroliere OMV din Marea Neagră, inclusiv a MEDEVAC. Această situație pune în discuție siguranța, integritatea și chiar viața salariaților în cauză, care acum nu pot fi recuperați de pe platforme, nu beneficiază de evacuarea de urgență care ar putea să le salveze viața în unele cazuri. Practic, avem colegi condamnați la moarte în caz de urgențe medicale.
În plus, în contextul actual al pandemiei COVID-19, lipsa de reacție imediată poate declanșa apariția unui focar cu consecințe deosebit de grave asupra sănătății tuturor angajaților din locație și asupra activității economice realizate în acel punct de lucru.
Din păcate, această problemă nu este singulară. Atitudinea contractorului GSP Offshore, de indiferență și sfidare, manifestată în relațiile comerciale care au dus la această situație, este similară cu modul în care au fost tratate relațiile cu salariații și cu Sindicatul. Este deja de notorietate modul în care societatea a acționat atacând sindicatul și încercând să intimideze membrii și angajații interesați de mișcarea sindicală și de apărarea propriilor drepturi.
Contractorul GSP Offshore a încălcat în mod repetat angajamentele asumate prin contracte, inclusiv prin Contractul Colectiv de Munca (CCM) aplicabil, refuzând să respecte drepturile salariaților preluați de la OMV Petrom. Este bine-cunoscut că acest contactor a întârziat plata salariilor și a altor drepturi, amânările ajungând la aproape un an de zile, privând astfel fiecare salariat în cauză de sume care ajung la mii de euro. Toate cele amintite mai sus i-a determinat pe oameni să recurgă la gesturi de disperare extremă, precum greva foamei.
Nepăsarea față de drepturile angajaților și modul „original” în care GSP Offshore interpretează prevederile contractelor, inclusiv al CCM aplicabil, nu se opresc doar la întârzierea plății veniturilor cuvenite, ci afectează inclusiv siguranța oamenilor. Un bun exemplu în acest sens, pe lângă suspendarea transportului aerian, este faptul că echipamentele de protecție acordate salariaților nu au fost conforme cu anotimpul pentru care au fost date spre utilizare.
Am semnalat toate aceste probleme și am solicitat implicare și rezolvarea imediată a tuturor disfuncționalităților raportate de membrii noștri față de contracte, inclusiv CCM, atât contractorului, cât și OMV Petrom. Din păcate, la acest moment problemele nu au fost soluționate. Astfel, toate aceste nerespectări ale drepturilor și ale siguranței și sănătății în muncă a membrilor noștri de sindicat ne-a determinat să demarăm de curând procedurile pentru deschiderea unei acțiuni judecătorești menite să asigure implementarea corectă a contractelor și să ofere protecție membrilor noștri de sindicat de pe platforme”.
CONTEXT
Compania portugheză Heliportugal și-a suspendat activitatea de transport aerian în cadrul contractului de 1 miliard de lei cu OMV Petrom, care a fost câștigat în 2019 de GSP Offshore. Partenerii portughezi ai companiei deținute de miliardarul constănțean Gabriel Comănescu acuză GSP Offshore că nu le-a mai plătit facturi restante din luna martie.
Heliportugal a declarat pentru G4Media și Info Sud-Est că și-au retras elicopterelede pe platformele marine, cerând plata unor datorii de 3 milioane de euro (1,5 milioane – valoarea facturilor și 1,5 milioane – valoarea penalităților) și susțin că reprezentanții companiei portugheze au fost amenințați ”de la cel mai înalt nivel din GSP” să nu suspende zborurile. Portughezii vor cere rezolvarea litigiului la Curtea Internațională de Arbitraj din Franța.
În tot acest timp, angajații de pe platforme nu au beneficiat de transportul aerian al Heliportugal și, deci, nici de serviciile medicale de urgență ale companiei portugheze, incluse în contractul de servicii integrate acordat de OMV Petrom companiei GSP Offshore.
Citește articolul complet aici.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: